חדשות    

ברבעון השני 2014 נרשמה עלייה במחירי דירות חדשות בהשוואה למקביל אשתקד

משרד הבינוי והשיכון מפרסם סיכום רבעוני של פעילות ענף הבנייה ושוק הדיור: ברבעון השני הגיע המחיר הממוצע לדירה חדשה ל-1,605,000 ש"ח, עלייה ריאלית של כ-13% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד

משרד הבינוי והשיכון מפרסם סיכום רבעוני של פעילות ענף הבנייה ושוק הדיור. מהסיכום עולה, כי ברבעון השני, לאחר פרסום תכניות מע"מ ומחיר מטרה ולפני מבצע "צוק איתן", נרשמו עלייה במחירי דירות חדשות ויציבות במחירי דירות מיד שנייה בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד. מהניתוח עולה כי במחירי דירות חדשות חל שינוי בתמהיל העסקות אשר הוביל לעלייה במחיר הממוצע לעסקה. מנגד, בדירות מיד שנייה לא חל שינוי בתמהיל, ולפיכך כמעט שלא חל שינוי במחיר הממוצע לעסקה לעומת רבעון מקביל אשתקד.

על פי משרד השיכון, ברבעון השני הגיע המחיר הממוצע לדירה חדשה ל-1,605,000 ש"ח, עלייה ריאלית של כ-13% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד, שבו נרשמו רמות מחירים נמוכות באופן חריג בהשוואה ליתר הרבעונים בשנה קודמת. הסיבה לעלייה במחיר הממוצע לעסקה היא השינוי בהתפלגות העסקות לפי קבוצות מחיר, מאפייני רוכשים, אזור וגודל הדירה.

לפי הנתונים, נרשמה ירידה חדה במשקל העסקות בדירות חדשות עד מיליון ₪, שהגיע ל- 19% ברבעון השני של 2014 לעומת 32% במקביל אשתקד. בנוסף, נרשמה ירידה במשקל העסקות שבוצעו על ידי רוכשי דירה ראשונה, לעומת עלייה במשקל משפרי דיור ובמשקל רוכשים תושבי חו"ל. יש לציין כי כמותית לא חל גידול ברכישות של תושבי חו"ל.

עוד מדווח משרד הבינוי והשיכון, על עלייה במשקל העסקות במחוזות ירושלים ומרכז מ-34% ל-44% מסך העסקות בדירות חדשות ברבעון השני. בנוסף חלה עלייה של כ-2% במשקל העסקות בדירות גדולות של 6 חדרים ומעלה לכ-11% וכן עלייה במחיר העסקות במחוזות חיפה, צפון ודרום.

מנתוני משרד השיכון עולה כי ברבעון השני של השנה היה המחיר החציוני לדירה חדשה נמוך ב-7% מהממוצע, והגיע ל-490,000 ש"ח, עלייה ריאלית של 12% לעומת רבעון מקביל אשתקד.

מנתוני משרד השיכון עולה גם, כי המחיר הממוצע לדירות יד שנייה הגיע ברבעון השני של השנה ל-1,184,000 ש"ח, דומה לרבעון המקביל אשתקד. הנתונים מושפעים משינוי בהתפלגות העסקות לפי אזור: משקל העסקות במחוז תל אביב מסך העסקות בדירות יד שנייה ירד מ-18% ברבעון המקביל אשתקד ל-12% ברבעון השני השנה. יש לציין כי לא חל שינוי משמעותי בהתפלגות לפי מאפייני רוכשים ולפי גודל דירה בעסקות שבוצעו ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ברבעון השני של 2014 היה המחיר החציוני לדירת יד שנייה נמוך ב-11% מהממוצע והגיע ל-1,050,000 ש"ח, גבוה ב-1.6% ריאלית בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.

שכר הדירה הממוצע במשק הגיע ל-3,690 ש"ח ברבעון השני של 2014- עלייה ריאלית של 5.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. חלקו היחסי של שכר הדירה הממוצע במשק מהשכר הממוצע למשרת שכיר הגיע ל-40% ברבעון השני, דומה לחלקו היחסי אשתקד. משרד הבינוי והשיכון מציין, כי כפי שציין בעבר – יש לשים לב לכך שהשכר הממוצע למשרת שכיר כולל גם דיווח על משרות חלקיות. לפיכך, אומדן השכר הממוצע למשרת שכיר מלאה גבוה יותר.