חדשות    

גיאוקרטוגרפיה: "בשנים הקרובות תתנתק הפריפריה לחלוטין ממדינת תל אביב"

מחקר דרמטי של ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת המחקר גיאוקרטוגרפיה, מעריך כי "בשנים הקרובות תנתק הפריפריה לחלוטין ממדינת תל אביב"

מחקר דרמטי של ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת המחקר גיאוקרטוגרפיה, מעריך כי "בשנים הקרובות תנתק הפריפריה לחלוטין ממדינת תל אביב". המחקר ייחשף ביום ה' השבוע, במסגרת כנס 67 שנות נדלן בישראל של "קרן חיות אירועי נדל"ן" שיתקיים בבסינמטק תל אביב.

על פי המחקר של ד"ר דגני, המתקשר להשבתת הערים דימונה, ערד וירוחם, מתברר כי הבנייה לתעסוקה בפריפריה בשנים הקרובות, ובכלל, תהווה אחוז קטן מאוד (10-15 אחוזים) מכלל הבנייה לתעסוקה, מסחר משרדים ושירותים במדינת ישראל כשבין אשדוד לחדרה תהיה למעלה מ-80 אחוזים מבנייה זו. להערכת ד"ר דגני עובדה זו תביא להחמרה ניכרת במצב הפריפריה, החמור מאוד בלאו הכי כבר היום, להגדלת האבטלה, ולבריחה נוספת של בעלי מקצוע ואקדמאים מהפריפריה לכיוון ,מדינת תל אביב". דגני מזהירה שאם המצב לא ישתנה יהווה הדבר חומר נפץ כלכלי וחברתי".

"המדינה במו ידיה הביאה לקרב המיותר בפריפריה בין משקיעי הדירות לזוגות הצעירים"

ד"ר דגני מעריכה כי "מפעלים לא יעברו לערד, לדימונה, וגם לא לבאר שבע וחיפה אם לא תהיה הכוונה ממשלתית ואם לא יעצרו את גל הביקוש לשטחי תעסוקה באזור המרכז. הריכוז של אוכלוסיית ישראל באזור המרכז יגרום למצב שבו רוב שטחי התעסוקה ישראל יצטמצמו לאזור המרכז".

על פי המחקר של גיאוקרטוגרפיה, בישראל נבנו ב- 2013-2012 כ- 1.6 מיליון מ"ר לתעסוקה בשנה, שהם כ- 11-12 מ"ר לכל נפש נוספת במדינה.  כמחצית משטחי התעסוקה נבנים היום באזור המרכז, כ- 800,000 מ"ר בשנה, כלומר, כל אדם נוסף באזור המרכז "זוכה" לכ- 14-13 מ"ר תעסוקה. הגידול הצפוי של אזור המרכז, בשל הסכמי הגג, יוביל לקטסטרופה בפריפרייה בשנים הקרובות.  אומדני ד"ר רינה דגני מצביעים על היקפי בנייה לתעסוקה נדרשים באזור המרכז של לפחות כ- 1.35 מיליון מ"ר מתוך סה"כ מירבי של כ- 1.6 מיליון מ"ר צפי לבנייה לתעסוקה. על פי המחקר, מתוך זה ישאר לירושלים, חיפה והפריפרייה 2לכל היותר 300,000 מ"ר בשנה, כמה מזה יוכל להגיע לערד ודימונה, כמעט כלום.  כלומר, מעריך ד"ר דגני כי לא יהיה קידום לירושלים, חיפה, באר שבע והפריפרייה, ובעצם אין עתיד לכל אזורי התעסוקה מעבר למחוזות תל אביב והמרכז.

קבינט הדיור – תמיכה של 800 -1,200 שקל בשכר הדירה בפריפריה

"לחצי הביקוש למגורים במחוזות המרכז ותל אביב, מדיניות שחרור הקרקעות והסכמי הגג של ממשלת ישראל יגרמו לעיוות מדאיג של מאזן הביקוש למגורים. ימנעו פיתוח כלכלי עתידי של "שאר" מדינת ישראל, של הפריפרייה, של ירושלים ושל באר שבע, על חיפה כבר ויתרו מזמן", מסכמת ד"ר דגני.