חדשות    

דויטשה בנק ממליץ: מס של 5% על עבודה מהבית

עבודה מהבית. FREEPIK

דו"ח חדש של כלכלנים במחלקת המחקר בדויטשה בנק, הבנק הבינלאומי הגרמני, מציע להחיל מס של 5% על משכורתו של עובד אם יבחר לעבוד מהבית ולהשתמש בכספים כדי לסייע לעובדים שמקום עבודתם מאוים. המס ישולם על ידי המעסיקים ולא יחול על עצמאים או אנשים עם הכנסה נמוכה, והמטרה היא שהכסף שנצבר ישמש לייצור הכנסה אנשים שאינם יכולים לעבוד מהבית או שבית העסק בו עבדו נסגר.

הבנק מעריך שהטלת 'מס עבודה מהבית' באנגליה שכזה יניב 6.9 מיליארד ליש"ט בשנה, שיכולים לשמש לתשלום מענק של 2,000 ליש"ט בשנה לעובדים בעלי הכנסה נמוכה ולכאלה שנמצאים בסכנת פיטורים. וארה"ב מס שכזה עשוי להכניס 48 מיליארד דולר בשנה לפי חישובי הבנק.

הבנק טוען כי העובדים מהבית חוסכים כסף והמס יוצר מערכת הוגנת יותר. העובדים מהבית זכו להטבות רבות במהלך המגפה, כמו נוחות וגמישות, וכמובן חסכון בכסף, אך הם לא מפרישים כסף לטובת המערכת כמו עמיתיהם שחייבים לצאת מהבית כדי לעבוד, כמו להשתמש בתחבורה הציבורית ולאכול בחוץ.

"כבר שנים אנחנו זקוקים למס על עובדים מרחוק", אומר האסטרטג של דויטשה בנק לוק טמפלמן, "מגיפת הקורונה פשוט הדגישה את הצורך הזה. המערכת הכלכלית שלנו אינה בנויה לקחת בחשבון אנשים שיכולים לעבוד מרחוק". "הנגיף הועיל לאלו שיכולים לבצע את עבודתם באופן וירטואלי, כגון אנליסטים בבנקים, ואיים על פרנסתם או על בריאותם של אלה שאינם יכולים", הוסיף מר טמפלמן.

לפי ג'ים ריד, אסטרטג מחקר נוסף בדויטשה בנק "עבודה מהבית תהיה חלק מה'נורמה החדשה' גם לאחר חלוקת המגיפה. אנו טוענים שעובדים מרוחקים צריכים לשלם מס בגין הזכות. זה אומר שעובדים מרוחקים תורמים פחות לתשתית הכלכלה תוך שהם מקבלים את היתרונות שלה".

המחקר שפורסם צופה שכבר השנה עובדים אמריקאים יבלו 4.6 מיליארד ימים בשנה בעבודה מהבית במקום מהמשרד. מעסיקים גדולים כמו פייסבוק וטוויטר כבר אמרו כי יאפשרו לחלק מהצוות לעבוד באופן קבוע מהבית גם לאחר המגיפה.

אולם הבנק מסייג וטוען שאנשים שלא יכולים לעבוד מהבית כמו אחיות ועובדי מפעלים צריכים לקבל תמיכה באמצעות המס הזה. וכמובן שהמס לא יחול אם העובדים יתבקשו להישאר בבית מטעמי בריאות הציבור, כגון סגר כללי.

עכשיו רק נשאר לראות האם מדינה כלשהי תחליט בתקופה כלכלית קשה כזאת לאמץ את הצעת הבנק ולהעלות את המיסים לחברות.

מדריך בנק ישראל: אלה ההקלות שכדאי שתכירו בתקופת משבר הקורונה

אושר מענק חד פעמי בסך 2000 שקל למובטלי קורונה