חדשות    

בנק משכן – הרעה במצב רוכשי הדירות באוגוסט 2011

בנק המשכנתאות, משכן, מקבוצת בנק הפועלים מפרסם היום את  מדד משכן לחודש אוגוסט 2011.  מדד משכן מבטא את מצב רוכשי הדירות, ובמילים אחרות את יכולת הקנייה של רוכשי הדירות בארץ תוך כדי התייחסות להכנסתם ולמחירי הדירות.  המדד המשיך את המגמה של החודשים האחרונים ורשם בחודש אוגוסט 2011 ירידה של 0.3% לרמה של 125.4 נקודות (מדד הבסיס בינואר 1996 היה 100). מדובר במדד הנמוך ביותר מאז אמצע 2003. הירידה במדד מבטאת את ההרעה של רוכשי הדירות בארץ בהמשך לעליית מחירי הדירות ועלייה בריבית.

מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שנעשה  על פי סקר מחירי דירות

בבעלות דיירים עלה ב- 0.4% . בשנה האחרונה  עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור של 12.3%, עלייה ריאלית של 8.3%. מאז אמצע 2007, השפל במחירי הדירות בארץ, עלו מחירי הדירות ב-64.8% בשיעור נומינלי וב-41.3% בשיעור ריאלי.

על רקע נתונים אלו ופרסום מדד משכן, אומרים כלכלני בנק הפועלים: "עליית מחירי הדירות הייתה הגורם העיקרי שהרע את מצב רוכשי הדירות בחודש החולף. שיעור האבטלה,שירד לשפל של 5.4%  והעלייה בשכר הממוצע מיתנו את ירידת המדד. הירידה החדה במספר העסקאות בחודשים אחרונים והעלייה בהיצע הדירות הלא מכורות, לצד התמתנות בעליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים, מאותתים על האפשרות שגורמים בשוק נכנסו לעמדת המתנה".