חדשות    

במינהל התכנון מודאגים יותר מתחבורה מאשר מדיור

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר

אם הייתם מודאגים ממחירי הדיור, בממשלה חושבים שהדאגה האמיתית צריכה להיות התחבורה והתשתיות. כך עולה מראיון בגלובס עם  דלית זילבר, המופקדת על התוכנית האסטרטגית של ישראל ל-2040, וראש מינהל התכנון.

המינהל הוא הזרוע התכנונית של מדינת ישראל. הוא זה שדן ומכריע בסוגיות קריטיות כמו היכן יוקם שדה תעופה חדש, האם באמת יוקמו איים מלאכותיים מול חופי המדינה, איך נתמודד עם מצוקת התחבורה והפקקים, ואיך צריך להיראות הבינוי במדינת ישראל.

אחת ההחלטות השנויות במחלוקת שגיבש מינהל התכנון השנה הייתה ביטול תמ"א 38, לצערם של  היזמים ולשמחתם של ראשי הרשויות המקומיות. לבסוף לא התקבלה ההמלצה של מנהל התכנון. מינהל התכנון הוא גם זה שהציע את ביטול הקלות הבנייה, כיוון שנוצרות חריגות רבות מהתוכניות.

איך תהיה 2040

זילבר טוענת ש-2040 תהיה עם תחבורה ציבורית מתפקדת, גיוון, ויצירת הזדמנויות להליכה ברגל. גם דירות יותר זולות וגם יותר יקרות, עם שטחים פתוחים. עוד טענה שהוועדה תאשר 2.5 מיליון יחידות דיור עד 2040, מתוכם ייבנו רק קצת יותר מחצי.

עוד היא אומרת שמטה הדיור רואה רק דיור. אבל תכנון זה הרבה יותר. זה מיליוני מ"ר תעסוקה, זה תשתיות, זה תחבורה, הרבה מעבר לדיור. המשבר היום הוא קודם כל משבר תחבורה ותשתיות.

על משבר הדיור היא  אומרת שהוא נפתר בתכנון. אבל הביצוע הוא יותר מורכב. לא כל הבנייה מתבצעת על מגרשים ריקים. יש יחידות דיור שאישרנו בהתחדשות עירונית, למשל, או במגזר הערבי, ולממש יחידות דיור בתחומים האלה לוקח הרבה זמן".

על ראשי העירים היא אומרת כי יש להם אחריות ציבורית לא רק עבור מי שהצביע עבורם. תיקון 101 (רפורמת המרפסות) נתן להם עוד סמכויות וכוח, והם לקחו את זה לכיוונים לא טובים. היום 80% מהתוכניות מאושרים בתוך שנה וחצי, אחר כך יש עיכובים בעררים".

על שוק השכירות אומרת:

"אני מאשרת תמהיל דירות, גם שכירות וגם בעלות. אי אפשר ששכונה שלמה תהיה של שוכרי דירות שלא מרגישים שיוך למקום שבו הם גרים. יחד עם זאת, יש מקרים יוצאי דופן. בירושלים, למשל, אישרנו פרויקט שכירות בתוכנית שלמה ליד השגרירות, כדי שלא יקרה מה שקרה בכפר דוד. הייתי שמחה לראות סטודנטים שגרים בכפר דוד, ולא אנשים שקנו דירות יקרות ורוב השנה הן ריקות".

על עידוד תחבורה צבורית במקום רכב פרטי אומרת

"רק אם תהיה תחבורה ציבורית ראויה. בסוף, אם נגיע ל-30%-40% משתמשי תחבורה ציבורית זה יהיה מצוין. היום המספר הוא מגוחך. בכלל, אני בעד לסגור את מרכזי הערים לרכב פרטי. לעומת זאת, תכנון משרדים עם תקן חניה מופחת, כשאין עדיין מערכת הסעת המונים עובדת, זאת בעיה. לדעתי צריך לאשר חניונים, אבל לבחון הסבה שלהם בעתיד לשימושים אחרים".

שכונת הפרחים חריש – 250 דירות ריקות להשכרה

הממשלה אישרה את העברת רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון למשרד האוצר

חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית: ראשי הערים לא יקבעו