האינפלציה בארה"ב ירדה לקצב שנתי של 4%: האם הפד יעלה את הריבית?
חדשות    

האינפלציה בארה"ב ירדה לקצב שנתי של 4%: האם הפד יעלה את הריבית?

יו"ר הפד, ג'רום פאואל
מעודכן ל-06/2023

מדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) עלה ב-0.1% בחודש מאי, בהתאם לתחזיות. המדד משקף את המשך ההיחלשות של האינפלציה בארה"ב וכעת היא עומדת על קצב שנתי של 4%, הנמוך מזה שנתיים.

מדד הליבה, בנטרול רכיבי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב-0.4% לקצב שנתי של 5.3%.

מאז הגיעה לשיא של יותר מ-9% ביוני 2022, נחלשת האינפלציה בארה"ב בהדרגה, בהשפעת העלאות הריבית של הפד. השאלה שעל הפרק כעת היא אם ההיחלשות הפעם מספיקה כדי לשכנע את הפד להותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטתו ב-14 ביוני. נכון לעכשיו עומדת ריבית הפד על 5.25% לאחר עשר העלאות רצופות. האינפלציה כאמור מגיבה להעלאות הריבית ונחלשת בהדרגה, אבל עדיין רחוקה מהיעד שקבע הבנק המרכזי האמריקאי של 2% בשנה.

תופעת לוואי של העלאות ריבית, לצד החלשת האינפלציה, עלולה להיות גרירת המשק למיתון אם ההתכווצות בפעילותו חריפה מדי. עד כה נראה כי הפד הצליח לחמוק מאיום המיתון, ולראיה שוק העבודה האמריקאי שממשיך להפגין סימני עוצמה כאשר שיעור האבטלה בו לא עולה במידה משמעותית.

אם יחליט הפד להותיר את הריבית הפעם ללא שינוי, יהיה זה בבחינת איתות מעודד לשווקים שהעלאות הריבית אולי הסתיימו, וכעת ימתינו כולם לשלב שבו ישנה הפד מדיניות לכיוון של הפחתות. על פי ההערכות, השלב הזה לא יגיע לפני 2024.