מובייל וגאדג'טים    

גוגל: האחסון החינמי הסתיים – כיצד תחסכו במקום ובתשלום?

מעודכן ל-07/2021

בחודש שעבר הפסיקה גוגל לספק אחסון תמונות חינמי ללא הגבלה – ומעתה תמונות וסרטונים שיועלו לחשבון המשתמש ייחשבו חלק ממכסת האחסון הקיימת – הכוללת את הדואר השמור ב-Gmail ואת הקבצים בגוגל דרייב. חריגה מהמכסה תמנע מכם לאחסן תמונות וקבצים ואפילו לקבל דואר אז מה עושים? אלה האפשרויות העומדות לרשותכם

כמי שנולדה הרבה לפני עידן הסמארטפונים המצוידים במצלמה וכבעלת נפש סנטימנטלית בואכה נוסטלגית, אני נושאת עמי חסך מתמשך – כל התמונות משנות ילדותי המוקדמת מסתכמות בכמה עשרות בודדות, רובן באיכות ירודה להחריד, ובקושי ניתן לזהות בהן את מושא הצילום. אפשר למנות על אצבעות ידיי בלבד את מספר התמונות שצולמתי כתינוקת – וגם לגביהן יש ויכוח נצחי לגבי זהות הדמות המטושטשת במרכז התמונה.

לעומת זאת, בני בן החמש הספיק עד היום לצבור אוסף מרשים של אלפי תמונות וסרטונים שבהם הוא מככב, כאילו הוא לפחות חולק עם נועה קירל את אותם הורים נלהבים. אבל בעצם הוא ממש לא יוצא דופן בקרב בני גילו וילידי השנתונים הסמוכים – ולא רק בגלל טראומת ההורים הלא מתועדים די הצורך. הסיבה העיקרית היא שירות "גוגל תמונות" (Google Photos) שהושק ב-2015 – המאפשר לגבות ולנהל בענן את כל התמונות מהטלפון או מהמחשב. לשירות זה קדמו מגוון שירותים לאחסון וניהול של תמונות, אך הוא היה הראשון שהציע נפח אחסון ללא הגבלה – בחינם לגמרי.

ההצעה המפתה עזרה לגוגל לכבוש את השוק במהירות, ועד היום היא משאירה אבק לכל המתחרים, עם למעלה ממיליארד משתמשים בגוגל תמונות ו-28 מיליארד תמונות המגובות בה מדי שבוע. אבל כמו בכל דבר בחיים, לכל דבר טוב יש סוף – וכך בתחילת חודש יוני 2021 הפסיקה גוגל לספק אחסון תמונות חינמי ללא הגבלה. החל מתאריך זה, תמונות וסרטונים חדשים שמועלים לגוגל תמונות ייחשבו חלק ממכסת האחסון הקיימת בחשבון גוגל של אותו משתמש — שכוללת גם את הדואר האלקטרוני שלו ב-Gmail ואת הקבצים שמאוחסנים בגוגל דרייב.

נפח האחסון הבסיסי העומד לרשות בעלי חשבון גוגל עומד כיום על כ-15 גיגה בייט. אך אם, נניח, נותר לכם רק ג'יגה בייט פנוי אחד בחשבון, הוא אמור לשמש אתכם עכשיו גם לשמירת התמונות והסרטונים החדשים שתרצו להעלות וגם לנתונים שאתם ממילא שומרים בשגרה בגוגל.

אם תחרגו ממכסת האחסון, לא תוכלו עוד לאחסן תמונות וקבצים, וגם לא לקבל מיילים. אז מה עושים עכשיו? הנה האפשרויות העיקריות שעומדות בפניכם.

פתרון מס' 1: משלמים לגוגל ומגדילים את נפח האחסון

זהו הפתרון הפשוט והנוח ביותר, וכנראה שזה מה שגוגל מקווה שתעשו. בינתיים גם המחיר לא מאוד יקר – תמורת שמונה שקלים לחודש תקבלו 100 ג'יגה בייט של שטח אחסון.

הבעיה: מדובר במינוי חודשי שאותו תיאלצו לשלם למשך שנים רבות – ומאחר שתמשיכו לצלם, תיבת האחסון תתמלא שוב במוקדם או במאוחר, ואתם תצטרכו להעלות את התשלום כדי להגדיל אותה בהתאם. נכון להיום, התשלום עומד על 12 שקל לחודש ל–200 ג'יגה בייט, או 39 שקל לחודש לשני טרה בייט, ולטווח הארוך מדובר בלא מעט כסף.

פתרון מס' 2: החזיקו כמה חשבונות גוגל במקביל

גוגל הרי לא מגבילה אתכם במספר החשבונות שאתם יכולים לפתוח, וכל חשבון גוגל נוסף יספק לכם עוד 15 ג'יגה חינם, שיאפשרו לכם להמשיך לגבות את התמונות לשירות גוגל תמונות תחת החשבון החדש.

כך למשל תוכלו לפתוח חשבון המיועד רק לדואר אלקטרוני, חשבון לתמונות, חשבון לקובצי אופיס בדרייב ואחר לסרטונים. בהנחה שאתם לא עושים שימוש בחשבון למטרות מקצועיות, מדובר בפתרון יעיל, קל ליישום וחינמי.

הבעיה: נדרש מאמץ רב יותר לסנכרן בין החשבונות, ואם אוריינטציית המחשב שלכם לא אופטימלית או שאתם טיפוסים לא הכי מסודרים, ההתעסקות הזו עלולה להכביד עליכם.

פתרון מס' 3: תכננו את האחסון שלכם בצורה טובה יותר:

אם אתם רוצים לדחות את הקץ ולהימנע מתשלום לגוגל לפרק זמן ארוך ככל האפשר, אתם צריכים לתכנן את נפח האחסון החינמי שלכם כדי שיחזיק כמה שיותר זמן. ראשית, היכנסו ללינק הזה  כדי לראות כמה מקום אתם מנצלים, באיזה שירות של גוגל אתם עושים את זה וכמה מקום נשאר לכם. כעת בצעו את הפעולות הבאות:

  • לחצו כאן כדי לראות אם יש מיילים או קבצים שהעברתם לסל המחזור אבל טרם מחקתם אותם לחלוטין, וחשוב מכך – מייל ספאם שתופס לכם מקום לחינם. מתחת לחלק זה תוכלו לראות תמונות, קבצים ומיילים שהגיעו עם קבצים כבדים ולפנות בקלות עוד מקום בחשבון שלכם.
  • אם מרבית נפח האחסון שלכם נתפס דווקא על ידי קבצים שאחסנתם ב-Google Drive, תוכלו ללחוץ על הקישור הזה, ולראות את כל הקבצים המאוחסנים בחשבון שלכם כשהם ממוינים על פי נפחם. אחרי שתסיימו לעבור על הקבצים ולפנות מקום נוסף, תוכלו לעבור לשלב הבא – תמונות.
  • גוגל תמונות – את השלב הזה יהיה לכם נוח יותר לבצע מאפליקציות הסמארטפון שלכם (אנדרואיד או אייפון). היכנסו לחלונית הספרייה – שנמצאת למטה מצד ימין בעברית או משמאל באנגלית (library) – שם הקישו על כלי ניהול ובחרו ב"פינוי מקום". שם תוכלו למצוא ולמחוק את כל התמונות שהאפליקציה זיהתה כמטושטשות או תמונות שמציגות את אותו דבר כי זזתם בטעות.
  • אם תיכנסו לגרסת הדפדפן של השירות בכתובת https://photos.google.com/, תוכלו למצוא תחת ההגדרות מספר אפשרויות, כגון שמירה של התמונות או המרה של הקיימות לרזולוציה נמוכה מעט יותר, 16 מגה-פיקסל. כיף לגלות כמה מקום זה יפנה לכם בקליק אחד. בכל מקרה אתם גם יכולים לחפש תמונות למחיקה על בסיס תיאור או תאריך.
  • בעמוד ההגדרות של Photos ניתן לבחור אם אתם רוצים שתמונות יעלו מעתה באיכות מקורית ומלאה או באיכות החסכונית של גוגל, ובכך לחסוך לא מעט מקום. שימו לב, התהליך הזה הוא בלתי הפיך ולא תוכלו להשיג לאחר מכן את התמונות והסרטונים שלכם באיכות המקורית, לכן כדאי לשקול ליצור עבורם גיבוי נפרד, לפני שאתם מאשרים את התהליך.
  • Gmail–אם עדיין לא ניקיתם את תיבת הדוא"ל, התחילו במחיקת תיקיית הספאם כולה. לאחר מכן, כתבו בתיבת החיפוש "has:attachment larger:10M" כדי לקבל את רשימת המיילים שאליהם מצורפים קבצים גדולים (ניתן גם לשנות את הגודל בחיפוש). בשלב זה תוכלו לעבור על המיילים השונים, להוריד למחשב את הקבצים המצורפים החשובים, ולמחוק את המיילים שמכבידים לכם על תיבת הדואר.

פתרון מס' 4: הסתפקו בתמונות ברזולוציה נמוכה יותר

גוגל מציעה שני פורמטים אפשריים לשמירת תמונות: 1. "איכות גבוהה" – הכוונה לתמונות מכווצות  לכדי איכות נמוכה יותר מהמקור, שהאחסון שלהן היה עד לאחרונה חופשי וללא הגבלה. 2. "איכות מקורית" – כשמו כן הוא, גיבוי תמונות באיכות המקורית והמלאה. בפורמט זה, הגיבוי מעולם לא היה חינמי ונחשב חלק ממכסת האחסון הקיימת.

אם לאורך השנים גיביתם את התמונות שלכם ב"איכות מקורית", ייתכן שהן תופסות לכם מקום יקר.  ניתן לכווץ את כל התמונות ששמרתם ב"איכות מקורית" ולהפוך אותן ל"איכות גבוהה" ובכך לפנות שטח אחסון.

גוגל ואפל הודיעו כי ספקי האפליקציות יידרשו לציין איזה מידע אישי הן שומרות ואיזה מידע הן חולקות עם אחרים