חדשות    

האם בשנת 2013 יוצף השוק בדירות חדשות?

איך הגלגל מתהפך לו – עד לפני שנה חששו בבנק ישראל מעלייה חדה במחירי הדירות, ועכשיו נגיד הבנק דווקא חושש מרידה חדה במחירים. על רקע החששות של סטנלי פישר בימים האחרונים, מעריך רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי של בית ההשקעות מיטב, כי בשנת 2013 תהיה כמות שיא של דירות חדשות מוכנות לשיווק; "בתחילת שנת 2011 חששו בממשלה ובבנק ישראל מקצב ההתייקרות המואץ של מחירי הדירות למגורים", כותב אייכל בסקירה שפרסם, "אך המצב כיום הוא שבבנק ישראל מודאגים מכך שמחירי הדיור יוזלו בצורה חדה, וזאת, בעיקר על רקע הרפורמות הרבות והצעדים שנעשו בשנה הקודמת ובתחילת השנה הנוכחית הן מצד הממשלה והן מצד בנק ישראל בכדי לצנן את שוק הדיור ולגרום לבלימת עליית המחירים. מעבר לכך, הדאגה בבנק ישראל קשורה לכמות שיא של דירות חדשות הצפויות להיות מוכנות לשיווק במהלך שנת 2013".
בהקשר זה יש לציין שקצב בניית הדירות בשנה האחרונה עלה על הביקוש הצפוי לראשונה זה שנים רבות. הביקוש השנתי לדירות חדשות מסתכם בין 30 אלף דירות ל-35 אל דירות, בעוד שבשנה האחרונה קצב התחלות הבנייה עמד על מעל 40 אלף דירות.
החששות של סטנלי פישר מירידה חדה בשוק הדירות נובעות כמובן מהזיקה הישירה בין שוק הנדל"ן למערכת הפיננסית המקומית; החשש הגדול של סטנלי פישר שהאשראי הענק שניתן לתחום הנדל"ן (25% מהיקף האשראי במערכת הבנקאית הוא משכנתאות; 20% מהיקף האשראי הכולל במערכת הבנקאית הוא בתחום הבינוי) יגרום לאי יציבות המערכת הבנקאית וישפיע על המשק כולו. "בנוסף לכך שבממוצע קיים פער של כשנתיים בין תחילת הבנייה של הנכס לבין המועד בו הנכס מוכן למכירה, רואה נגיד הבנק, סטנלי פישר, סיכון מערכתי ביציבות הפיננסית ולאו רק בסקטור הבנייה במקרה של הרעה במצב ענף הבנייה", כותב איייכל ומוסיף – "נגיד הבנק מעוניין לשמר את יציבות המערכת הבנקאית והבנקים וזאת גם אם תירשם ירידה בפעילות תחום הנדל"ן. עם זאת, חוסר תיאום בין הנגיד לבין משרד הבינוי והשיכון ואף משרד האוצר עלולים להקשות על בנק ישראל בניהול המדיניות המוניטרית".