בנק לאומי – הריבית תעלה
חדשות    

בנק לאומי – הריבית תעלה

בהמשך להחלטתו של נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר להשאיר את הריבית על 2.5%, סבורים הכלכלנים שלא יהיה מנוס מהעלאת הריבית בחודשים המאורחים יותר של בהמשך להשנה. למעשה, בנק ישראל השאיר את הריבית ללא שינוי שלושה חודשים רצופים וזה למרות שבעבר טען סטנלי פישר שצריך להעלות את הריבית לרמות מקובולות ונורמליות.
בריבית הנוכחית, טוענים רבים, האפשרות שמחירי הדחירות באמת יירדו נמוכה מאוד. יש מתאם בין ריבית נמוכה ללקיחת משכנתאות בעלויות נמוכות ולעלייה (או לפחות יציביותבמחירי הדירות). הדרך העיקרית להילחם במחירי הדירות היא דרך העלאת הריבית – מר פישר מתנער מכך.
כך או אחרת, כלכלני בנק לאומי מעריכים שהריבית בדרך למעלה. " נראה כי בהעדר אירועים חריגים, צפוי במהלך השנה שינוי מגמה ומעבר להעלאה של ריבית בנק ישראל", כותבים כלכלני לאומי, " זאת, הן על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה יחסית והן כגורם מאזן לחשש ממדיניות תקציבית מרחיבה מהרצוי אשר תחייב את בנק ישראל לנקוט בריסון מסויים במדיניות המוניטרית", כלכלני לאומי מדגישים כי הריבית הריאלית (שמוגדרת כריבית בנק ישראל בניכוי המדד הצפוי) הינה אפסית; "משמעותה של הריבית הריאלית האפסית היא מדיניות מוניטרית מרחיבה" מסביירם בלאומי, "מדיניות זו הולמת מצב של צמיחה נמוכה מהפוטנציאל. במידה ויגבר החשש מחריגה משמעותית של הגירעון התקציבי גם מיעד ההולם את מצב המשק הנוכחי, תתכנה העלאות ריבית מוקדמות ואולי משמעותיות מאלה המתומחרות כיום בשווקים. בהקשר זה נציין גם את הסיכוניים להאצה בלתי צפויה באינפלציה במהלך חודשי הקיץ ובהם התייקרות נוספת של החשמל וכן אפשרות להעלאת מיסים עקיפים".