דודו זקן: "קצב הגידול בהלוואות לדיור מחייב זהירות ומעקב"
חדשות    

דודו זקן: "קצב הגידול בהלוואות לדיור מחייב זהירות ומעקב"

"קצב הגידול בהלוואות לדיור מחייב זהירות ומעקב", אמר דודו זקן, המפקח על הבנקים, "התערבנו כבר בשוק זה לאחרונה, כשהגבלנו את הרכיב של הריבית המשתנה במשכנתאות". זקן לא אמר שינקטו מהלכים נוספים, אבל לאחרונה נעשים סימנים מכיוון בנק ישראל על כוונתו להכביד עוד יותר על לקיחת המשכנתאות.

מעבר  לכך, זקן התייחס לוועדה להגברת תחרות שהוא עמד בראשה, לריכוזיות בתחום הבנקאות ולמצב הכלכלה בעולם – "אני מצפה שהבנקים ינקטו צעדים יזומים לקידום התחרות ולהגברתה ולא יחכו לרגולציה או חקיקה. חלק מהבנקים כבר התחילו, למשל בנק אחד נקט יוזמות בתחום העסקים הקטנים. קיימים סיכונים המשפיעים על המערכת הבנקאית ובראשם ריכוזיות שוק האשראי (הן בלווים והן בענפים), השפעת המשבר באירופה והמתיחות הגיאופוליטית ועוד.

"לבנקים יש אתגר גדול מאוד, להתמודד עם אי הוודאות הגלובלית. אי הוודאות מקשה על תכנון פעילות עסקית. הבנקים מושפעים לא רק מחשיפתם הישירה שהיא נמוכה אלא מהחשיפה העקיפה דרך חשיפת המשק הריאלי לאירופה. למשבר באירופה השפעה על יכולת הלווים הגדולים במשק לשרת את חובותיהם. הבנקים צריכים להיערך למצב בעיקר באמצעות התייעלות. כדי לעמוד בכל האתגרים, הבנקים יידרשו להתייעל. ההוצאות התפעוליות שלהם גבוהות. הגברת היעילות תאפשר לבנקים גם לעמוד באתגרים וגם להציע שירותים בנקאיים במחיר נמוך יותר מבלי לפגוע ברווחיות וביציבות שלהם".