חדשות    

הממשלה פרסמה את נתוני הגירעון והכנסותיה ממסים לרבעון – אלו הנתונים

 

אומדן ראשוני לביצוע תקציב ההוצאות, גירעון הממשלה ומימונו לתקופה ינואר – אפריל 2019

להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – אפריל 2019, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

גירעון הממשלה

  • תכנון יעד הגירעון הממשלתי – בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי בסך2 מיליארד שקל שהם 2.9% מהתמ"ג.
  • תוצאות אפריל 2019 – בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש אפריל נמדד גירעון בסך של 9 מיליארד שקל.

עקב חג הפסח רשות המסים אפשרה דחייה בתשלומי מע"מ לתחילת מאי. ההערכה היא כי נדחו תשלומי מסים בסדר גודל של 1.3 מיליארד שקל מאפריל למאי. אילולא דחייה זו, היה הגירעון בחודש אפריל עומד על 3.6 מיליארד שקל.

בחודש  אפריל 2018 נמדד עודף תקציבי בסך של 0.6 מיליארד שקל.

  • הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2019 – בחודשים ינואר – אפריל נמדד גירעון בסך 1 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 1.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
  • הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (מאי 2018 – אפריל 2019) עומד על 8% מהתמ"ג. בנטרול דחיית המיסים הגירעון המצטבר היה עומד על 3.7% מהתמ"ג.

מימון הגירעון

  • בפעילות למימון נמדד בחודש אפריל גירעון בסך 8 מיליארד שקל.
  • גיוס הון נטו מקומי בחודש אפריל היה חיובי והסתכם בסך של 4 מיליארד שקל.
  • גיוס הון נטו בחו"ל בחודש אפריל היה שלילי והסתכם בסך של -0.4 מיליארד שקל.
  • יתרות הממשלה בבנקים – כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 2 מיליארד שקל.

 

ביצוע תקציב ההוצאות

  • תכנון ההוצאה הממשלתית בתקציב המקורי – בתקציב לשנת 2019 מתוכנן יעד הוצאות שנתי בסך 9 מיליארד שקל.
  • הוצאות אפריל 2019 – סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש אפריל ב-8 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 4 מיליארד שקל, מזה המשרדים האזרחיים 22.9 מיליארד שקל ומערכת הביטחון 5.5 מיליארד שקל.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 2 מיליארד שקל, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 3.2 מיליארד שקל.
  • סך ההוצאות מתחילת שנת 2019 – סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – אפריל הסתכמו ב-5 מיליארד שקל (שיעור ביצוע של 33.1% מהתקציב המקורי), לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 8 מיליארד שקל.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 4 מיליארד שקל, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 9.3 מיליארד שקל.

בחודשים ינואר – אפריל 2018 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-118.9 מיליארד שקל, כך שמתחילת שנת 2019 חל גידול של 10.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתקציב המקורי תוכנן בשנת 2019 גידול בשיעור של 5.2% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2018.

  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2019 הסתכמו כאמור ב-8 מיליארד שקל (שיעור ביצוע של 32.2% מהתקציב המקורי), עלייה של 12.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
    • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-8%.
    • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-3%.

יש לציין כי התפלגות הוצאות המשרדים על פני שנת 2019 אינה דומה להתפלגות על פני שנת 2018. לעומת אשתקד, שיעור גבוה יותר מההוצאות בוצע בשליש הראשון של השנה (כולל תשלום של 1.7 מיליארד שקל לקרנות הפנסיה הוותיקות). לפיכך, במידה ולא יתרחשו אירועי מאקרו בלתי צפויים, צפויה התמתנות בשיעורי הגידול של הוצאות המשרדים בהמשך השנה.

  • נתוני אומדן ביצוע התקציב לפי קבוצות משרדים לשנת התקציב 2019:
  אחוז ביצוע תקציב אפריל 2019 * שיעור גידול תקציבי מתוכנן ** שיעור גידול בביצוע תקציב בפועל ***
משרדים 32.2% 5.2% 12.7%
  משרדים אזרחיים 31.7% 6.0% 16.8%
      מינהליים 32.3% 4.1% 18.4%
      חברתיים 30.9% 5.8% 13.9%
      כלכליים 39.0% -2.4% 24.8%
      שונות 12.1% 191.5% 119.8%
  מערכת הביטחון 34.2% 1.9% -0.3%
* שיעור אומדן ביצוע ינואר-אפריל 2019 מתקציב מקורי 2019
** שיעור גידול תקציב מקורי 2019 לעומת אומדן ביצוע 2018
*** שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד אפריל 2019 לעומת אומדן ביצוע מצטבר עד אפריל 2018 (באותן הגדרות מדידה)

הכנסות המדינה

  • תחזית הכנסות המדינה בתקציב המקורי – בתקציב לשנת 2019 תוכננו הכנסות שנתיות בסך 7 מיליארד שקל לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 323.1 מיליארד שקל, והכנסות אחרות בסך 33.6 מיליארד שקל.
  • הכנסות אפריל 2019 – סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש אפריל ב-9 מיליארדשקל.
  • סך ההכנסות מתחילת שנת 2019 – סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – אפריל הסתכמו ב-4 מיליארד שקל, גידול נומינלי אפסי לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.[
  • סך גביית המסים בחודש אפריל הסתכמה ב-7 מיליארד שקל. כאמור לעיל, ההערכה היא כי נדחו תשלומי מסים עקיפים בסדר גודל של 1.3 מיליארד שקלים מאפריל למאי.
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 2 מיליארד שקל.
    • הכנסות ממסים עקיפים (ללא המסים שנדחו) בסך 9 מיליארד שקל.
    • הכנסות מאגרות בסך 6 מיליארד שקל.
  • ההכנסות האחרות בחודש אפריל הסתכמו ב-2 מיליארד שקל.
  • סך גביית המסים מתחילת שנת 2019 הסתכמה ב-3 מיליארד שקל, גידול נומינלי של 0.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 0 מיליארד שקל, קיטון נומינלי של 0.5% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
    • הכנסות ממסים עקיפים בסך 9 מיליארד שקל, גידול נומינלי של 1.1% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
    • הכנסות מאגרות בסך 4 מיליארד שקל, גידול נומינלי של 4.3% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.
  • ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2019 הסתכמו ב-1 מיליארד שקל, קיטון נומינלי של 2.6% לעומת ינואר – אפריל אשתקד.

הפקדות המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בחודשים ינואר – אפריל בסך של 9.5 מיליארד שקל לעומת פירעון קרן וריבית בסך 9.3 מיליארד שקל כאמור לעיל.

 

מצ"ב טבלאות נתונים ותרשימיםות אחרות בסך 31.8 מיליארד שקל.

פיוניר על הגירעון: לא מתקבל הדעת

בנק ישראל מפרסם דוחות – גירעון של 57 מיליארד שקל בסוף 2018