חדשות    

ג'רי קוטישטנו – גיוסי האג"ח מעלים את האטרקטיביות של המניות!

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי, IBI גמל והשתלמות, בסקירה שבועית על הבחירות בסקוטלנד (האם סקוטלנד תיפרד מאנגליה? זו התאבדות כלכלית); על האפשרות שהפד יעלה את הריבית מוקדם מהצפוי;  ועל גיוסי האג"ח בארץ שמעלים את האטרקטיביות של שוק המניות

 

שבוע רגוע יחסית עבר על שוקי המניות בעולם, אחרי שדראגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, סיפר על כוונותיו לבצע הרחבה כמותית אירופה. השוק האירופי כיכב עם ביצועי יתר, אז למה בעצם שאר השווקים התרגשו כה מעט? דראגי זה לא ברננקי ואירופה זה לא ארה"ב. דראגי יעשה QE (הרחבה כמותית) בסגנון אירופאי – עדין ואלגנטי. דראגי לא דיבר על סכומים לרכישת ABS (סוג של נייר ערך) וגם לא על סוגי נכסים ספציפיים. השוק כבר זהיר עם הצהרותיו של דראגי – אצלו יש מרחק לא קטן בין דיבורים למעשים. אני לא אתפלא אם דראגי והבנק האירופאי אפילו עוד לא יודעים בעצמם מה ירכשו. נכסים בגרמניה? אולי ביוון? ובאיזה יחס בכלל. דראגי האיטלקי בטח ירצה לקנות הרבה נכסים באיטליה… הבעיות הפוליטיות בגוש האירו לעולם לא נגמרות.

במסגרת המוזרויות של אירופה נוחת עלינו בשבוע הבא משאל עם בסקוטלנד, האם להיפרד מאנגליה. זו כמובן התאבדות כלכלית לסקוטלנד, שכלכלתה חלשה בהרבה מזו של אנגליה. אבל, האם אפשר לסמוך על גברים בחצאיות להצביע נכון, בעיקר כשהם מגיעים לקלפי שיכורים? הסקרים האחרונים מצביעים על מאבק צמוד בין תומכי ההיפרדות לאלו המתנגדים. בסוכנויות ההימורים לעומת זאת (בבריטניה מהמרים על כל דבר), 70% שמים את הכסף על מתנגדי ההתנתקות. אנחנו בשוק ההון יודעים שלשים כסף על דעה מסוימת זה הרבה יותר חזק מסקרים.

בארה"ב שוב התהפכה המטוטלת וגוברות הדעות שהפד יעלה את הריבית מוקדם מכפי ששוק ההון חושב. התשואות עולות שם ומביאות גם אלינו ירידות שערים ותיקון בשוק האג"ח. הטריגר לעליית התשואות בארה"ב היה פרסום נייר עמדה של הפד העוסק בירידה בשיעור ההשתתפות בכח העבודה בארה"ב. מסקנת המחקר היא כי הבעיה היא במרביתה מבנית ואין היא קשורה לביקוש לעובדים או לרבים ש"התייאשו מלחפש עבודה". אם זו תהיה גישת הפד מעתה והלאה, ריביות נמוכות לא יעזרו להעלות את שיעור ההשתתפות ועל כן ניתן, כביכול, כבר עכשיו להעלות את הריבית, שכן שיעור האבטלה בארה"ב ירד כבר מ- 10% ל- 6%. אבל, מהיכרותינו את ג'נט ילן, היא תחשוש מאד מהשפעותיה של העלאת ריבית מוקדמת מדי, אז נראה שאין מה להתרגש עדיין.

גל אדיר של הנפקות שוטף את שוק האג"ח הישראלי וימשיך עד החגים. בינתיים, למרות הגיוסים של קרנות האג"ח, ההיצע האדיר ששוטף אותנו לא נותן לשוק האג"ח לתפקד. אין לי טענות לחברות – הן עושות את הדבר הנכון ומתממנות בזול לטווח ארוך. זה קרה בעולם וקורה גם אצלנו. הדבר מעלה את האטרקטיביות של שוקי המניות. אין חדש תחת השמש, בינתיים.