מדריכי דירה ומשכנתא    

דירה להשכיר – איך מחפשים דירות? איך בוחרים דירה? על מה להתפשר ועל מה לא!

מעודכן ל-11/2022

שוק השכירות – תמונת מצב 

שכירת דירה היא פתרון מצוין לרבים ולא רק מסיבות כלכליות. חלק גדול משוכרי הדירות אומנם עושה זאת בגלל שאין לו אפשרות להעמיד הון ראשוני כדי לקנות דירה או שאין לו יכולת להתחייב למשכנתא ארוכת טווח, אבל שוק הדירות להשכרה מלא בצעירים שעוזבים את ההורים, כאלו שנמצאים "בין דירות" ורבים אחרים שפשוט שוכרים דירה כדרך חיים. אמנם הרוב עדיין מעדיף לרכוש דירה, אבל כמות השוכרים הולכת וגדלה, ויש בזה יתרונות – גמישות, ניידות, חוסר מחויבות למקום מסוים. כלכלית, לאורך זמן,  זה עשוי להיות נכון יותר מאשר לרכוש דירה. כן, תתפלאו אבל כלכלית במקרים לא מעטים עדיף לשכור ולא לקנות. כאן תמצאו את היתרונות והחסרונות של השכרה לעומת רכישה (לרבות החישוב הכלכלי).


 מחשבון מס על שכר דירה

שכירות ארוכת טווח – המדינה מעודדת בנייה של אלפי יח"ד, האם כדאי? 


דירה להשכיר היא לא עניין של מה בכך. שוק הדירות השכורות חם כל השנה, אבל בקיץ במיוחד – הקיץ הוא תקופת הנדידה של השוכרים, שמחפשים להתמקם לפני שנת הלימודים של הילדים או של עצמם – במוסדות להשכלה גבוהה. אם אתם סטודנטים, רצוי שתמצאו דירה הרבה לפני פתיחת שנת הלימודים, כי אם תחכו לרגע האחרון, מחירי השכירות שתידרשו לשלם יהיו גבוהים יותר.

כיום, למעלה מ-2.3 מיליון איש גרים בשכירות – יותר מ-30% מהאוכלוסייה. מסתבר כי דירה שכורה היא אופציה של המונים.

שוק הדירות השכורות בישראל הולך ומשתכלל, וגם הולך ומתייקר. ככל שמחירי הדירות עולים וליותר אנשים קשה להעמיד הון ראשוני לרכישת דירה, כך הביקוש לדירות שכורות עולה, ואיתו גם מחירי הדירות האלה. זה היה המצב במשך שנים רבות – עלייה מתמדת של מחירי הדירות בגלל הריבית הנמוכה ששררה במשק. אבל בשנת 2022, המצב השתנה. בעקבות התפרצות אינפלציונית בארץ ובעולם, החלו בנקים מרכזיים, כולל בנק ישראל, להעלות את הריבית, וכעת היא גבוהה משמעותית ממה שהיתה במשך השנים האחרונות. עליית הריבית, שמייקרת את המשכנתאות, מתחילה לצנן את שוק הדיור מבחינת ביקושים לרכישת דירות, וכעת צפוי כי המציאות החדשה תתחיל להתבטא גם במחירי הדירות. כאשר אלו יתחילו לרדת, או לכל הפחות לא ימשיכו לעלות, ייתכן שגם מחירי השכירויות יושפעו, דווקא כלפי מעלה, שוב בגלל הריביות הגבוהות שלא יאפשרו רכישת דירה. עם זאת, שוק הדירות ושוק השכרת הדירות עוברים תהפוכות גדולות והתערבות ממשלתית ורגולטורית משמעותית כדי להילחם במחירים, ולכן קשה מאוד עד בלתי אפשרי להבין איך ייראו השווקים האלה בעתיד.

ואחרי השיעור הקצר במימון – איך בכלל שוכרים דירה? מבחינת השוכרים, שכר דירה זה חשוב מאוד, אולי הכי חשוב, אבל זה לא העניין היחיד –  צריך לדעת לחפש דירות, צריך לדעת לבחור דירות, צריך לדעת איזה חוזה מתאים ועוד. אז הנה שלבים ודגשים בשכירת דירה.

חיפוש דירה

קודם כל תחליטו על תקציב שאתם מקצים לדמי השכירות החודשיים ועל מיקום שאתם מעדיפים, ועכשיו תתחילו לחפש.

איך מחפשים? בעידן האינטרנט יש לוחות כמו יד 2, WINWIN הומלס ואחרים, בהם תוכלו למצוא שפע של הצעות. אתרי האינטרנט מאפשרים גם להפעיל את שירות הסוכן החכם שיתריע בהודעת SMS על כל דירה חדשה שנכנסת למאגר בהתאם לנתוני החיפוש שהגדרתם. כשמדובר באזורי ביקוש גבוהים כמו תל אביב, זהו יתרון חשוב.

בנוסף יש את ההצעות בלוחות העיתונים, על גבי לוחות בקמפוס האוניברסיטה, במקום העבודה, וגם על העצים בשדרה. עוד אפיק מסודר הוא מתווכים מורשים שיש להם גישה לדירות שלאו דווקא מפורסמות באמצעי הפרסום המקובלים; במקרה זה תידרשו (לא תמיד) לשלם עמלת תיווך שגובהה בדרך כלל דמי שכירות לחודש פלוס מע"מ.

אתם גם יכולים ליזום ביקוש באמצעות פוסט בפייסבוק, על כך שאתם מחפשים דירה במקום מסוים, לשאול חברים, שכנים וקרובי משפחה.

שלב שני – בדק בית וסביבה

תבדקו כמה אופציות, ואל "תקפצו" על הדירה הראשונה שראיתם. קחו איתכם מישהו נוסף, שלא יגור בדירה, רצוי ביקורתי, שייתן חוות דעת אובייקטיבית על הדירה; אתם יכולים גם להביא איש מקצוע. בקרו בדירה בשעות שונות של היום – דירה שקטה בערב יכולה להתגלות כרועשת בשעות היום. חפשו סימני רטיבות ועובש בקירות ובתקרה, חפשו סימני ריקבון בארונות המטבח, בדקו את סוגי המנעולים על הדלתות – דלת פלדלת בכניסה עדיפה; בקומת קרקע וקומה ראשונה מומלץ שיהיו סורגים בחלונות. עכשיו ודאו שכל הברזים מפיקים מים בלחץ תקין, שכל מפסקי החשמל פועלים, ושהמזגן תקין. בררו אם המים בדירה מחוממים באמצעות דוד שמש, דוד חשמל או גז. דוד שמש מפחית משמעותית את העלויות. מומלץ לצלם את כל הליקויים הנראים לעין; הצילומים גם מבטיחים שאם יתעורר בעתיד ויכוח בנוגע לפגם מהותי בנכס המושכר, כמו למשל חור בשיש במטבח – יהיו בידיכם הוכחות. בכל מקרה, גיליתם ליקוי בדירה – חייבו בחוזה את המשכיר לתקנו לפני שאתם נכנסים אליה. אם יש לכם חיית מחמד, ודאו מראש, עוד לפני שהגעתם לשלב החוזה, שבעל הדירה מסכים לגידול בעלי חיים בדירה. בחוזה עצמו ודאו שאין סעיף האוסר זאת. בררו מראש עם המשכירים את גובה התשלומים השוטפים הקבועים של הדירה – הארנונה, דמי ועד הבית והחזקת הגז (אם בבניין מותקנת מערכת גז מרכזית). תבדקו את דמי השכירות המקובלים בסביבה.

סביבה: סיירו ברחוב, האם יש מטרדי רעש בסביבה? בדקו את מצב החנייה באזור בשעות שונות של היום; האם יש תחבורה ציבורית באזור שמתאימה לצרכים שלכם? מה הקרבה של הדירה לסופרמרקט? במידה והדירה מיועדת למשפחה, בדקו את גני הילדים ואת בתי הספר באזור. אל תהססו לבצע בדיקה של חדר האשפה – הוא מעיד על איכות השכנים, כמוהו גם חדר המדרגות והלובי. נסו לדבר עם שכנים ולדלות מהם אינפורמציה לגבי חיי השכנות בבניין ואם הבניין מיועד לשיפוץ בקרוב, לתמ"א 38, למשל, כשאז תהיו נידונים למגורים בתנאי אתר בנייה. בדקו את גובה הארנונה לדירה – סכום זה יצטרף לדמי השכירות שתשלמו על הדירה באופן קבוע, ויש לקחת אותו בחשבון בחישוב הכולל של שכירת הדירה.

בדיקת בעלי הבית

ודאו קודם כל שמשכיר הדירה הוא אכן בעליה, או מיופה כוח מטעם הבעלים; את זה ניתן לבדוק באמצעות השוואת פרטי תעודת הזהות של המשכיר עם אלה המופיעים בחשבון הארנונה. ניתן לבדוק זאת גם על ידי נסח הטאבו של הדירה, המופיע באתר האינטרנט של דואר ישראל; הבדיקה כרוכה בתשלום סמלי של כמה עשרות שקלים. אם יש לדירה יותר מבעל בית אחד, צריך לוודא שתנאי ההשכרה מוסכמים על כולם.

בעלי בית "קשים" יכולים למרר לכם את תקופת השהייה בדירה השכורה. לא תמיד ניתן להימנע מכך, אבל ליתר ביטחון, בקשו מהמשכירים את הטלפון של השוכרים הקודמים; א. הבקשה תשפיע עליהם כך שינסו להיות אתכם "בסדר" כמה שהם יכולים. ב. דברו עם הדיירים הקודמים ובקשו חוות דעת על בעלי הבית; תשאלו אם הוא נוהג לבקר בדירה לעיתים תכופות, ללא התראה מראש, גורר תיקונים דחופים וכד'. ג. אם הבעלים יסרבו לתת לכם את הטלפון של השוכרים הקודמים, גם זו אינדיקציה לאופי שלהם. תבדקו אצל השכנים, אם בעל הדירה מחליף שוכרים בתדירות גבוהה.

אם מדובר בדירה המושכרת לראשונה, כל הנ"ל אינו רלוונטי; אפשר לשאול את השכנים מה הם יודעים על בעלי הדירה.

כפי שאתם שואלים ובודקים, גם בעל הדירה ישאל אתכם שאלות כי הוא מעוניין לדעת מי יגור בנכס היקר אותו הוא מפקיד בידיכם. הוא יבדוק את הכנסותיכם, אולי את חשבון הבנק שלכם ואולי גם את דירוג האשראי שלכם – כן, יש גם כאלה.

ועכשיו – חוזה

מצאתם את הדירה שלכם? בקשו טיוטת חוזה כדי לעבור עליו בפרוטרוט לפני שחותמים עליו. יש מקרים רבים בהם מבצע החוזה הוא עורך דין מטעם הבעלים, כשאז נסחט מכם גם שכר טרחה לעו"ד; נסו בכל מחיר להשית את שכר הטרחה לעו"ד על בעלי הדירה – יש כאלה שמסכימים. גם אתם יכולים להביא עו"ד מצדכם ולשלם לצד שלכם.

לפני החתימה על החוזה – חשוב שהדירה תהיה מבוטחת בביטוח מבנה, המכסה נזקים כגון הצפה או שריפה. בררו את אופן התשלום – אחת לחודש, או במספר תשלומים לאורך השנה, או בתשלום אחד מראש לכל התקופה. לא פעם תוכלו לקבל הנחה על דמי השכירות אם תשלמו שנה מראש.

ועוד לפני החתימה – ודאו שהדירה נקייה מחובות לעירייה, לחברת החשמל, לחברת הגז ולתאגיד המים. בצעו יחד עם המשכירים קריאת מונה של חברת החשמל וקריאה של מד המים.

טיוטת החוזה בידיכם? גם אם מדובר בחוזה שכירות סטנדרטי, מומלץ שגורם בעל ידע משפטי יקרא אותו.

אילו פרטים ייכללו בחוזה? תאריך הכניסה לדירה, שהוא גם תחילת מועד חוזה השכירות, ותאריך היציאה מהדירה – מועד סיום החוזה. סכום מדויק של גובה דמי השכירות בשקלים או בדולרים. אם יש הצמדה של דמי השכירות למדד או לדולר – לציין זאת בחוזה. נסו לסכם הצמדה למדד מקסימלי או שער מרבי של הדולר. מועד התשלום – מתי משולמים דמי השכירות. האופן שבו מבוצע התשלום – צ'קים, העברה בנקאית, או כסף מזומן. אם מסרתם צ'קים מראש לכל תקופת השכירות – הוסיפו לחוזה את מספרם הסידורי של הצ'קים, הסכום של כל אחד מהם ואת מועד פירעונם. הגבילו את סחירות הצ'קים על ידי מחיקת המילה "לפקודת" והוספת המילים "למוטב בלבד" ועליהן "קרוס". כך תבטיחו שרק האדם שעבורו נרשמו הצ'קים יוכל להפקיד אותם בבנק. בקשו לציין בחוזה את האופציה להאריכו ובאילו תנאים.

ומה אם אתם מחליטים לצאת מהדירה קודם למועד סיום החוזה? לשם כך קבעו סעיף בחוזה המציין את האפשרות לסיים את החוזה באמצעות מתן הודעה מראש (תבקשו 90 יום); בנוסף, סעיף המציין את אפשרותכם לעזוב את הדירה לפני תום מועד השכירות, בתנאי שתמצאו דיירים חלופיים באותם התנאים של החוזה המקורי. שכירות משנה – אם אתם שוכרים את הדירה מאדם השוכר בעצמו את הדירה מבעל בית, וודאו שחוזה השכירות המקורי מתיר שכירות משנה. ציינו גם אתם בחוזה מול בעל הדירה את האפשרות להשכיר את הדירה בשכירות משנה (תלוי בהסכמתו, כמובן), ובמיוחד כשמדובר בדירה גדולה שמאפשרת לכם להשכיר חדר אחד בה לשוכר משנה כדי להקטין את העלויות שלכם.

תוסיפו סעיף שאם בעלי הדירה רוצים למכור את הדירה אותה אתם שוכרים, שתקבלו על כך הודעה מראש ושתוכלו לסיים את חוזה השכירות במועד שנקבע. אתם יכולים לבקש הנחה בדמי השכירות תמורת שיתוף פעולה מצדכם בביקורי קונים פוטנציאליים בדירה.

ציינו בחוזה את כל הליקויים הקיימים בדירה (למשל, מרצפות שבורות, חור בקיר וכד') כדי להימנע מוויכוחים ותשלום סכומים מיותרים במועד סיום החוזה. תנסו להוסיף לסעיף הליקויים את המילים "כולל מום או בלאי נסתרים", ליקויים שלא יכולתם לשים לב אליהם כמו חוטי חשמל שנאכלו על ידי חולדה… הוספת המילים הנ"ל תמנע מצב בו יסרב בעל הדירה לבצע את התיקון הנדרש.

הפרה יסודית – בסוף כל סעיף בחוזה יש לציין אם הפרת סעיף זה היא בבחינת הפרה יסודית של החוזה. הפרה יסודית מתייחסת בדרך כלל לאי תשלום שכר הדירה – שיהיה רשום משך הפיגור, אי עמידה במועד העזיבה וכד'). הפרה יסודית גוררת קנסות (לרשום במדויק כמה) ועד ביטול החוזה. רצוי להכניס גם סעיפי הפרה יסודית שיפעלו לטובתכם כשוכרים, כמו עמידה בהתחייבות המשכיר לתקינות הנכס.

וודאו שקיים סעיף הקובע, שכל העלויות הנוגעות לתיקון או הוצאה הקשורה לתשתית הדירה והבניין, פרט לתשלומים השוטפים, חלות על המשכירים. כלומר, אם דוד השמש הפסיק לפעול, על המשכיר לתקן אותו; אם בבניין מתוכננים שיפוצים, העלויות היחסיות חלות על בעל הדירה. קבעו לוח זמנים לביצוע התיקונים כדי להימנע מגרירת זמן על ידי המשכיר, וקבעו עם המשכיר האם אתם רשאים להזמין בעל מקצוע לתיקון הליקוי על חשבונו – גם את זה תוסיפו לחוזה.

סעיף נוסף בחוזה מפרט את חובתכם לשאת בהוצאות השוטפות של הנכס המושכר – ארנונה ומים, חשמל, גז, טלפון קווי ודמי ועד הבית.

אם יש בדירה פריטים המושכרים יחד עם הדירה (מקרר, מערכת ישיבה וכד') יש לפרט אותם בחוזה ולחייב בו את המשכיר לתקן כל פריט שניזוק כתוצאה מבלאי טבעי (כלומר, לא כתוצאה מרשלנות השוכרים).

ביטחונות וערבויות

כדי להבטיח את דמי השכירות והתחייבותכם לאחזקת הדירה באופן סביר, ידרשו המשכירים מכם ביטחונות וערבים. המסמכים לגבי הביטחונות והערבים יצורפו לחוזה כנספחים. רוב המשכירים ידרשו מכם מספר ערבים ושטר חוב, אך יש אופציה לביטחונות נוספים.

קיימים מספר סוגי ביטחונות: ערבות בנקאית בגובה של החל ממספר חודשי שכירות, ועד שנה ויותר של דמי השכירות. ערבות בנקאית היא הבטוחה ביותר מבחינת המשכיר, והיא נהוגה יותר ויותר בעיקר באזורי ביקוש כמו תל אביב. מבחינת השוכר, זו האפשרות הפחות נוחה, משום שהיא כרוכה בעמלה והקצאת סכום כסף גדול לטובת הערבות; המשכיר יכול לממש אותה באופן מיידי וללא מתן הודעה מוקדמת. לכן, בחוזה הקפידו לפרט את הנסיבות שיובילו למימוש הערבות הבנקאית (לרוב, מהי הפרת חוזה מצדכם) ולכך שהמשכירים יודיעו לכם מראש על הכוונה לממשה.

שטר חוב – שטר התחייבות כלפי בעלי הדירה, בדרך כלל בגובה מספר חודשי שכירות. בעלי הדירה יכולים להגיש את שטר החוב להוצאה לפועל ולממשו במקרה של הפרת החוזה מצדכם ניתן להגיש הגם במקרה זה יש להגביל את סחירות שטר החוב: מחקו את המילה "לפקודת" וכתבו במקומה "למוטב בלבד". כך תמנעו את העברת השטר לגורם שלישי.

צ'ק ביטחון – צ'ק ביטחון הוא צ'ק רגיל עליו כתוב סכום הכסף המובטח למשכיר במקרה של הפרת חוזה, ללא תאריך, חתום בידיכם. צ'ק ביטחון נוסף מיועד בדרך כלל לתשלומי חובות לעיריה, לחברת החשמל וכד'. רוב משכירי הדירות דורשים לקבל צ'קים פתוחים (חתומים, אך לא כוללים סכום או תעריך פירעון) ולכן, הקפידו שעל כל צ'ק ביטחון שאתם משאירים בידי בעלי הדירה, יהיו כתובות המילים "צ'ק ביטחון". הקפידו שעל הצ'ק נכתב "למוטב בלבד" ושמשורטט עליו "קרוס".

ערבים – תצטרכו להביא מספר ערבים מטעמכם (בדרך כלל בין אחד לשלושה), שגם הם חתומים על החוזה ועל התחייבויותיכם כשוכרים של הדירה.

ביטוח

הנוהג המקובל הוא שבעל הדירה מבטח את המבנה – אתם יכולים לבטח את התכולה וכדאי לרכוש גם פוליסת ביטוח צד ג' המכסה בין היתר מקרים בהם אורחים ומבקרים נפצעים במהלך שהותם בדירה.

כדאי – לפני שאתם נכנסים לדירה, רצוי שתחליפו את המנעולים לדלת הכניסה כדי להימנע מהפתעות.

חוזה שכירות בלתי מוגנת

החוק לשכירות הוגנת שאושר ב-2017 הוא באמת נחמד, אם כי רחוק מלהיות מושלם. כך או אחרת, שום חוק לא יחליף את החוזה. חוזה טוב כאמור מונע בעיות עתידיות, וכאן חשוב להיות זהירים וקפדניים מכמה סיבות. ראשית, החוזה לרוב מנוסח ומועבר על ידי המשכירים (ולפעמים מדובר בחוזים סטנדרטיים – ראו בהמשך), ולכן חשוב לשוכרים לבדוק את החוזה ולהבין את המלכודות הקיימות בו. שנית – החוזה הוא המקום היחיד שבו מעוגנות הזכויות של השוכר, כשבנוסף יש עכשיו בזכות חוק שכירות הוגנת הגדרות של מהי דירה (צריך שיהיה מטבח, שירותים וכו') והגדרות למי אחראי על מה מבחינת תיקונים ועלויות ועוד. אבל החוק לבד לא מספיק – החוזה הוא בעצם עדיין העיקר.

החוזה הסטנדרטי הוא חוזה שכירות לא מוגנת – לא חוזה שכפוף לחוק הגנת הדייר (דמי מפתח ועוד שלאט לאט נעלמים מהאופק). חוץ מחוזה שכירות בלתי מוגנת יש גם חוזים נוספים – חוזה שכירות משנה,  מבטא חוזה בין שוכר הדירה לבין גורם אחר לחלוטין שחותם על השוכר על חוזה שכירות ונכנס בנעליו. אגב, לצורך זה צריך את אישור המשכיר.

במקרים רבים השכירויות הן לטווח קצר – זה יכול להיות השכרות לתיירים, לחברים, דרך Airbnb ועוד. חוזה מתאים במקרים האלו הוא שונה – חוזה שכירות קצר הוא גם קצר בתוכן שלו, אם כי הוא עדיין מכיל את כל סוגי ההפרות האפשרויות ובין היתר הוא צריך לכלול את אחריות כל אחד מהצדדים במקרים של פגיעות, תקלות ועוד.

בחוזה שכירות רגיל יש כאמור כמה סעיפים מרכזיים לרבות – מטרת השכירות, משך תקופת השכירות, שכר הדירה, אחריות על תשלום הוצאות, הפרות, זכויות לפיצוי במקרה של הפרות, ערבויות וביטחונות. כמובן שיש גם פרק מבוא עם פרטים כליים ובסיום החוזה יש חתימות של המשכירים והשוכרים. בחוזה חשוב להדגיש את אופציית היציאה (תחת תנאים מסוימים) וכן לדאוג שתהיה אופציה להמשך. בנוסף חשוב להבהיר בחוזה את היחסים השוטפים בין המשכיר לשוכרים – מתי הוא יכול להגיע? מי אחראי לתיקונים (למרות שזה הוסדר בחוק שכירות הוגנת) .

והנה חוזה שכירות להדפסה –

חוזה שכירות מומלץ – מומלץ על ידי עיריית תל אביב (שרוב תושביה גרים בשכירות)

והנה הסברים על סעיפים עיקריים בחוזה זה (וטיפים)

כתב ערבות ושטר חוב

והערה – מדובר על חוזים סטנדרטיים שעשויים להתאים לרוב המשכירים והשוכרים, אבל בעיריית תל אביב מדגישים – השימוש בחוזה השכירות הינו באחריותם הבלעדית של הצדדים לחוזה. לא תהיה לעירייה כל אחריות בנוגע ליישום הוראות החוזה בין הצדדים או לפרשנותו. אין בחוזה השכירות ובחומרי ההסבר הנלווים לו כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. נכון, זה ברור, אבל חשוב להדגיש.

ואם כבר עסקינן בעיריית תל אביב שימו לב מה מציעה העירייה לתושבים – שוכרי דירות תושבי העיר זכאים לקבל יעוץ משפטי בבית הצעירים, ברחוב מזא"ה 9, בעלות מסובסדת וללא מטרות רווח (הנחה נוספת תינתן למחזיקי דיגיתל). הייעוץ ניתן בשיתוף לשכת עורכי הדין מחוז תל-אביב והמרכז, ומיועד לכל מי שזקוק לעזרה בנושאי חוזים, שכירת דירה ועוד. זה שווה, אם אתם צריכים תנצלו את זה.

דירות שותפים

סטודנטים וצעירים אחרים שוכרים במקרים רבים דירה עם שותפים – פחות פרטיות, אך חוסך משמעותית את עלות השכירות.

רצוי שכל אחד מהשותפים יחתום על חוזה אישי מול בעלי הבית; כאשר שותפים חותמים על חוזה השכירות ביחד, מספיק שאחד מהם מפר את החוזה כדי שהחוזה יבוטל. כמו כן, כדאי להכין הסכם בין השותפים שמסכם מראש את חלוקת ההוצאות המשותפות והמשימות בתחזוקה השוטפת של הדירה. שימו לב – אם אתם סטודנטים, חיילים או נכים, תוכלו לקבל הנחה משמעותית בארנונה ברוב הערים.

עוזבים את הדירה ששכרתם?

דאגו לקבל מהמשכיר בחזרה את כל הביטחונות. עדיף שתוודאו שכל תשלומי דמי השכירות והתשלומים השוטפים שולמו ושלא נותרו חובות, גם אם זו בעיה של השוכר הבא או של בעלי הדירה כדי להימנע מרדיפה שלהם אחריכם שיכולה להגיע גם לתביעות משפטיות.

כאמור, זהו מדריך כיצד לשכור בצורה המיטבית; במקרים רבים השוכרים נאלצים להתפשר אם הם לחוצים בזמן, או בהיצע הקיים בסביבה אותה הם מעדיפים. אז התפשרתם? שימו לב עד כמה. שיהיה לכם בהצלחה ושתיהנו מדירה נעימה, סביבה נחמדה ובעלי בית נוחים.


שכירות ארוכת טווח – המדינה מעודדת בנייה של אלפי יח"ד, האם כדאי?