חדשות    

ג'רי קוטישטנו מאי.בי.אי סקפטי לגבי העלאות ריבית בקרוב!

אביב בבורסות. בעולם המדדים נושקים לשיא, וגם בבורסה בת"א המדדים בשיא. האם זה יימשך? האם הריבית תמשיך לרדת? ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות ראשי גמל והשתלמות, בבית ההשקעות אי.בי.איי (IBI ) מספק תחזית…אביבית.

"השבועיים האחרונים עמדו בסימן עליית תשואות באגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב והיהחלשות המהירה הנוספת במטבע היורו", מדגיש קוטישטנו ומוסיף "אנו נמצאים בעיצומו של גל בו המשקיעים בעולם סוברים כי העלאת הריבית בארה"ב קרובה. נתוני תעסוקה חזקים זה מספר חודשים הביאו את הקונספציה החדשה-ישנה הזו. גל זה גרם לתשואות בארה"ב לעלות עד לשיא מקומי של 2.25% ומאז הסיפור קצת נרגע. אני מזכיר כי היו גלים דומים בעבר הלא רחוק, שדעכו כלעומת שבאו. שוק התעסוקה בארה"ב חזק כבר שנתיים, אין כאן כל חדש. אך האם בסביבת אינפלציה כה נמוכה ולנוכח דולר מתחזק במהירות ארה"ב תמהר להעלות ריבית?

"אל תטעו, כלכלת ארה"ב היתה חזקה בעבר גם בתקופות של דולר חזק, אבל, אנו נמצאים היום בתקופה של ריביות אפסיות ומלחמת מטבעות, בה רבים הבנקים בעולם שמיצו את כלי הריבית ופועלים באגרסיביות להחלשת המטבע המקומי שלהם. בתנאים אלה גם הבנק המרכזי האמריקאי יצטרך להרהר פעמיים ואולי שלוש בנושא העלאת הריבית, שתחזק עוד יותר את הדולר.

"שוק האג"ח הממשלתי בישראל הגיב אף הוא בעליית תשואות, אך מתונה יותר. כל העקום הישראלי נמצא כיום מתחת לזה האמריקאי ומעל לגרמני – זהו המקום הראוי לו, למרות שהוא עדיין תלול מדי. האפיק הקונצרני בארץ חלש יותר, עקב ההנפקות הרבות הצפויות לנו, עם השלמת פרסום הדוחות הכספיים השנתיים ע"י החברות. צפו לגל גדול של הנפקות בשלושת השבועות שנותרו עד פסח. האם גם שוק המניות שלנו מתחיל להיות דומה לאירופה, כמו שוק האג"ח? המעוף (ת"א 25) בשיא חדש, וגם הוא נמצא בין הביצועים של ארה"ב לאירופה מתחילת השנה.

"הנגיד האירופי, דראגי, התחיל כצפוי את ההרחבה הכמותית ורוכש זה מספר ימים אג"ח של מדינות גוש האירו. שוק המניות האירופאי ממשיך לרשום תשואת יתר, עם ההיחלשות המהירה של היורו. זה כבר מתחיל להזכיר לי את השנה בה עלה שוק המניות היפני 50%, כאשר הין נחלש ב- 30%. זה בהחלט תרחיש אפשרי לגבי שוק המניות האירופאי השנה. לכן, למרות העליות החדות, לא הייתי מממש עדיין מניות באירופה. הייתי מתרכז יותר ביצואניות ופחות בסקטור הפיננסי באירופה, בשלב זה של ההרחבה הכמותית. יוון (האיום הקטן על הגוש) ורוסיה (האיום הגדול על הגוש) נדחקו בינתיים לשוליים – הסיפורים האלה כנראה יחזרו. שרי האוצר באירופה ממשיכים לנזוף ביוונים שמבזבזים את הזמן. היוונים מצידם לא מבינים מדוע שרי האוצר של הגוש מתקשים להבין שאין להם כוונה להחזיר להם את הכסף! בכלל, יש לי תיאוריית קונספירציה לגבי יוון. נראה לי שהאירופאים נתנו ארכה של 4 חודשים ליוון רק כדי להתכונן לזרוק אותם מגוש האירו…

"המשך הורדות ריבית במזרח אסיה השבוע: בסין, תאילנד ודרום קוריאה. תהליך זה ימשך עוד חודשים. אצלנו השקל מסרב להיחלש משמעותית מול הסל, אחרי הורדת הריבית של בנק ישראל. אם מצב זה ימשך, בנק ישראל יצטרך לפעול שוב. במלחמת המטבעות אי אפשר להישאר מאחור".