חדשות    

דירוג קרנות ההשתלמות בינואר – אלטשולר שחם מובילה

גלעד אלטשולר, הבעלים של בית ההשקעות, ומנהל ההשקעות הראשי
במקום השני והשלישי אנליסט ואקסלנס בהתאמה
כולנו זוכרים את דצמבר שבו ספגו קרנות ההשתלמות ירידות עד תשואות שליליות, אבל בינואר התהפכה המגמה וחלה התאוששות והתשואה הממוצעת בגופים המובילים בחודש החולף היא 2.79%.
חודש ינואר היה חיובי בשווקים בכלל ועליות שערים היו במדדי המניות המובילים כולל מדד ת"א 35 שעלה ב-6.2%, מדד S&P500 האמריקאי הוסיף 7.9% ואילו הנאסד"ק זינק ב-9.7%. גם אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות התאוששו לאחר הנפילות בדצמבר.
בבדיקה לפי קרנות השתלמות אלטשולר שחם מובילה ומסכמת את ינואר עם תשואה חיובית של 3.80%. לאחר שלוש שנים הראתה אלטשולר תשואה של 20.4% בניהול סך נכסים של 28 מיליארד שקל.
אחריה אנליסט שלה תשואה של 2.94% ושומרת על המקום השני לאחר 3 שנים עם תשואה של 17.32%, אבל השנה האחרונה הייתה פחות טובה לה והיא  בתחתית הדירוג עם תשואה שלילית של 0.27%.
קרן ההשתלמות של אקסלנס במקום השלישי עם תשואה של 2.82% ואת שנת 2018 סיימה עם תשואה שלילית של 2.92% בדצמבר -מקום נמוך מאוד לחודש זה. אומנם קרן ההשתלמות של ילין לפידות הובילה את הטבלה של חודש דצמבר 2018 עם התשואה השלילית הנמוכה ביותר של 2.19%  אבל בינואר  ירדה למקומות האחרונים עם תשואה של 2.56%.
את תחתית הטבלה חולקות בינואר הלמן אלדובי  וילין לפידות של  תשואה חיובית של 2.56%. נציין כי הלמן אלדובי בשנה דווקא השיגה  את התשואה הגבוה ביותר של 1.25%.  אך ב-36 חודשים השיגה את התשואה הנמוכה ביותר,  של 12.5% ומעליה  פסגות עם 13.61%.
כיום אין חוק חובה להפרשות לקרן השתלמות, אבל הרבה מהמועסקים במשק בעיקר בחוזים קיבוציים מפרישים סכומים גבוהים  לקרנות השתלמות. אומנם חלה בינואר התאוששות אך עדיין דמי הניהול גבוהים יחסית לאפיקים אחרים כמו קרנות פנסיה, שם קרנות ברירות המחדל של האוצר, ארבע במספר, מחויבות לדמי ניהול נמוכים. נציין כי אין עדיין פיקוח על דמי הניהול בקרנות השתלמות, אבל יוזמות פרטיות של מעסיקים מעודדות מכרזים להשגת דמי ניהול נמוכים הרחוקים מדמי הניהול המקסימליים הנהוגים.