אישים בפיננסים    חדשות    

אריק פינטו – מנכ"ל פועלים שפרש בתוך שלוש שנים

צילום: רון קדמי, דוברות בנק הפועלים

אריק פינטו (1961) הוא המנכ"ל הפורש של בנק הפועלים. אל בנק הפועלים הגיע בשנת 1980. פינטו בוגר תואר ראשון ממכללת ניו אינגלנד ובעל תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת קלארק. לצד העבודה בבנק הפועלים החל לעבוד כמאמן ובשנת 2007 מונה למאמן  נבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים.

לפני שמונה למנכ"ל הפועלים ב-2016  שימש ממלא מקום למנכ"ל, ממונה על החטיבה הקמעונאית והאחראי על האסטרטגיה משאבים ותפעול. באפריל 2019 הצהיר על פרשיתו מהבנק. פינטו היה מקורב למנכ"ל הקודם ציון קינן,  שעל פי גורמים בבנק עשה ככל שביכולתו ששרי אריסון, הבעלים דאז, תמנה אותו.

בכהונתו חלו כמה אירועים משמעותיים:

הנקפת ישראכרט: בעקבות ועדת שטרום להגדלת התחרות הוחלט שעל הפועלים למכור את ישראכרט או להנפיק אותה. להבדיל מלאומי, שמכר את לאומי קארד לורבורג, בפועלים החליטו ללכת על מהלך של הנפקה לציבור, וו הסתיימה בהצלחה עם הנפקה לפי שווי 2.7 מיליארד שקל.

פרשת העלמת המסים: בתקופת כהונתו בנק הפועלים, לצד לאומי ומזרחי, פועלים נחקר בחשד שסייע ללקוחותיו בארצות הברית להעלים מסים.להבדיל מלאומי ומזרחי, הפועלים לא הגיע להסדר עם רשויות המס האמריקאיות וסכום ההפרשה הכולל בגין הפרשה צפוי להגיע ל-2 מיליארד שקל. פינטו ירש את ההתעסקות בחקירה מקודמו בתפקיד ציון קינן והתעסק בה מיומו הראשון כמנכ"ל.

שכר הבכירים: פינטו פתח גל פרישה מראשות המערכת הבנקאית ב-2019, שלאחריו הצטרפו גם לילך אשר טופילסקי מדיסקונט ורקפת רוסק עמינח מלאומי. עם זאת, פינטו הכחיש שחוק מגבלת השכר שהוביל אותו לפרישתו וטען שהשכר אף פעם לא הנחה אותו. ובכל זאת  ביקר בהזדמנויות שונות את הטלת הגבלת השכר בחוק שכר בבכירים במערכת הפיננסית וכן את הגברת הרגולציה בתחום.

בנק ללא גרעין שליטה: בסוף תקופת כהונתו מכרה הבעלים שרי אריסון את מניותיה בבורסה. מעניין לציין כי דווקא בתקופה זו פרש,  כשהוא מתחזק ויש יותר כוח למנהלי הבנק.

פרשת העובדת וההטדה המינית: בנובמבר 2016, נחשפה הפרשה שבה טענה עובדת לשעבר בבנק כי ציון קינן, המנכ"ל הקודם, הטריד אותה מינית בנסיעה עסקית לקזחסטאן בסוף 2006. פינטו ניהל מגעים לגבי הסדר פרישה עם אותה עובדת, שקיבלה בסופו של דבר פיצויים של 6 מיליון שקל.

פחות ממדד הבנקים: מאז תחילת כהונתו של פינטו מניית הבנק רשמה תשואה מותאמת דיווידנד של 44%, לעומת תשואה של 75% שהציג בתקופה זו מדד ת"א בנקים, כך איבד את הבכורה ברווחיות ללאומי בראשות רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית לאומי דאז.

פרשת החובות של הלווים הגדולים: בתקופת כהונתו של פינטו הפועלים אמנם גבה חובות בהיקף מצטבר של כמה מיליארדי שקלים מכמה קבוצות לווים גדולות, כמו אי.די.בי, אלון, אליהו, פטרוכימיים ואחרות, אך הבנק לא הצליח להוביל בהצלחה הסדרי חוב מול לווים בעייתיים אחרים, ובהם אליעזר פישמן, שאול אלוביץ', מוטי זיסר (שמת באמצע 2016) ויוסף גרינפלד.

דיגיטציה ואפליקציות: בתקופת כהונתו הושקה אפליקציית התשלומים ביט – אפליקציית התשלומים המובילה בארץ, אפליקציות שוק הוניות, ונפתח חשבון בנק בשבע דקות בלבד בדיגיטל ללא צורך בהזדהות בפני בנקאי

על פי מקורבים, הסיבות לפרישתו הן תובענות התפקיד, אווירה ציבורית שלילית לצד הגבלות השכר.

רוסק עמינח פורשת מלאומי

עוד עזיבה במערכת הבנקאית: מנכ"ל פועלים שוקי הון עוזב, זה רק בגלל השכר?

בנק הפועלים מקצץ ביועצי ההשקעות