חדשות    

בגלל הפרת היתר, עיצום כספי בסך 3.78 מליון שקל על שברון

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת נובל אנרג'י, שנרכשה על-ידי שברון, עיצום כספי בסך של 3,783,276 שקל, בגין הפרת תנאי היתר ההזרמה לים של אסדת הפקת הגז לוויתן. הטלת העיצום הכספי בוצעה לאחר הליכי אכיפה, לרבות שימוע שנערך למנהלי החברה ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

אסדת הגז לוויתן החלה בהפעלה חלקית בדצמבר 2019 וקיבלה היתר הזרמה לים כחוק לכל פעילויותיה. מבדיקות שערכו אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה, נמצא כי כבר בחודשי ההפעלה הראשונים של אסדת הגז לוויתן, חברת נובל אנרג'י הפרה מספר תנאים בהיתר ההזרמה לים שניתן לה ונרשמו שורה של חריגות מההיתר. בין היתר, נרשמו הפרות בחובות הדיווח למפקחי הגנת הסביבה הימית וכן חריגות באמות המידה הקבועות בו להזרמה לים.

לאחר שבחן את טענות החברה בעניין, ואת המידע שהועבר מהיחידה להגנת הסביבה הימית, החליט סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן דוד (בנדה), להטיל את העיצום הכספי לפי חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים – 1988. המשרד רואה את ההפרות בחומרה ומדגיש, כי לא יאפשר פעילות מתקנים בים ללא שקיפות מלאה ותוך גילויי אי ציות לתנאי היתר ההזרמה לים בפרט והיתרים בכלל.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "שברון צריכה להפיק את הלקחים מההפרה הבוטה של נובל אנרג'י. לא נאפשר לחברות הענק לסכן את הציבור. היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרדי מפקחת באופן קפדני על כל המתקנים והפעילויות בים בישראל. נמשיך לנקוט ביד קשה ובלתי מתפשרת נגד המזיקים לסביבה. המדיניות ברורה – המזהם משלם"