זכויות עובדים    

דופקים שעון: כמה שעות כוללת "משרה מלאה"?

pixabay
מעודכן ל-10/2022

דופקים שעון

כמה שעות כוללת "משרה מלאה"?

מהי כמות שעות העבודה השבועית בישראל? מהי "חצי משרה"? מה המשמעות של "שכר שעתי"?  – כל התשובות לפניכם

בשנת 2018 קוצר על פי חוק שבוע העבודה בישראל, ומאז הוא כולל 42 שעות עבודה, במקום 43 שעות שבועיות שהיו נהוגות עד שינוי החקיקה. לאחר קיצור שבוע העבודה, משרה מלאה בישראל עומדת על 182 שעות עבודה בחודש (במקום 186 לפני הקיצור).

היקפה של משרה מלאה והגדרתה קבועים בחוק שעות עבודה ומנוחה. חוק זה נועד למנוע מצבים שבהם המעסיקים "ימתחו" את גבול המשרה לטובתם על חשבון העובד.

בחוק מוגדרים מושגי יסוד כמו: שעות עבודה, משמרת לילה, שעות נוספות ויום מנוחה שבועי ונקבעים תנאים שבהם אסור ומותר להעסיק עובדים במשך שעות נוספות או ביום המנוחה השבועי. על פי חוק שעות עבודה ומנוחה:

  • יום העבודה לא יעלה על 8 שעות עבודה.
  • שבוע העבודה לא יעלה על 42 שעות עבודה.
  • סך כל שעות העבודה יגיע עד 182 שעות חודשיות.

מגזרים שונים במשק מגדירים משרה מלאה באופנים שונים. לדוגמה: היקף עבודתם של רופאים החתומים על הסכם קיבוצי מגיע ל-45 שעות, עבור מורים, משרה מלאה תיחשב בין 24 ל-30 שעות שבועיות. כמו כן, ישנן הגדרות ייחודיות במשק עבור מאבטחים, נותני שירות בענף ההארחה ועוד.

מדוע חשוב להגדיר מהי משרה מלאה?

הגדרה של משרה מלאה על פי הנהוג במקום העבודה הספציפי או על פי המוגדר בחוק שעות עבודה ומנוחה מהווה את הבסיס לתשלום שכר מינימום, דמי מחלה, פיצויים ועוד. לכן, הגדרת משרה מלאה חשובה הן לעובד והן למעסיק. הדברים מעוגנים בחוק, בהסכמים קיבוציים ובצווי הרחבה. זאת, כדי למנוע ממעסיקים להתחמק מתשלום מלא. על כל עובד ועובד לדעת את הזכויות שלו ולעמוד על מימושן במלואן.

מהי משרה חלקית?

משרה חלקית (עבודה ב"חצי משרה" או בהיקף שעות אחר) מוגדרת כמשרה שבה העובד שמועסק בה עובד פחות מהמכסה שמוגדרת במקום עבודתו כהיקף עבודה מלא. עובד במשרה חלקית יכול לעבוד מספר שעות נמוך מהמכסה הרגילה במקום העבודה או במכסת השעות הרגילה ביום, כאשר ישנם ימים שבהם הוא לא עובד בכלל.

עבודה במשרה חלקית תבוא לידי ביטוי בשכר – שגובהו יהיה ביחס ישיר להיקף המשרה, בכפוף לחוזה העבודה.

מנגד, עובד במשרה מלאה שעובד יותר שעות ממכסת השעות המוגדרת, אמור לקבל תשלום על השעות הנוספות, והוא בדרך כלל גבוה יותר ב-25% או ב-50% מהתשלום על שעת עבודה שכלולה בתוך היקף המשרה המלאה.

 

דיני העבודה בישראל מקנים לעובדים זכויות מכוח חוקי המגן, כגון: הלנת שכר, פיצויי פיטורין, שכר מינימום, דמי הבראה ועוד. חוקים אלה תקפים כל עוד מתקיימים יחסי עובד מעביד – בין שהוא מועסק במשרה חלקית ובין שבמשרה מלאה.

 

■ לקריאה נוספת בנושא: שעות עבודה