חדשות    

"הבימה" מחליף ידיים: התיאטרון הלאומי יעבור לבעלות עיריית תל אביב-יפו

מאת צילום:ד"ר אבישי טייכר, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16051763
מעודכן ל-04/2021

 המהלך הציל מפירוק את התיאטרון שהגיע לגירעון של יותר מ-100 מיליון שקל, ומעתה  הוא יפעל כתאגיד עירוני חדש

מבצע הצלה לתיאטרון הלאומי: תיאטרון "הבימה" שנקלע לקשיים כספיים והגיע לגירעון של למעלה מ-100 מיליון שקל,  ניצל בזכות יוזמה משותפת של משרד התרבות והספורט, עיריית תל אביב-יפו, הסתדרות העובדים וארגון שח״ם.

בעקבות פנייתו של שר התרבות והספורט, ח״כ חילי טרופר, לראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, נעתר האחרון לבקשת השר והסכים להעברת פעילות התאטרון הלאומי ״הבימה״ לאחריות העירייה, מתוך אחריות ציבורית ובשל העובדה שתל אביב- יפו מהווה את המרכז התרבותי של מדינת ישראל.

הלשם כך גיבשה עיריית תל אביב יפו מתווה מוסכם לקליטת התאטרון כתאגיד עירוני חדש, באופן שיבטיח את התנהלותו המאוזנת לשנים הבאות – לאחר עבודת מטה מול המדינה, הנאמנים והעובדים.  כחלק מהמתווה הגיעו נציגי כל הגופים – ההסתדרות, שח"ם, ועדי העובדים ושחקני תיאטרון הבימה, משרד התרבות והספורט, הנהלת התיאטרון ועיריית תל אביב-יפו – בערב חג הפסח להבנות מוסכמות באשר לאופן קליטת עובדים ושחקנים בעתיד.

במקביל ובהמשך להחלטות בית המשפט והפעלת התיאטרון על ידי הנאמנים, הגישה העירייה בקשה למשרד הפנים להקמת תאגיד עירוני חדש, שיקבל עליו את האחריות להמשך הפעילות של התיאטרון הלאומי. לאחר קבלת אישור משרד הפנים,  יוקם תאגיד חדש אשר יקלוט ויעסיק עובדים ושחקנים בהתאם להבנות ולהסכמים שהושגו, הודות למאמץ אינטנסיבי ומסור של כל הצדדים המעורבים. בכך יתאפשר לתאטרון לחזור לפעילות ולהמשיך את המסורת הארוכה שהחלה במוסקבה ב- 1918 וליוותה את העם והמדינה במאה השנים האחרונות.

עיריית תל אביב-יפו מינתה דירקטוריון חדש לתיאטרון הלאומי הבימה בראשו תעמוד הגברת זיוה פתיר, אשר כיהנה למעלה מעשור כראש הדירקטוריון של מכון התקנים ומכהנת כיום כחברה בדירקטוריונים רבים. כמו-כן מונה נעם סמל לראש מנהלת המעבר במעמד של מנכ״ל.

שר התרבות והספורט, ח״כ חילי טרופר, מסר: ״אני שמח שלאחר שנים של משבר כלכלי וסכנת קיום אמיתית, הצלחנו להציל את התיאטרון הלאומי והוא ימשיך בפעילותו החשובה והערכית. בתום תהליך ארוך ובשיתוף עיריית תל אביב-יפו הצלחנו לשמור על קיומו של מוסד תרבותי זה, כולל במעמדו הייחודי. ההסכם החדש יבטיח את המשך יצירת התוכן הייחודי שלו וכן את העסקת עובדיו״.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הוסיף: "האחריות הציבורית של עיריית תל אביב-יפו לא אפשרה לנו להניח לתיאטרון הלאומי להיסגר. בזכות הקמת הבימה החדש כתאגיד עירוני, ימשיך התיאטרון בן ה-100 להתקיים ולשמש שחקן מרכזי בשדה התרבות הישראלי. נעשה כל שביכולתנו על מנת שתיאטרון הבימה ישגשג ויפיק תוצרים משובחים״.

יו"ר ההסתדרות במרחב תל אביב-יפו, גרשון גלמן, הגיב: "לאחר משא ומתן ארוך שנערך על פני שישה חודשים אינטנסיביים הגענו להסכם ראשוני בין ההסתדרות, ועד העובדים ומנכ"ל לשכת החברות העירוניות. ניגשנו להסכם בתחילת הדרך בחששות כבדים. ראיתי בנושא מאמץ עליון כדי להציל את התאטרון הלאומי ואת אחד מאושיות התרבות המרכזיים של מדינת ישראל לאורך היסטוריה, של 102 שנים מיום היווסדו. אני מודה ליוזמתו של ראש עיריית תל אביב-יפו מר רון חולדאי שלקח על עצמו את המשימה הלאומית החשובה הזו, יחד עם הצוות המסור וכל הגורמים הרלוונטיים שכולם נרתמו גם בתקופת הקורונה לקיים פגישות אינטנסיביות ולהוביל את התיאטרון הלאומי, עם תקווה גדולה, לדרך חדשה ולחוף מבטחים".

מנכ"ל התאטרון הלאומי "הבימה", נעם סמל, ביקש להודות: ״בשם משפחת "הבימה" ובשם מיליוני הצופים של "הבימה" מאז 1918 ועד היום, תודה לעיריית תל אביב- יפו ולראשה על ההחלטה הציונית לאמץ את "הבימה" לחיקה ולהירתם למען התיאטרון הלאומי של ישראל״.

אורי רשטיק, מרכז פעילות שח"ם, סיכם: "שמחים ונרגשים לקראת פתיחתו המחודשת של התיאטרון, ומוקירים תודה לעיריית תל אביב- יפו על הצעד הלא מובן מאליו. ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם בין העירייה לשח"ם הוא הסכם פורץ שיבטיח העסקה הוגנת וראויה של כלל השחקנים בתיאטרון".

ההסתדרות מלווה לתיאטרון הבימה 2.5 מיליון שקל