חדשות    

בכל זאת צומחים: המדד המשולב לחודש מאי עלה ב-0.25%

pixabay
מעודכן ל-06/2023

הריבית גבוהה, המחירים עולים, אבל נכון לעכשיו המשק מצליח להמשיך לצמוח.

על פי נתונים שפרסם בנק ישראל, המדד המשולב לחודש מאי עלה בשיעור של 0.25%. לדברי בנק ישראל, מדובר על קצב גבוה יחסית לנתוני החצי שנה האחרונה אך מעט נמוך ממגמת הטווח הארוך.

המדד המשולב הושפע לטובה מעליית מדד הפדיון במסחר הקמעונאי (אפריל), יבוא התשומות לייצור (מאי), יצוא הסחורות (מאי), עליית ייצור החשמל (מאי) והרכישות בכרטיסי אשראי (מאי). לעומת אלה, מדד הפדיון בשירותים (אפריל), יבוא מוצרי הצריכה (מאי), יצוא השירותים (מרץ), משרות השכיר (מרץ) והתחלות הבנייה (מרץ) ירדו והשפיעו שלילית על המדד.

העלאות הריבית והמחירים הגבוהים אמורים להשפיע לשלילה על הצמיחה, שכן לציבור יש פחות משאבים להפנות לצריכה שתניע את המשק, אך נראה כי השפעתם הדרגתית ועדיין לא באה לביטוי במלואה.

לוח 1: עדכונים לאחור במדד המשולב

השינוי במדד (באחוזים) נתון קודם נתון חדש
מאי   0.25
אפריל 0.12 0.12
מרץ 0.06 0.01
פברואר 0.11 0.14
ינואר 0.02- 0.06
דצמבר 0.12- 0.10-

 

המדד המשולב לבחינת מצב המשק הוא אינדיקטור לכיוון התפתחותה של הפעילות הריאלית במנשק בזמן אמת, והוא מחושב על סמך 10 אינדיקטורים שונים: מדד הייצור התעשייתי, מדדי הפדיון בשירותים ובמסחר, היבוא של מוצרי צריכה, היבוא של תשומות לייצור, יצוא הסחורות, יצוא השירותים, מספר משרות השכיר במגזר הפרטי, שיעור המשרות הפנויות ומספר התחלות הבנייה. המדד מחושב בחטיבת המחקר של בנק ישראל אחת לחודש, בסמוך ליום שבו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את מדד הייצור התעשייתי.