חדשות    

בלי חרדים וערביות תיפגע הצמיחה – תרד ל-2.4%

בלי חרדים וערביות תיפגע הצמיחה – אם אלו לא ישולבו בשוק העבודה ויגדילו את שנות הלימוד, קצב הצמיחה יירד ל-2.7%

לפי בנק ישראל,  קצב הצמיחה של המשק הישראלי יירד מממוצע של 3.3% לקצב ממוצע של 2.7% שנים 2017-2035, ול-2.4% בממוצע עד 2065.  בנק ישראל מסביר כי הבעיה טמונה בכוח האדם. כך עולה מחלק מתוך דוח בנק ישראל לשנת 2018 שנעשה על ידי ד"ר איל ארגוב ושי צור מחטיבת המחקר של בנק ישראל.

מהמחקר עולה, כי הירידה בקצב הגידול של האוכלוסייה צפוייה לפגוע  בגידול בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64).כך יירד קצב הצמיחה הממוצע בחצי אחוז לעומת הממוצע בהשוואה לתחילת שנות ה-2000.ההיבט המהותי יותר שצפוי להוריד את קצב הצמיחה הוא ירידה בקצב הגידול של השכלת העובדים (שנות הלימוד) ושל שיעור ההשתתפות בכח העבודה. כלומרגברים חרדים ונשים  ערביות. על פי התחזית הבסיסית שתי אוכלוסיות אלו יגדילו הן את ההשתתפות שלהן בשוק העבודה ואת שנות הלימוד שלהן. אם כי עליית חלקם של הגברים החרדים והנשים הערביות באוכלוסייה תביא לירידה של כחצי אחוז בצמיחה.

בתסריט פסימי יותר, אם יישארו שיעורי התעסוקה כמו שהם היום, שיעור ההשתתפות הכולל בשוק העבודה יירד ב-6% לפחות מ-80%, והתוצר לנפש יירד ב-6%. בתרחיש אופטימי אם הממשלה תנקוט צעדים יעילים יותר בנושא, התוצר לנפש יגדל ב-3%. במונחים של תוצר לנפש של היום מדובר בעלייה של 4,000 שקל או ירידה של 8,000 שקל בשנה. אבל הממשלה תצטרך לפעול הרבה יותר. לפי בנק ישראל יש לשים דגש על רמת המיומנויות של גברים חרדים במתמטיקה ובהבנת הנקרא הנמוכה בהשוואה ליהודים לא-חרדים, והפער גדול במיוחד כאשר מדובר בגברים חרדים צעירים. מיומנויות אלה נמצאו בעלות השפעה ניכרת על פריון העבודה. אפשר שהתמונה בקרב החרדים משקפת את התהליך שבו נגרע במרוצת השנים הלימוד של מקצועות אלה מתכנית הלימודים של מסגרות החינוך חרדיות, במיוחד אצל בנים.

עוד להערכת חוקרים,  אם ישראל תגדיל את תקציב החינוך שלה לתלמיד לרמה הממוצעת ב-OECD, יגדל תקציב החינוך ב-1% מהתוצר, והדבר יתרום לצמיחה בצורה משמעותית. על פי הערכות הבנק עד 2065 יעלה קצב הצמיחה ב-3% מהתרחיש הבסיסי. שיפור מעבר להוצאה הממוצעת יגדיל את הצמיחה אף יותר. אבל צריך לשפר את החינוך בגילאים הצעירים (0-3) שם הסביבה החינוכית קריטית.

 להערכת הבנק השקעה של כ-15 מיליארד שקל נוספים בשנה בתשתיות כמו תחבורה ציבורית ותקשורת בהן ישראל מפגרת, תגדיל את רמת התוצר בישראל ב-6%, שהם 80 מיליארד שקל במונחים של היום.

לפי הנתונים שיפור של כל אלו ועוד  ואם שיעור התעסוקה ימשיך באותה מגמה של היום יביא לכך ששיעור הצמיחה של ישראל יעמוד בממוצע עד 2065 על 2.8% במקום 2.4%

יעד הגירעון: כחלון טוען שעמד בו אך הצמיחה ירדה והוצאות הממשלה עלו