שוק ההון    

האם כיל תאבד את הזיכיון ב-2030?

החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי­בויאנג'ו, סבורה שהמדינה צריכה לקיים מכרז על משאבי ים המלח ברגע שתקופת הזכיון של כיל תיגמר – בשנת 2030. במכתב שמוען ליו"ר ועדת תום תקופת הזיכיון יואל נווה, עם העתק לשר האוצר, משה כחלון, מציינת עבאדי­בויאנג'ו כי – "קיום הליך של מכרז הוא הדרך הנכונה למימוש מקסימלי של חלק הציבור במשאבי הטבע באזור ים המלח".

למניית כיל

בסוף החודש תסיים עבאדי­בויאנג'ו את תפקידה וייכנס במקומה רוני חזקיהו, ונראה שהוא זה שייצטרך להמשיך "במלחמה" מול כיל לצד שערוך הנכסים של משאבי הטבע של ים המלח.

כיל הודיעה לאחרונה על עצירת השקעותיה בים המלח עד להתבהרות הנושא, אך זה לא עצר את החשבת להוציא את המכתב. במקביל למכתב, פרסמה החשבת את התקדמות עבודת הערכת הנכסים (שהושלמה לאחר שנתיים) שתעביר כיל למדינה בתום התקופה – בהנחה שהמדינה תידרש לשלם לכיל תמורתם. העבודה בנושא הסדר הנכסים היא מרכיב מהותי בהיערכות הממשלה לפקיעת הזיכיון – היערכות שאותה מרכזת הוועדה בראשותו של נוה, וזאת מאחר שהמדינה אמנם תקבל תמורה עבור הזיכיון, אך מנגד תצטרך לשלם על התשתיות והציוד של כיל

עבאדי­בויאנג'ו בחרה שלא לפרסם את ממצאי עבודתה אלא להעביר אותם לחשב הנכנס – "לאור חילופי החשב הכללי הצפויים וכניסתו בקרוב לתפקיד של רוני חזקיהו, לאור העובדה שהחשב הכללי הבא יצטרך להוביל את עמדת האגף מול החברה, מול גורמי הממשלה ומול הציבור, ולאור מורכבות הנושא וגודלו – אני סבורה שלא נכון יהיה להעמיד את החשב הכללי הבא מול עובדה מוגמרת בהסדר הנכסים".

עבאדי­בויאנג'ו פעלה בכמה מישורים מול חברת כיל במהלך כהונתה כחשבת –  הסכם קציר המלח, עסקת מיזוג פוטאש כיל, בוררות התמלוגים, וועדת ששינסקי 2 ,סוגיית מניית הזהב ונושא הסדר הנכסים.

עבאדי­בויאנג'ו מציינת במכתב סוגיות המחייבות לדעתה התייחסות מצד הוועדה, האוצר והממשלה כולה במסגרת ההחלטה על עתיד הזיכיון. מדובר בין היתר בשאלה האם לאפשר לגורמים זרים כמו חברת פוטאש להשתתף במכרז העתידי ובאיזה מעמד (שליטה, שותפות מיעוט וכו') בשאלת זכות הקדימה (זכות הסירוב) שיש לכיל על­פי סעיף 25 לשטר הזיכיון, בשאלת גורל הנכסים – האם להוציא גם אותם למכרז יחד עם הזיכיון העתידי, בסוגיות מיסוי והון חוזר ובנושא מניית הזהב שיש כיום למדינה בכיל – ובשאלה האם להעביר את המניה גם לזיכיון עתידי או להבטיח את זכויות הציבור בדרך אחרת.

בתגובה לפרסומים  בתקשורת, פרסמה, אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, התייחסות בקשר לזיכיון – "לפי הפרסומים בעיתונות, החשבת הכללית במשרד האוצר ממליצה להעביר את זיכיון הכרייה בים המלח, העומד לפוג בשנת 2030, למכרז ולא להאריכו במסגרת משא ומתן עם החברה. לפי הפרסומים, המלצה זו מנוגדת לניסיונות שנעשו בשנתיים האחרונות, לשכנע את משרד האוצר להאריך את הזיכיון של כיל תמורת הבנות חדשות עם המדינה – בתמורה להחלת המלצות ששינסקי 2. נציין כי המנכ"ל הקודם, סטפן בורגס, ניסה להעלות את נושא הארכת הזיכיון למוקד הדיון עם הרגולטור, אך הפסיק להתייחס לנושא ברבעונים האחרונים לעבודתו. אין ספק כי מדובר בידיעה שלילית עבור החברה, בייחוד על רקע היעדר ההתקדמות ברצועת החוף בים המלח.

"בשלב זה איננו יכולים לכמת את הסיכון, אך יחד עם זאת, במידה והרגולטור (או החברה עצמה) יוציאו הודעה רשמית בנושא – שתאשש את הפרסומים בתקשורת – אנו נוריד את החברה מרשימת המניות המומלצות לשנת 2017"