חדשות    

בלי הפגנות בבלפור: סגר מלא ממחר ב-14:00 עד אחרי החגים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, צילום:לע"מ

מעודכן ל-09/2020

ההחלטה התקבלה למרות התנגדותם של השר כ"ץ ושרים נוספים ■ על פי ההנחיות, רק מקומות עבודה חיוניים יורשו לפעול ויותרו משלוחים ממסעדות ■ בתי כנסת יפעלו ביום כיפור והפגנות יוגבלו למרחק קילומטר מהבית בקבוצות של עד 20 איש ■ עלות הסגר למשק: כ-35 מילארד שקל

ממשלת ישראל אישרה הבוקר (חמישי) הטלת סגר מלא מיום שישי ב-14:00 ועד אחרי שמחת תורה (21.10) בהמשך להחלטת הקבינט. הסגר נקבע בשלב הראשון לשבועיים עם אפשרות להארכה. לפי ההחלטה, רק מקומות עבודה חיוניים יורשו לפעול – רשימת המקומות האלה תגובש במהלך היום. כמו כן, בתי כנסת יורשו לפעול ביום כיפור והפגנות יוגבלו למרחק קילומטר מהבית בקפסולות של עד 20 איש. בנוסף יותרו התקהלויות של עד 20 אנשים ברדיוס של קילומטר מהבית ויתאפשרו משלוחים ממסעדות. החלטה לגבי סגירת נתב"ג תובא לאישור בהמשך היום.

ככל הנראה נתב"ג ייסגר לטיסות יוצאות, ויותרו משלוחים ממסעדות. הבורסה צפויה לפעול כרגיל. עוד הוחלט כי בתי כנסת יורשו לפעול ביום כיפור והפגנות יוגבלו למרחק קילומטר מהבית בקבוצות של עד 20 איש. אתמול העריכו באוצר את עלות הסגר בכ-35 מיליארד שקל.

שר האוצר ישראל כ"ץ, שהצביע נגד החלטת הממשלה, אמר: "ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי, שאינם מקבלים קהל ומקפידים היטב על הוראות משרד הבריאות. חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל הוא חלק מהחוסן הלאומי ויש לשמור עליו".

גם פרויקטור הקורונה רוני גמזו הבהיר את עמדתו לפיה די היה בהפחתת העומס במקומות העבודה לכ-50 אחוז ולא היה צורך בסגר כללי על כל המדינה. "ברור שכאשר סוגרים יותר – התחלואה מצטמצמת יותר", הסכים גמזו, "אבל המחיר הכלכלי הוא עצום. היה אפשר לסגור פחות אבל זה בסדר שהממשלה החליטה כך".

לדברי גורם ממשלתי שנכח בדיונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש תחילה למנוע באופן גורף יציאה מהבתים להפגנות או לתפילות, ובהמשך הסכים למתווה הנוכחי. הידוק הסגר לפני יום שישי אינו אפשרי, שכן הכנסת תצטרך לאשר עד אז בשלוש קריאות תיקון לחוק סמכויות הקורונה, שיאפשר למנוע מאנשים להפגין במרחק של יותר מקילומטר מביתם. ההצבעה בכנסת על שינויים בחוק סמכויות הקורונה, תתקיים היום. הכנסת אמורה לצאת הלילה לפגרה בת עשרה ימים, וחברי הקואליציה נקראו להיערך להצבעה היום בדיון פגרה מיוחד.

נתניהו התייחס בישיבת הקבינט למועד הידוק הסגר, ואמר כי "סגר כללי ממילא יגיע בתוך ימים. עדיף להתחיל עכשיו בתקופת החגים".

אלו התקנות הרשמיות לסגר השני