חדשות    

ארז כהן: "זוהי הריבית הנמוכה אי פעם שתגרום למחירי הדיור הגבוהים אי פעם"

בעקבות החלטת בנק ישראל להוריד את שער הריבית ל-0.1 אחוזים, קורא המקרקעין ארז כהן "למנות וועדת חקירה ממלכתית בנושא הפקרות הדיור"

גורמים בשוק הנדל"ן מגיבים להחלטת בנק ישראל להוריד את שער הריבית ל-0.1 אחוזים, הנמוך ביותר מאז 1948.

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "ביפאן שר תחבורה ביצע חארקירי והתאבד בשנות ה-70 של המאה הקודמת בעקבות אסון רכבות, כשקיבל על עצמו אחריות מיניסטריאלית. ואילו אצלנו עולם כמנהגו נוהג – בנק ישראל, האחראי הראשי לדהירת המחירים כלפי מעלה עוד מימי הנגיד פרופסור סטנלי פישר, מחליט להפחית את שער הריבית לנמוך ביותר אי פעם, 0.1 אחוזים, כאילו אין מחר".

כהן ממשיך: "עם כל הכבוד – בנק ישראל איננו "קרית הוותיקן" של מדינת ישראל ואיננו יכול בשום פנים ואופן להתנתק מהמציאות – יש בירושלים ממשלה. יש ראש ממשלה. יש שר בינוי. יש שר פנים. יש את רשות מקרקעי ישראל ויש ועדות תכנון. כולם, עם כל הכבוד, נמצאים לא על פלנטה אחרת, אלא באותה מדינה ואותה ריבונות. כל ילד יודע שככל שהריבית נמוכה יותר, מחירי הדיור ימשיכו לזנק כלפי מעלה וזוגות צעירים ומשפרי דיור יתפתו לקחת משכנתאו כפולות ומכפולות בנסיון נואש להשיג את רמות המחירים הבלתי אפשרויות. אם זה לא מחדל לאומי שמחייב ועדת חקירה ממלכתית, אזי מהו מחדל לאומי?"

בנוסף אומר כהן: "אני קורא למבקר המדינה, שאמור ביממה הקרובה לפרסם את דו"ח הנדל"ן, לקרוא לועידת חקירה ממלכתית שתחקור לעומק את הפקרות נושא הדיור ואני סבור שהאחראים למחדל לאומי זה, חייבים לתת את הדין. לא ייתכן שממשיכים עוד ועוד להפחית ריבית בנסיון להאיץ את גלגלי המשק, ובאותו הזמן גורמים לנזק בל ישוער דווקא לקטר המוביל של הכלכלה הישראלית. לפרוטוקול: הריבית ההנמוכה ביותר אי פעם, תגרום לרמות המחירים הגבוהות אי פעם. הפתרון: אחרי הבחירות להכפיף ישירות את כל תחום הדיור לראש הממשלה שייבחר ולהעניק לו במסגרת החוק סמכויות בלתי מוגבלות לקצר הליכים ולהגדיל את היצע הדיור לפחות ל-60 אלף לשנה. עם כל הכבוד לדמוקרטיה ולביורוקרטיה, הדור הבא שלנו צריך קורת גג וזה מה שחשוב."

גם נדב ברזילי, מבעלי קבוצת ברזילי, מגיב להחלטת בנק ישראל ואומר: "כיזם צעיר הפועל למען דיור לצעירים בפריפריה אני קורא לקראת הבחירות המשמשות ובאות לצעירי ישראל לבחור רק את אותו מועמד ואותה מפלגה שתבטיח שפתרון בעיית הדיור יהיה בראש מעינייה ולא תיתן לבנק ישראל להשתולל עם הריבית על חשבון יוצאי הצבא. וזה אומר: להעניק לצעירים קרקע חינם אין כסף בפריפריה. וזה אומר לפתור את היזמים בפריפריה לחלוטין מעלויות פיתוח. וזה אומר להוזיל עד למינימום את עלויות תשומות הבנייה".

ברזילי אומר: "הדבר אומר להעניק הלוואות מקום ומענקים מוגדלים לאותם צעירים שיתחייבו לגור בפריפריה. וזה אומר לתת להם לצד הדיור המוזל והמשובח גם מקומות עבודה איכותיים. וזה אומר גם לשפר את תשתית הכבישים והרכבות ולקצר בעשרות אחוזים את זמן הנסיעה בין המרכז לבין הפריפריה.וזה אומר, להפסיק להיות מנותקים מהמציאות. כיום כל ישראלי שלישי אין לו דירה בבעלות ובקצב הנוכחי תוך עשר- עשרים שנה, חלילה, לכל ישראלי שני, ובעיקר לצעירי ישראל, לא תהיה דירה, וזוהי כמובן חבית חומר נפץ, כלכלי, חברתי ולאומי".