חדשות    

בספטמבר: עלייה של 24% ברכישת דירות של זוגות צעירים ו-6% של משקיעים

בחודשים אוגוסט-ספטמבר נרשמו כיווני שינוי מנוגדים במספר הדירות שנרכשו, זאת לאחר שבחודשיים הקודמים (יוני-יולי) התייצב מספר העסקאות על כשמונת אלפים (רמה נמוכה כשלעצמה). כך, לאחר ירידה של 14 אחוזים במספר העסקאות בחודש אוגוסט (בהשוואה ליולי), נרשמה עלייה בשיעור דומה בחודש ספטמבר, אשר הציבה את מספר העסקאות על 7.8 אלפי דירות. רמה זו הינה הגבוהה ביותר שנרשמה בחודש ספטמבר מאז 2009.

קונים דירה? תעזרו במדריכים לרכישת דירה!

בפילוח בין דירות חדשות לדירות יד שניה נמצא כי הגידול ברכישת דירות חדשות בספטמבר היה גבוה משמעותית מזה שנרשם בדירות יד שניה (23 אחוזים לעומת 9 אחוזים, בהתאמה). כמו-כן, בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול החד ברכישת דירות חדשות מקיף את כל האזורים, למעט תל אביב. מנגד, בדירות יד שניה התרכז הגידול בשני אזורים בלבד, כאשר אחד מהם מאופיין במלאי גדול של "דירות בהמתנה" .

את הגידול במספר העסקאות בספטמבר הובילו רוכשי דירה ראשונה (מרביתם זוגות צעירים), עם גידול של 24 אחוזים בהשוואה לחודש אוגוסט. זאת לאחר שבחודש הקודם הוביל סגמנט זה של השוק את הירידה במספר העסקאות. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל הזוגות הצעירים בחודש ספטמבר על 40 אחוזים, השיעור הגבוה ביותר מאז דצמבר אשתקד. יתכן והספקות שהועלו במהלך אותו חודש בתקשורת לגבי סיכויי תכנית מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה לעבור בכנסת היו בין הגורמים שתרמו לגידול זה. יצוין כי מאז אפריל השנה, עם ההכרזה על תכנית מע"מ אפס, ועד חודש אוגוסט היה נמוך מספר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בשבעת אלפים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בחודש ספטמבר הצטמצם פער זה באלף דירות.

רכישות המשקיעים בחודש ספטמבר רשמו גידול מתון יחסית של 6 אחוזים בהשוואה לחודש הקודם (מחצית משיעור הגידול בסך העסקאות). כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בספטמבר על 23 אחוזים, השיעור הנמוך ביותר מאז אוקטובר אשתקד. זאת לאחר שמאז תחילת השנה נע משקל המשקיעים בשוק בטווח צר של בין 25-26 אחוזים. הירידה במשקל המשקיעים בולטת במיוחד על רקע הפחתת ריבית בנק ישראל בחודש ספטמבר ב-0.25 נקודת אחוז.