חדשות    

דיסקונט – הריבית תרד ל-1.5%

הכלכלנים ממשיכים להעריך כי הריבית תרד. בכלל פיננסים העריכו לאחרונה שהריבית שעומדת כיום על 2.25% תרד עד ל-1.75% וגם בבנק דיסקונט מעריכים שהכיוון הוא למטה. נירה שמיר, כלכלנית המקרו הראשית של דיסקונט סבורה שהריבית תרד עד ל-1.5% – האמת – פשוט, לא ייאמן, ואם באמת פישר ייקח אותנו לשם, אז יש סיכוי טוב שמחירי הדירות ככל הנראה לא יירדו, פשוט בגלל שבמשכנתאות כל כך זולות, גם אלו שהתמהמהו ולא רכשו דירות ירדו מהגדר וירכשו דירות. לא רק שהמחירים לא יירדו, יש סיכוי טוב שבריבית כזו הן דווקא יעלו.   

על כל פנים, בדיסקונט, כמו גם בבתי השקעות ובבנקים האחרים סבורים כי מדיניות מרחיבה של בנקים מרכזיים בעולם, במקביל לחולשה בכלכלה העולמית, וכן צעדי הממשלה בטיפול בגירעון, מחזקים את הסבירות להפחתת ריבית כבר בחודשים הקרובים."הממשלה נקטה במספר מהלכים כדי להתמודד עם ההאטה הצפויה והגירעון, צעדים אלה נוגעים ברובם המכריע לצד ההכנסות (מסים). אמנם, מדובר בצעד חשוב להפחתת הגירעון, אך עדיין הממשלה תיאלץ לקצץ בהוצאות עליהן התחייבה בהיקף כספי של כ-12 מיליארד שקל – בכדי לעמוד בתקרת ההוצאה המותרת על פי החוק", כותבת שמיר ומדגישה שהערכתה מתבססת על תחזית צמיחה של3.25% 25 ב-2013, והמשמעות היא שאם היעד הזה לא יושג, מצבנו גרוע יותר ונצטרך התאמות גדולות יותר."התנהלות תקציבית אחראית של הממשלה היא תנאי הכרחי להורדת הריבית לרמה של 1.5% ואם לא כך, עשויה להיעצר ההפחתה ברמה גבוהה יותר. נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר מציין כי לאחר שהממשלה החלה בטיפול בגירעון (על ידי צעדים ממתני צמיחה של מיסים וקיצוץ הוצאות), הוא יוכל 'להמתיק את הגלולה' על ידי הפחתת ריבית חדה יותר".

בקשר לאינפלציה מעריכה שמיר כי האינפלציה השנתית עומדת כיום על 1% בקצה התחתון של טווח יעד בנק ישראל. "האינפלציה אמנם תעלה בשנה הקרובה ותעמוד על 2.5% שנה קדימה", מעריכה שמיר, "אבל, חלק ניכר מהעלייה באינפלציה נובע מאירוע חד-פעמי של העלאות מיסים (המע"מ תורם כ-0.5% למדד), התחזקות הדולר וגורמי היצע שבנק ישראל פחות מתייחס אליהם בהקשר החלטות הריבית".

בקשר למחירי הדירות סבורה שמיר כי אם תימשך עליית מחירי הדירות, בנק ישראל עשוי לנקוט בצעד כפול של הורדת ריבית (בכדי לתמוך בכלכלה) וצעדים רגולטורים בתחום הדיור. באופן זה יוכל לפעול למיתון מחירי הדירות.