הרהורי בורסה    

בועה? אגרות החוב הממשלתיות צונחות; אגרות החוב הקונצרניות יורדות פחות – הכיצד?

בועה בשוק האג"ח? בשבועות האחרונים שוק אגרות החוב נסדק. כתבנו על המחירים המנופחים של אגרות החוב, ועל כך שיש אינדיקציות חזקות להתפתחות של בועה, והנה בשבועיים האחרונים מתקיים מימוש במחירים, אבל מדובר במימוש סלקטיבי, ואפילו מעט מוזר. בעוד אגרות החוב הממשלתיות סופגות ירידות חדות בעיקר כמובן באגרות החוב הארוכות, הרי שאגרות החוב הקונצרניות ירדו אבל בשיעור מתון.

הקונצרניות מסוכנות יותר מהממשלתיות והיה ניתן לצפות שירדו בשיעור חד יותר מהממשלתיות, אבל בפועל הן ירדו בכ-1%-2% בעוד שאגרות החוב הממשלתיות התרסקו בכ-3.4%.

המגמה הזו מביאה להקטנה של המרווח בין הקונצרניות לממשלתיות. המרווח הזה מבטא בעצם את הסיכון של החברות ביחס לממשלה, הרי ברור שהמדינה ערבה לחובותיה יותר מכל חברה,ולכן בהתאמה אגרות חוב ממשלתיות נסחרות בתשואה מוכה יותר מאשר אגרות החוב הקונצרניות. אבל, המגמה של השבועיים האחרונים גרמה להקטנת המרווח, שגם כך היה נמוך במיוחד. למה זה קורה? האם החברות הופכות לבטוחות יותר ביחס לעבר וביחס למדינות עצמן?

נראה שהסיבות יותר פשוטות – הר של מזומנים שנמצא בין היתר בפיקדונות, קרנות כספיות, מקמים ועוד מחפש השקעה. ההר הזה מסיט כספים למקומות עם סיכון מעט גבוה יותר כדי לקבל סיכוי מעט גבוה יותר לתשואה עודפת – ככה מתנפחות בועות, זה הא' ב' של השווקים הפיננסים – כאשר אין אלטרנטיבות השקעה , רוכשים עוד מאותו מוצר ומנפחים אותו. כספים רבים זורמים בחודשים האחרונים ולמעשה בשנים האחרונות לאפיק הקונצרני, וגורמים לתשואות בו להיות נמוכות במיוחד.

אבל זה לא כלכלי, אין תמחור נכון של הסיכונים, זה מתישהו יתפוצץ בפנים.

בינתיים החברות מנפיקות אגרות חוב בלי הפסקה, מה אכפת להן? הריבית זולה במיוחד, השוק צמא לאגרות חוב, וכל מיני חברות שלא היו מצליחות לגייס אגורה לפני שנה, שנתיים ושלוש, מגייסות עכשיו עשרות ומאות מיליוני שקלים.

כל זה יכול להתהפך כאשר הריבית במשק ובעולם תתחיל לעלות, אז אגרות החוב יספגו וככל שהמח"מ ארוך יותר הן יספגו יותר, ואז כבר סביר להניח שהקונצרניות לא יצליחו להחזיק מעמד בגלל סיבות "טכניות".

אין כאן כמובן המלצה, אין כאן הנעה לפעולה, אנחנו ממש לא נביאים. רק צריך זהירות, וצריך להבין שלמרות שזה אגרות חוב, זה מכשיר מסוכן.