חדשות    

הבחירות בארה"ב – היום שאחרי עדיין ללא הכרעה

FREEPIK

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מפרסם היום בסקירתו עקב הבחירות כי "אנו עדיין לא יודעים מי הזוכה בבחירות לנשיאות או איזו מפלגה תשלוט בסנאט, וכן יודעים שהנשיא דונלד טראמפ מאיים לערער על התוצאה, בטענות על "הונאה" עקב ההצבעות בדואר, מה שעלול להביא כבר בקרוב להתגוששות משפטית. עדיין נותר לספור מספר גדול של הצבעות דואר במשך הימים ואף השבועות הקרובים, כאשר הנשיא טראמפ יצא נגד קבלת קולות אלו, אף שנשלחו במועד, ביום הבחירות או לפניו. ניתוח מאפייני ההצבעה בדואר, שעדיין לא נספרה, נוטה להצביע על אזורים המאופיינים ברוב דמוקרטי ככאלו שתרם נמנו. במצב זה, וגם לנוכח צעדיו האפשריים של הנשיא, ישנה בעיה של ממש בכך שלא נדע את התוצאות במשך ימים או אפילו שבועות וגם התהליך עצמו להמשך הדרך לא יהיה ברור במשך תקופה לא קצרה.

הנשיא טראמפ כבר הצהיר כי יבקש מבית המשפט העליון להפסיק את הספירות הללו של הקולות שהגיעו בדואר אך לא נמנו עד מוצאי יום הבחירות. לעומתו, סגן הנשיא מייק פנס לא חזר על טענותיו של טראמפ על ניצחון או על קריאות לגבי הונאה, וגל "המיינסטרים" הרפובליקני שותק עד כה בעניין. מה שנראה די ברור לעת עתה הוא "שהגל הכחול" של ניצחון סוחף של הדמוקרטיים בקונגרס ובנשיאות איננו מתממש. נראה שהתרחיש הטוב ביותר עבור הדמוקרטים הוא שהם יהיו בסופו של דבר עם 50 מושבים בסנאט, מתוך 100, ועם סגנית הנשיא קמלה האריס, שתצביע את ההצבעה הקובעת בסנאט, בהנחה שמר ביידן ינצח במרוץ לנשיאות.

גם אם ביידן ינצח, נראה שיכולת החקיקה של מדיניות כלכלית תצטרך להתחשב מאוד בכל הקשת הפוליטית שבמפלגה הדמוקרטית, שהינה מגוונת ביותר. התקוות להוצאות תשתית גדולות, עם דגש רב מאוד על "השקעות ירוקות", נראה לא סביר לנוכח העומס התקציבי האדיר שזה יגרור. במידה והרפובליקנים יצליחו לשמור על כוחם בסנאט, הסיכוי להשיג עסקה פיסקלית דו-מפלגתית בנושאים שונים באמצעות קונצנזוס בקונגרס יהיה נמוך ויהיה צורך לפעול במסלולים "עוקפים". מבחינת שוק המניות של ארה"ב, מדובר בחדשות טובות יחסית, משום שהסיכוי להעלאות מיסים שונות, בהיקפים גדולים, יפחת מאוד. בשלב זה, יש ככל הנראה סיכוי רב יותר להרחבה תקציבית נוספת אם טראמפ יזכה בקדנציה שנייה מאשר במצב של ניצחון ביידן, וזאת אף אם הוא יתמודד עם בית נבחרים הנשלט על ידי הדמוקרטים וכנראה גם רוב רפובליקני מצומצם יחסית בסנאט.

לנשיא הבא יהיה מרחב מסוים להשפיע על סדר היום ללא תמיכת הקונגרס וזאת בנסגרת סמכויותיו הנשיאותיות ובמקרה של טראמפ כנשיא, פירוש הדבר הרחבת מלחמת הסחר בסין ואולי אף במדינות אחרות. נושא נוסף אשר עשוי לעמוד על הפרק במסגרת זו כולל את נושא הרגולציה / דה-רגולציה, כאשר ביידן יבקש להדק במידה ניכרת את תקנות איכות הסביבה בכדי להתמודד עם שינויי האקלים ואולי גם לצמצם מאוד את טווח הפעולה של חברות טכנולוגיה גדולות, אך לא במהירות ולא בעתיד הקרוב.

בשורה התחתונה, התוצאות שידועות עד כה מסירות מעל הפרק את הסיכון של מהלך פיסקלי גדול ומידי עתה לאחר הבחירות. התוצאה הסופית של מערכת הבחירות הנוכחית נראית עתה בעלת השפעה קטנה יחסית על התחזית הכלכלית לטווח הארוך ובמסגרת זו אנו חוזרים להשפעה הדומיננטית של הגורמים הבסיסיים ומידת התמודדות עם משבר הקורונה הגלובלי."

כלכלני לאומי מנתחים- מה צפוי בשוק המט"ח, ואיך תוצאת הבחירות בארה"ב תשפיע על השווקים