חדשות    שוק ההון    

דוניץ: "ירידה בקצב מכירת הדירות למגורים"

אחרי שבאפריקה מגורים דיווחו על ירידה בקצב מכירות דירות למגורים, מדווחת גם חברת הבנייה, דוניץ על ירידה בהיקף המכירות ברבעון השלישי. "ברבעון השלישי של שנת 2011 ועד למועד הדוח הורגשה ירידה בקצב מכירת הדירות למגורים", מעדכנים מנהלי דוניץ בדוח הדירקטוריון, "ירידה זו  נגרמה בין היתר בגין השינויים בשוק הדירות למגורים שנובעים מהתגברות מעורבות הממשלה הכוללת בין היתר הגדלת היצע הדירות, קיצור תהליכים בירוקרטים, הקשחת מדיניות מתן משכנתאות ל דירות למגורים והמחאה החברתית שהחלה בחודש יולי 2011 אשר מטרתה העיקרית הינה נושא הדיור בישראל ובעיקר מאבק במחירים הגבוהים של הדירות למגורים. נכון למועד הדוח, אין באפשרות הנהלת החברה להעריך אם המשבר הכלכלי עולמי הסתיים וכן אין באפשרותה להעריך את השפעת הזעזועים המדיניים והחברתיים שאירעו לאחרונה בעולם ובארץ על הכלכלה העולמית ועל המשק הישראלי בפרט ולאמוד את השפעתו, אם בכלל, על פעילות החברה ועל תוצאותיה הכספיות בעתיד".

מגמת ירידת היקף העסקאות מציינים מנהלי דוניץ היא בניגוד לשנה וחצי הקודמות. "בשנת 2010 ובמחצית הראשונה של שנת 2011 המשיכה ההתאוששות במשק הישראלי מהמשבר הכלכלי העולמי.ההתאוששות באה לידי ביטוי בכל ענפי המשק. בענף הנדל"ן ניכרת בתחילת שנת 2011 התייצבות הן בקצב מכירת יחידות דיור והן בעליה במחיריהן"

הירידה במכירות  דוניץ ברבעון השלישי לא התגלגלה להכנסות בדוחות הכספיים (בדומה למצב באפריקה מגורים). ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-55 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 39 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד; הרווח מפעולות הסתכם ב-7.1 מיליון שקל, לעומת 4.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2010. איך זה יכול להיות? ובכן, על פי החשבונאות יש להכיר בהכנסות בספרים רק לאחר שבניית הדירות בבניין הושלמה ולאחר שהדירה נמסרה. השלב הזה מבטא דחייה לעומת המכירה בפועל – המכירה בפועל מתרחשת חודשים אם לא שנים לפני המסירה של הדירה ומכאן שההכנסות ברבעון השלישי כפי שהן משתקפות בדוחות הכספיים הם  תוצאה של עסקאות מכירה שנעשו חודשים או רבעונים לפני הרבעון השלישי; העסקאות שנעשות עכשיו (שמבטאות ירידה בהיקף הפעילות) יתבטאו בדוחות הכספיים כהכנסות רק בעוד מספר רבעונים.