קריירה    

האם עובדים מהבית הם באמת ברי מזל?

WEWORK
מעודכן ל-02/2020

הם חוסכים בעלויות, נמנעים מהפקקים, נהנים מגמישות בזמנים ואפילו זמינים להתראות חירום מהגננת – עבודה מהבית היא פנטזיה של שכירים רבים, אבל מסתבר שלצד היתרונות האלה יש לה גם מחיר, והוא בעיקר רגשי מהם החסרונות האפשריים בעבודה מהבית וכיצד ניתן ליהנות מכל העולמות?

בתקופה האחרונה אימצו חברות רבות גישה שמאפשרת לעובדים לעבוד מהבית – באופן חלקי או מלא – ובכך הגשימו פנטזיה של שכירים רבים בימינו. האפשרות לקום בבוקר סגרירי ולהתיישב מול המחשב, בלי להתמודד עם מזג האוויר הסוער ועם הפקקים, לעבוד בלי רעשי רקע ובטמפרטורה המועדפת עלינו ולהיות קצת יותר אדונים לזמננו – קוסמת לרבים מאתנו.

ואכן, עבודה מהבית הוכחה כיעילה יותר במקרים רבים – צורת עבודה כזו מניבה חיסכון בעלויות נסיעה, אין בזבוז זמן בדרכים, היא מאפשרת גמישות ולב שקט להורים – שיכולים להיות זמינים יותר במקרי חירום, סביבת עבודה רגועה יותר ועוד.

בעולם הטכנולוגי של היום נראה שאין צורך להגיע למקום העבודה בשביל לקיים ישיבות, והמידע עובר בקלות ממקום למקום. המעסיקים (לפחות אלה שמתקדמים על הזמן וקשובים לרוחות השינוי) התחילו להבין גם הם את היתרונות של עבודה מהבית, ולהתמקד במדידת תפוקות העובד ולא בשעות העבודה או הנוכחות שלו במקום העבודה.

יתרה מכך, הממונה על השכר והסכמי העבודה בשירות הציבורי אף מבקש להרחיב את הפיילוט שבודק את האפשרות לתגמל עובדים על שעות נוספות מהבית. זאת לאחר שהפיילוט התגלה כמוצלח – הן מבחינת שביעות הרצון שהביעו העובדים והמנהלים והן מבחינת תפוקת העבודה.מה גם שאין שום ספק שהיתרונות לכלכלה הישראלית יכולים להיות משמעותיים, לנוכח העובדה כי ישראלים עובדים שעות רבות בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD ועם זאת פריון העבודה אינו בין הגבוהים.

חסרונות בעבודה מהבית: לא תמיד הכול ורוד

העבודה היא אחת מ"ספקי" האושר המשמעותיים לכל אדם. המחקרים מראים כי אנשים שעובדים מאושרים יותר מאנשים שאינם עובדים, ללא קשר לרמת ההכנסה. העבודה היא מקור לאושר בגלל שהיא מספקת תעסוקה, ביטוי ליצירתיות, אפשרויות להתפתחות וקידום, הערכה עצמית ועוד. כל אלו קיימים גם בעבודה מהבית.

אבל בנוסף לכך, לאושרו של העובד תורמות גם הסביבה החברתית והקהילה במקום העבודה. עבודה מהבית מנתקת את העובד מסביבת העבודה ומהסביבה החברתית ומשאירה אותו די לבדו, דבר שעלול להעיב על אושרו.

כמו כן, כשאנחנו עובדים במקום עבודה מסודר אנו קמים בשעה קבועה, מתלבשים, יוצאים מהבית, מפטפטים עם הקולגות בפינת הקפה ואוכלים צהריים עם עמיתים. היציאה מהבית למשרד גורמת לנו להשקיע בעצמנו ולהרגיש חלק מקהילה. עבודה מהבית עושה בדיוק את ההיפך. היא מבודדת את העובד והדבר עלול לפגום באושרו.

אנשים חברותיים יכולים לסבול ממש מהבדידות בבית, וקשה להם לשבת יום אחרי יום לבד מול המחשב, בלי לדבר עם אנשים או לראות אנשים. ניתן להניח כי הצורך של יותר ויותר אנשים לעבוד במתחמי עבודה משותפים אינו רק צורך טכני של חסכון בעלויות. הוא צורך אנושי להיות בסביבה של אנשים אחרים, לקום בבוקר ולצאת מהבית ולא להיות לבד.

גבולות זה לא בהכרח רע

במחקר שבדק את השפעת העבודה על רמת האושר של העובד, נמצא כי גמישות בעבודה אינה משפיעה על האושר. ייתכן כי כולנו היינו רוצים יותר גמישות וחושבים שזה יעשה לנו טוב, אך למעשה עבודה מהבית המאפשרת יותר גמישות בשעות ובניהול הזמן והמשימות לא בהכרח תוסיף לאושרנו. האמת היא שרוב האנשים לא רוצים יותר מדי גמישות ובחירה, שכן  גמישות ובחירה רבות מדי גורמות לדילמות, עומס קוגנטיבי ולעיתים הכאה על חטא אם נדמה לנו שלא בחרנו את הבחירה הנכונה. אנשים מעדיפים מסגרת ידידותית שתאפשר להם גמישות ובחירה אבל בתוך גבולות מוגדרים, ושלא יצטרכו לבחור הכול בעצמם.

אז כן, עבודה מהבית אולי נראית לכם כמו עבודת החלומות, אבל קחו בחשבון שלעיתים קרובות היא תגיע עם תג מחיר של בידוד חברתי, אי מעורבות במה שקורה בחברה, קושי במשמעת עצמית, בעיות בסדר היום ואפילו שעמום.

עובדים שרוצים לעבוד מהבית ומעסיקים שמאפשרים לעובדיהם לעבוד מהבית צריכים לשים לב למינון. המודל הנכון הוא כנראה עבודה שתשלב משרד ובית ותאפשר ליהנות מכל העולמות, לא לפגוע באושר ואולי אף להגדילו. המינון תלוי באופי העובדים ובתרבות הארגונית.

עלינו לזכור כי המודלים של העסקת עובדים בארץ ובעולם משתנים, אך עלינו להיות זהירים שעל הדרך לא נפגע באושר שלנו.

זכרו, רק אתם מכירים את עצמכם באמת, ולכן רק אתם יכולים לדעת אם עבודה מהבית בשקט ובבדידות טובה לכם, או שהיא עשויה לגרום לקשיים של בדידות עד כדי עצב ודיכאון. שאלו את עצמכם מה נכון עבורכם – האם אתם זקוקים לשקט ומרחב מחיה או שאתם חייבים אנשים מסביבכם כדי לפרוח ולהיות אפקטיביים? התשובה הכנה על כך תעזור לכם לבחור את סביבת העבודה שלכם.

טיפים לעבודה יעילה ונעימה מהבית:

  1. אל תשבו יותר מדי זמן לבד בבית עם העבודה. נסו למצוא מקום שבו ניתן לראות אנשים נוספים: בית קפה, ספריה, מתחמי עבודה משותפים ייעודיים וכדומה.
  2. מצאו חבר או חברה שעובדים מהבית, הציעו להם לשבת יחד בבית קפה. עשו איתם הסכם שאתם מדברים איתם בהפסקות קצובות ולא כל הזמן.
  3. שימרו על קשר רציף עם המשרד, הקולגות והמעסיקים. הגיעו מדי פעם לביקורים או שימרו על קשר טלפוני והתעדכנו במה שקורה בחברה.
  4. הקפידו ליצור לעצמכם סדר יום קבוע – שבו אתם מתלבשים, מתקלחים ויוצאים מהבית לספריה או למקום כלשהו שבו יהיה לכם שקט לעבוד, בלי הרעש של ילדים ובלי הסחות דעת בדמות מטלות הבית.
  5. קיבעו לכם ביומן דד ליין כדי שלא תתמהמהו עם העבודה. לעיתים כשעובדים מהבית יש נטייה לעשות הכול ברגע האחרון ואז הלחץ מגיע לשיאו.
  6. דאגו שיהיה לכם בבית אמצעי עזר: פקס, סורק וגם מחשב נייד שתוכלו לקחת אתכם למקום ציבורי ולעבוד איתו משם.
  7. הגדירו לבני המשפחה את שעות העבודה שלכם. צרו גבולות של שעות שבהן אף אחד לא מפריע לכם לעבוד.
  8. אל תתפתו לנקות או לעשות עבודות בית בשעות העבודה. כפי שבמשרד לא תתחילו לנקות בזמן העבודה, כך גם בבית. הכלים יכולים לחכות.

 רוב העובדים בעולם עובדים מהבית לפחות פעם בשבוע

חללי עבודה משותפים – מה זה? מה היתרונות? מה מקבלים ובאיזה מחיר?