עסקים קטנים    

בעל עסק, להעלות את המשכורת או למשוך את הדיבידנד?

דיבידנדים

מה עדיף לבעלי חברה, למשוך דיבידנד או להעלות משכורת?

בעלים של חברה והחברה הם ישויות שונות. לפעמים לבעלים יהיה אינטרס להגדיל את הכנסותיו, גם אם הדבר יהווה סיכון לארגון. להבדיל,  המנכ"ל הגיע כשכיר במטרה לשמור על החברה ולחזק אותה, המנכ"ל לא יכול לפשוט רגל וכישלון של החברה הוא כישלון המסכן אותו, בניגוד לבעלים, היכול לעשות לביתו.

במרכז הבעיה הזו עמודת הסוגיה: מה עדיף כרגע – להעלות את רמת החיים או לדאוג לעתיד החברה? רוב הזמן חברות נלחמות על אשראי ותזרים מזומנים ולכן הדילמה הזו אינו עולה עד שהחברה מתבססת וחווה צמיחה. כשהרווחים בכלל מאפשרים להגדיל משכורת או למשוך דיבידנד ההבדלים  בין הגדלת המשכורת למשיכת דיבידנד מסתכמים באחוזים בודדים בכל רמות השכר. ולכן אין העדפה בקרב בעלי החברות לכאן או לכאן.

בעסקים בינוניים רבים מתייחסים לרף ההכנסות השנתי של 640 אלף שקלים. מעל הרף הזה משלמים תוספת 3% מס יסף. אם משיכת הדיבידנד תעביר אותם מעבר לרף – כדאי להימנע מהדיבידנד, כדי לא לשלם מס שאפשר להימנע ממנו. אם המשכורת ממילא עוברת את הרף אז כמובן זה לא משנה..

בסופו של דבר,  ההחלטה אם למשוך דיבידנד ומה יהיה גובהו תלויה בכמה כסף נזיל העסק צריך כדי להיערך למשבר . גם אם המצב שפיר כרגע, זה לא בהכרח יהיה ככה לאורך זמן. לא הכול תלוי בכם, עליות מחירים, כניסת מתחרים,  התפתחויות לא צפויות. אם החברה חשובה לכם, צריך לשמור כסף בצד ליום סגריר ולא להתפרע.

עם זאת, למשיכת דיבידנדגמישות גדולה יותר. בניגוד למשכורת, בעל עסק יכול להימנע ממשיכת דיבידנד במשך שלוש שנים ברציפות ואז למשוך את כל הסכום שהצטבר בשנה הרביעית. הבעיה היא שחובה להקפיד לעשות את זה בצורה מסודרת.

בדיוני המס ייתכן שיקרה מצב שבו  רשות המסים תראה יתרת חוב של הבעלים לחברה בסך 400 אלף שקלים, למשל, כי בעל העסק מושך במשך 3-4 שנים ואפילו לא מדווח על דיבידנד. במצב כזה, הרשות יכולה להחליט שלא מדובר בדיבידנד אלא במשכורת. כעת הוא יכול לחייב תשלום של מס שולי מקסימלי וביטוח לאומי, על כל הסכום הזה.

 שכר-יציב לאורך השנים חשוב מאוד מכמה היבטים: המעמד בביטוח לאומי, ביטוח אובדן כושר עבודה וכן מחלה, ואם בעל-השליטה יהיה זכאי לפטור ממס של נכה, זה יחול לפי השכר האחרון היציב שלו . לכך נוסיף גם את התכנון התקציבי שששכר קבוע מאפשר.

לסיכום, בסכומים הקטנים אין סיבה למשוך דיבידנד. כשהסכומים עולים אין עדיפות מובהקת למשכורת או לדיבידנד ואף יש פגיעה מסוימת בשכר לא קבוע.

דיבידנדים – למה משקיעים אוהבים את זה? ומדוע זה סתם בלוף!