חדשות    

הגירעון התקציבי: כמעט 4% – עם הבחירות ובלי תקציב הוא רק יתפח

אומנם אין שינוי בגירעון מהחודש שעבר אבל גם אין תוכניות, וזה מעלה את הסיכון של ישראל בשעת משבר

הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים הוא 3.8% תוצר ללא שינוי לעומת החודש הקודם.  כך מדווחים באוצר בנתוני סיכום לחמשת החודשים הראשונים של השנה שהוא מפרסם.

ברוב  הפרמטרים הכלכליים לא נרשם שינוי מהותי לעומת החודש הקודם.  הגירעון המצטבר מתחילת השנה עומד על 15 מיליארד שקל לעומת גירעון של 2.3 מיליארד שקל בשנה שעברה.

הוצאות המשרדים האזרחיים זינקו מתחילת השנה ב-16% (לעומת 6% בתכנון התקציבי) והוצאות מערכת הביטחון גדלו ב-2.9% לעומת 1.9% בתכנון.

גידול קל נרשם בהכנסות המדינה ממסים – אלה הגיעו מתחילת השנה ל-135.1 מיליארד שקל, כ-4 מיליארד יותר מבתקופה המקבילה אשתקד וגידול של 2% בשיעורי מס אחידים.

לפי חוק התקציב נקבע יעד גירעון (תקרת גירעון) של 2.9% תמ"ג שהם כ-40 מיליארד שקל – כך שמדובר בחריגה כעת של כ-12 מיליארד שקל מעבר לתקרה שנקבעה.

גם תחזית האוצר  היא לגירעון של 3.6% מהתמ"ג, כך שהגירעון בפועל הוא גבוה יותר מהתחזיות הלא אופטימיות כבר כך של פקידי האוצר עצמם. בינתיים ההוצאה הממשלתית זינקה כבר ליותר מ-29% מהתמ"ג וההכנסות המדינה ממסים כאחוז מהתמ"ג צנחו לכמעט 25% מהתמ"ג . כלומר, יש כעת פער של כ-4% תמ"ג בין הוצאות להכנסות וזה בדיוק תחזית הגירעון של רוב הכלכלנים בארץ.

עם הבחירות הקרבות יתווספו הוצאות על מערכת הבחירות בלבד בעשרות מיליוני שקלים, והשבתון עצמו עולה למשק כמיליארד שקל. נוסיף לכך שאין תקציב מתוכנן, ולמדינה אין תוכנית אילו מיסים יכסו את הגירעון ואילו הוצאות יקוצצו.

המצב כיום הוא שלמעט ארה"ב, הגירעון הנוכחי בישראל הוא הגבוה בין המדינות המפותחות. אפילו לרוב המדינות המתפתחות יש גירעון נמוך יותר.  יש גם כשל בניסיון להרגיע שהיחס בין חוב הממשלה לתוצר בישראל ירד בשנים האחרונות לרמה של 61% בלבד – נמוך משל רוב המדינות המפותחות והמתפתחות. אלא שכשמסתכלים על המדינות באירופה שסבלו ממשבר כלכלי רואים שיחס-החוב תוצר לא מעיד על כלום, כך לפורטוגל היה יחס חוב דומה לשל ישראל היום.

ליחס חוב-תוצר היו גורמים אחרים, ובהם עליית מדד המחירים והריבית הנמוכה הלא קשורים למדיניות ממשלה. בסופו של דבר, התנהגות תקציבית אחראית של ממשלה – היא תחליט אם המדינה תיקלע למשבר, ותוכל בעת משבר לעזור לבנקים או לעמוד בהוצאות הביטחוניות. בינתיים עם ההחלטות האחרונות של הממשלה היוצאת ועם פיזור הכנסת נראה שאחריות רחוקה מאוד ממנהיגינו.

הממשלה פרסמה את נתוני הגירעון והכנסותיה ממסים לרבעון – אלו הנתונים

פיוניר על הגירעון: לא מתקבל הדעת