תוכן ממומן    

מה ההבדל בין הסכם חלוקת עיזבון להסתלקות מירושה?

עו"ד אייל רייפר

הסכם חלוקת עיזבון והסתלקות מירושה, הם שני הסדרים משפטיים שבאמצעותם ניתן לחלק נכסים של אדם שנפטר בין היורשים שלו לפני קבלת צו ירושה. ראוי לתת את הדעת על כך, שקיימים מספר הבדלים מהותיים בין שני הסדרים אלו מבחינת האופן שבו הם פועלים, ההשלכות המשפטיות שלהם והיתרונות והחסרונות שלהם עבור היורשים. במאמר זה אנו נספק לכם הסבר על כל אחד מן התהליכים הללו ונציג בפניכם מספר נקודות שוני ביניהם.

הסתלקות מירושה – הליך משפטי לויתור על זכויות ירושה

הסתלקות מירושה היא הליך משפטי המאפשר ליורש על פי דין לוותר על הזכות לרשת נכסים מן העיזבון של המוריש. על פי חוק הירושה (תשכ"ה, 1965), ליורש יש את האפשרות לשלוח הודעה בכתב לרשם הירושות או לבית המשפט ולהצהיר כי הוא מסתלק מחלקו בירושה. החוק מאפשר גם הסתלקות חלקית, כלומר ויתור רק על חלק מסוים מהירושה. בנוסף, על פי החוק בישראל חל איסור על יורשים להסתלק מתנאי בירושה.

יש לציין כי יורש שהסתלק מירושה נחשב כאילו מעולם לא היה זכאי לחלק בעיזבון. הוא אינו זכאי לקבל נכסים מהעזבון או להתערב בהחלטות הנוגעות לעזבון. יתר על כן, הוא פטור מחובותיו של המוריש, במידה וקיימים כאלה. הסתלקות מירושה מהווה ויתור מלא על הזכויות והחובות הנובעות מהיות האדם יורש על פי דין.

הסכם חלוקת עיזבון – הסדר חלופי לחלוקת ירושה על פי דין או צוואה

הסכם חלוקת עיזבון מאפשר ליורשים לקבוע בהסכמה ביניהם את דרך חלוקת נכסי העיזבון, גם אם היא שונה מהדרך הקבועה בצו ירושה או בצוואת המנוח. ההסכם נערך בין כל היורשים החוקיים או יורשים על פי צוואה, ומאפשר להם לבצע את חלוקת הרכוש בין האחים בדרך היעילה וההוגנת ביותר לתפיסתם.

תנאי מקדים להסכם חלוקה הוא הסכמה מלאה של כל הצדדים לגבי דרך החלוקה המוצעת. במקרים בהם ישנה התנגדות לצוואה של יורש אחד, ניתן לפנות לקבלת סיוע מבית המשפט על מנת ליישב את המחלוקת. היתרון העיקרי של הסדר זה הוא הגמישות שלו לצד מימוש רצון המנוח והיורשים, תוך התחשבות בנסיבות משפחתיות והכלכליות.

הבדלים בסיסיים בין הסכם חלוקת עיזבון להסתלקות מירושה

כעת נציג בפניכם מספר הבדלים בסיסיים בין ההליכים עליהם דיברנו:

 

  • מעמד משפטי – הסכם חלוקת עיזבון הוא הסדר מחייב מבחינה משפטית בין כל הצדדים. לעומת זאת, הסתלקות מירושה מהווה ויתור מצידו של יורש מסוים על זכויותיו, ויתור שניתן לחזור ממנו.
  • מעורבות של בית המשפט – הסדר של הסכם חלוקת עיזבון מחייב פנייה לבית המשפט למתן תוקף של פסק דין להסכם, בעוד שהסתלקות מירושה מתבצעת ישירות אל מול רשם הירושות ללא מעורבות שיפוטית.
  • העברת בעלות על נכסים – הסכם חלוקה כולל העברת בעלות ממשית על נכסים בין היורשים, זאת בניגוד להסתלקות מירושה המהווה ויתור על זכויות בלבד.

זקוקים לסיוע?

משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות' הינו משרד מוביל ומנוסה בתחום הצוואות וירושות כבר למעלה מ-35 שנים ברציפות. לפניה למשרד לצורך ייעוץ ראשוני ללא עלות התקשרו 050-711-8585 או היכנסו לאתר דרעי רייפר ושות' עורכי דין .