חדשות    

דוח חדש מגלה: מחירי המזון במדינות ה-OECD התייקרו בעשור האחרון פי שלושה מבישראל

דודי מנביץ, צילום:חגית קדוש

על פי נתונים שפרסם איגוד תעשיות המזון הישראלי, תעשיית המזון הישראלית לא יקרה את מוצרי המזון בעשור האחרון ואף הוזילה אותם ב-2%

מחאת הקוטג' שהתרחשה לפני כעשור העלתה לראש סדר היום הציבורי את נושא יוקר המחיה בישראל, שאחת מהאחראיות העיקריות שלו היא תעשיית המזון הישראלית.

אולם דוח כלכלי חדש שהופק על ידי האיגוד והמחלקה הכלכלית של התאחדות התעשיינים, ומבוסס על נתוני הלמ"ס ומדינות ה-OECD שפורסמו בעשור האחרון, חושף כי לא רק שתעשיית המזון הישראלית לא יקרה את מוצרי המזון, אלא שמחירם בעשור האחרון אף הוזל ב-2% לצרכן. לעומת זאת, הנתונים מראים כי מחיר מוצרי המזון במדינות ה-OECD והאיחוד האירופי התייקרו בעשור האחרון בשיעור של 13% לעומת ישראל.

גם בתקופת הקורונה, המשיכה תעשיית המזון הישראלית במגמה זו, ולמרות העלייה המשמעותית בעלויות הייצור, הגבלות בהעסקת עובדים ועוד, שמרה התעשייה על קיפאון במחירי המזון, בעוד שבמרבית מדינות העולם חלה התייקרות ממוצעת של 3.4%.

בעקבות שמירת המגמה של תעשיית המזון בעשור האחרון והוזלת המחירים, גם משקל ההוצאה על תחום המזון מסך ההוצאה החודשית ירד במהלך העשור האחרון ב-10%.

עוד עולה מהדוח כי בעשור האחרון זינק קצב גידול ייבוא מוצרי המזון בשיעור של פי שלושה לעומת מוצרי המזון מתוצרת מקומית, דבר שהוביל גם לירידה משמעותית בנתח של חמשת הספקים הגדולים בשוק המזון, מה שפינה את המקום ליבואנים. על פי הדוח, המותג הפרטי של שופרסל הינו מותג המזון הרביעי בגודלו בישראל עם היקף מכירות של 3.3 מיליארד שקל ב-2019.

דודי מנביץ', יו"ר איגוד תעשיות המזון הישראלי בהתאחדות התעשיינים: "צמצום הפערים המשמעותי במחירי מוצרי המזון של תעשיית המזון הישראלית, בהשוואה למדינות ה-OECD בעשור האחרון, כמו גם בתקופת הקורונה, הבליטו את חשיבות תעשיית המזון המקומית ככיפת ברזל תזונתית להבטחת ייצור ואספקת מוצרי מזון שוטפת תוך כדי ספיגת עלויות ייצור והורדת מחירי המזון".

על איגוד תעשיות המזון הישראלי

איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים מייצג את כלל יצרני המזון בישראל ובו חברים מעל ל-250 מפעלי מזון ומשקאות, המייצרים מגוון רחב של מוצרים. האיגוד פועל לקידום תעשיית המזון הישראלית, תוך שימת דגש מיוחד על סיוע למפעלים קטנים ובינוניים ועל יצירת סביבה עסקית תומכת ליצרנים. כמו כן האיגוד פועל  למען שיפור הסביבה העסקית של יצרני המזון, בשילוב עם יחידות מטה ההתאחדות, תוך כדי הקפדה על ייצוג מקצועי של מגוון ענפי המזון והחברות השונות ברמה הרוחבית, ענפית ופרטנית.

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1% בינואר, מחירי הדיור עלו ב-0.9%

מחירי הדירות עלו, מחירי המזון ירדו