חדשות    

הדרישה עבור הפרטת נמל חיפה: מיליארד שקל

מיליארד שקל  לכל הפחות. זה הסכום שדורשת מדינת ישראל על הפרטת נמל חיפה , כמו כן החליטה שתתיר למדינות זרות להשתתף במכרז. כך עולה מנוסח לפני הערות אחרונות של משרדי הממשלה.

מהטיוטה עולה כי המדינה החליטה "להפריט את כל אחזקות המדינה בחברת נמל חיפה בדרך של מכירה פרטית, כמקשה אחת, של כל מניות החברה (100%) לרוכש אסטרטגי, בשילוב עם גיוס הון לחברה".

בנוסף אם סכום המכירה "לא יעלה על מיליארד שקל הוא יושקע בחברה", ואילו "יתרת תמורת המכירה מעל מיליארד שקל, תועבר למדינת ישראל". 400 מיליון שקל ראשונים מיועדים לפיתוח הנמל.

מי לא יוכל להשתתף במכרז? "מבין כל ההצעות שיוגשו על ידי משתתפים בהליך המכירה הממלאים אחר דרישות ההגדרה של 'הרוכש האסטרטגי', ובכפוף לעמידתם בקריטריונים שיבטיחו חוסן כלכלי ואיתנות פיננסית מתאימה", הרי ש"תאגידים ממשלתיים ישראלים, לרבות חברות ממשלתיות, חברות בנות ממשלתיות וחברות מעורבות, לא יורשו להשתתף בהליך המכירה".

מי כן? "מדינה זרה או תאגיד בשליטת מדינה זרה, יהיה רשאי לפנות להשתתף בהליך המכירה", וזאת "לאחר קבלת אישורים רגולטוריים מתאימים כולל מגורמים ביטחוניים, וזאת תוך חודש מהנחת הצעת הרכש בפועל".

הנמל בחיפה הוא חלק מרפורמה כללית יותר שבה אמורים להיפתח שני נמלים, בחיפה ובאשדוד. הנמל הצפוני החדש יופעל על ידי SIPG הממשלתית הסינית, ולמשך  25 שנה. לכאורה, חברות ממשלתיות סיניות יוכלו להשתתף במכרז,

עם זאת "יהיו השרים רשאים להורות, לאחר קבלת התייחסות גורמי הביטחון, על מנת להגן על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, על הפסקת השתתפות של משתתף ו/או מרכיב ממרכיביו בהליך המכירה, או להתנות בתנאים, מטעמים האמורים, את המשך ההשתתפות בהליך המכירה", מבלי לציין זהות של מדינה כזו או אחרת".

על העובדים נאמר ש"במסגרת הליך ההפרטה יטופלו מכלול הסוגיות הנוגעות לעובדי החברה וזכויותיהם", כאשר "לעובדי החברה שיעבדו בחברה במועד השלמת המכירה, לרבות העובדים המועסקים בחוזים אישיים, ישולם תגמול הפרטה באופן יחסי בין סכום ההשקעה ובין חלק התמורה שיועבר למדינה. התגמול יינתן בסמוך לאחר המכירה, בכפוף לביצועה ולשיתוף הפעולה".

הרפורמה בנמלי ישראל או הרפורמה בנמלים הוא השם שניתן לשינוי מבני כולל בענף הנמלים הימיים בישראל, שהחל בשנת 2003 עם חקיקת חוק הרפורמה בכנסת, ומטרתו הסופית היא הכנסת תחרות בנמלי הים של ישראל (נכון לשנת 2003 – נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת) והפרטתם.

עיקר הרפורמה כולל את פירוק רשות הנמלים למספר גופים – חברת נמלי ישראל שתהיה אחראית על החזקה, ניהול ופיתוח של שטחי הנמלים והשכרתם לחברות ההפעלה; חברות נמל אשדוד, נמל חיפה ונמל אילת, אשר אחראיות על מתן השירות ופיתוח מתקני הנמל (בפרט המנופים וניהול מסופי המטענים); ורשות הספנות והנמלים שתהיה אחראית על אסדרת הענף.

ביקושים של כ-4 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח של חברת נמלי ישראל