מדריכי כרטיסי אשראי    

בנק הדואר – כרטיס נטען עד 20 אלף שקל – האם כדאי?

בנק הדואר מציע לכולם כרטיס אשראי נטען שניתן להטעין ולרכוש בו מוצרים בעד 20 אלף שקל. מעבר לכך, מדובר בכרטיס אשראי לכל דבר ועניין, רק שהיתרון שלו שהוא חוץ בנקאי – הוא אינו מחייב פתיחת חשבון (גם לא בנק בבנק הדואר).

הכרטיס הזה, כך על פי הנהלת בנק הדואר מיועד ל-3 קהלים –  אנשים היוצאים לחו"ל, כאלו המבצעים קניות אונליין ועבור כמיליון תושבי ישראל שמסורבים בפתיחת חשבון/כרטיס אשראי ע"י הבנקים – וואוו, זה המון אנשים.

הכרטיס של בנק הדואר יכול להיטען בשקלים וגם במט"ח – אירו או ליש"ט.  רוב  השימושים בכרטיסים נטענים ברחבי עולם הם משיכת מזומנים, רכישה בחנויות, תשלומים לממשלה, כולל  העברת קצבאות לכרטיסים הנטענים. שימוש נוסף שהוא בעצם מנוע הצמיחה העיקרי בכרטיסים נטענים – רכישות באינטרנט ונסיעות לחו"ל.

היקף הכרטיסים הנטענים בישראל כ-1.7 מיליון כשליש מכמות האנשים שרשאית להחזיק בכרטיס. במדינות אירופה המערבית, יש כמעט לכל אדם כרטיס נטען

, ומכאן הפוטנציאל הגדול בתחום – כך לפחות סבורים בבנק הדואר.

הכרטיס כאמור נטען באירו ובליש"ט כך שהוא מיועד ליוצאים לאירופה ולרוכשים במטבעות אלו גם באינטרנט, ולמה לא ניתן להטעינו בדולרים? ובכן לבנק הדואר יש כרטיס נטען דולרי שהושק עם עם ויזה העולמית –  נראה שהבנק לא יכול להתחרות בכרטיס שכבר השיק עם גוף אחר, וכנראה שהוא גם לא רוצה, אבל המשמעות היא שהפוטנציאל של הכרטיס נמוך יחסית – ללא אלו שרוצים להטעין בדולרים.

הכרטיס החדש ניתן להטענה של עד 20,000 שקל בתמורה ל-2% מכל טעינה. אין עמלה בטעינה של מט"ח, ועלות ההנפקה של הכרטיס היא 45 שקל ל-5 שנים.

לעומת כרטיסים נטענים של הבנקים הגדולים, יש לכרטיס של בנק הדואר מגבלת שימוש לגיל 18, אך להערכת מנהליו בעוד חודשיים הוא צפוי ליישר קו עם הבנקים האחרים ולאפשר את השימוש גם מגיל 16.

איך טוענים? הטעינה מתבצעת בסניפי הדואר או דרך אתר בנק הדואר למחזיקי החשבון בו.

הכרטיס אינו משויך לחשבון בנק, והוא פתוח לכלל הציבור ומאפשר גם משיכת מזומנים בכספומט. בתי העסק משלמים סליקה, שאמורה להיות יחסית נמוכה, והם מקבלים את התשלום מיד.  גם החיובים מיידיים  ואין כאן בעצם הגדרה של מועד חיוב, איך שמשתמשים בכרטיס זה מועבר לחנות/ אתר.

במקרה של אובדן גניבה הכרטיס נחסם, והיתרה מועברת לכרטיס אחר. חשוב להבהיר – הכרטיס לא מבוטח, כלומר אתם צריכם לדעת איפה הכרטיס ואם יש חשש שאבד או נגנב מיד לחסום אותו, אחלרת יכולים לגנוב לכם את הכסף שטעון בו.

יו"ר דירקטוריון הדואר, חזי צאיג, אמר במקביל להשקת הכרטיס – "על השולחן של שרי התקשורת והאוצר מונחת הצעת ההחלטה, ובשבוע-שבועיים הקרובים הנושא של הפרטת הדואר יגיע לוועדת שרים להפרטה. אני מאמין שלאחר מכן אנחנו ניערך לכך ונחליט על זהות המשקיע. המתווה קובע 20% למשקיע פרטי ו-20% לכלל הציבור. ההפרטה היא נדבך חשוב בתכנית ההבראה של הדואר".

שר התקשורת, איוב קרא,  אמר כי "בזמן שהבנקים בוחרים את לקוחותיהם וסוגרים סניפים, בנק הדואר הוא הבנק של כולם עם פרישת השירותים הפיננסיים הרחבה ביותר בישראל, הכוללת 700 סניפים בכל רחבי הארץ; במסגרת 'מהפכת קרא' והורדת יוקר המחיה, אפעל מול כל המשרדים כדי לסייע לאוכלוסיות החלשות ולהפוך את בנק הדואר לבנק חברתי אמיתי, המסייע בחינוך פיננסי לנזקקים. כמיליון תושבים מתנהלים ללא כרטיס אשראי או חשבון בנק. האנשים האלה יוכלו מעכשיו להסתובב ברחוב בראש מורם ולבצע את קניותיהם בסופרמרקט בדומה לכולם".

מצב הכרטיסים הנטענים בישראל (נלקח מגלובס):

כרטיסים נטענים