חדשות    

"בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי – אך לחדש את המסר שהכול עדיין פתוח"

מיטב דש: "בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, אך עשוי לרכך או לבטל את המסר שהועבר לפני חודש, לפיו פחתו הסיכויים להפעלת הכלים המוניטאריים הנוספים"

אלכס זבז'ינסקי, אנליסט מיטב דש, מפרסם סקירת מאקרו שבועית, ומעריך כי בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי אך לחדש את המסר שהכול עדיין פתוח.

מיטב דש מציינים בסקירה כי לחולשה בנתוני הייצור והיצוא במשק התווספה גם הירידה באינדיקאטורים האחרונים המשקפים את הצריכה הפרטית. יחד עם זאת, לא ברור מהן הסיבות שיכולות לפגוע בצריכה הפרטית בשלב זה. הצמיחה ברבעון השני בישראל צפויה להיות אף נמוכה יותר מאשר ברבעון הראשון. במיטב מעריכים כי בנק ישראל צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, אך עשוי לרכך או לבטל את המסר שהועבר לפני חודש, לפיו פחתו הסיכויים להפעלת הכלים המוניטאריים הנוספים.

באשר לשווקים העולמיים כותבים מיטב דש: ירידה במחירי הסחורות תגביר את הלחצים להורדת הריבית במדינות המפותחות ותעלה את הסיכונים במדינות המתפתחות. לקראת ישיבת ה-FED השבוע, הירידה במחירי הסחורות והתחזקות הדולר יפחיתו את ההסתברות לשתי הורדות ריבית עוד השנה.

בנוסף מציינים מיטב דש כי החלק הארוך של עקום התשואות בישראל הפך לתלול ביותר בעולם. התלילות החריגה של עקום התשואות בישראל משקפת בעיקר את הסיכונים הלא כלכליים. הירידה החדה במחירי הסחורות בכלל ובמחירי הנפט בפרט באו לידי ביטוי רק בציפיות האינפלציה הגלומות בחלק הקצר של העקום בישראל. נפתחו פערים גבוהים מאוד בין התשואות לפדיון של האג"ח הקונצרניות הקצרות לארוכות.

מיטב דש לקראת הכרזת הריבית היום ב-16:00: "אם נתעלם מרמת הריבית בישראל ומדבריה של הנגידה לפני חודש, התנאים שנוצרו לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל השבוע היו עשויים להוביל להקלה מוניטארית נוספת מצד בנק ישראל. השקל התחזק בכ-2.5% לעומת סל המטבעות בחודש האחרון. ניכרת חולשה בנתוני היצוא והייצור. בנוסף, גם הצריכה הפרטית במשק התחילה לקרטע. הירידה החדה במחירי הסחורות עשויה לגרום לבנקים המרכזיים בעולם להצטרף לבנקים המרכזיים בקנדה, שוודיה, ניו זילנד והונגריה שכבר הורידו את הריבית בחודש יולי. בסה"כ, הריבית המשקללת של הבנקים המרכזיים במדינות הכלולות בסל המטבעות של בנק ישראל ממשיכה לרדת ולצמצם את הפער לעומת הריבית בישראל".

"בשיקולים בעד להותיר את הריבית ללא שינוי כלולים קודם כל רמת הריבית הנוכחית, מדד המחירים שהיה גבוה מעט מהציפיות, מצבו היציב של שוק העבודה, שוק הנדל"ן המחומם, הפחתת הסיכון מהמשבר ביוון והמשך דבקות דוברי ה-FED בכוונתם להעלות את הריבית עוד השנה.  אנו מעריכים  שבנסיבות אלו בנק ישראל יבחר להשאיר את הריבית ללא שינוי. יחד עם זאת, בנק ישראל ינסה להערכתנו לרכך או אף לבטל את המסר שהועבר לפני חודש, לפיו פחת הסיכוי לצעדים מוניטאריים מקלים נוספים. צעד זה צפוי לתמוך בשוק האג"ח ולהחליש את השקל", מוסיפים מיטב דש.