חדשות    

ההחלטה שתגן על הקשישים: עסקאות אשראי החשודות כעוקץ – יבוטלו

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-12/2019

היועץ המשפטי לממשלה אישר לחברות אשראי להפסיק את העברת הכספים לחברות, במקרים שבהם יש חשש כי מדובר בעסקה לא חוקית המטרה: למנוע פגיעה בלקוחות

חברות האשראי זוכות לרוח גבית מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בהתמודדותן מול תופעת עוקץ הקשישים: לאחרונה הורה מנדלבליט לאפשר לחברות הסליקה להפסיק את ההתקשרות ואת העברת הכספים לחברות החשודות בעוקץ, "כל עוד יש להבנתן חשש ממשי שהן פועלות בניגוד לדין". זאת על מנת למנוע המשך פגיעה לכאורה בלקוחות ובהם קשישים.

ההמלצה ניתנה בערעור שהוגש לבית-המשפט העליון, על פסיקה של בית-המשפט המחוזי בתל אביב בתביעה שהגישה חברת Help PC טכנולוגיות, חברה העוסקת בממכר מוצרי ושירותי מחשוב באמצעות שיווק פרונטלי ופניות טלפוניות יזומות ללקוחות. החברה תבעה את חברת כרטיסי האשראי מקס (לשעבר לאומי קארד), אחרי שזו הפסיקה לסלוק אותה בעקבות טענות שהגיעו אליה, לפיהן העסקאות נכרתו כתוצאה מהתנהלות שלא כדין של Help PC.

בתביעה נטען שמדובר במעשי הטעיה, מרמה והשפעה בלתי הוגנת, בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן. זאת במקביל להודעה של הרשות להגנת הצרכן לחברת Help PC על הכוונה לחייבה בעיצום כספי.

לפי עמדתו של מנדלבליט, בנסיבות שבהן התעורר אצל חברת הסליקה "חשש ממשי להונאת לקוחות, הטעיית ציבור או השפעה בלתי הוגנת, רשאית חברת הסליקה לסרב לתת לבית העסק שירותי סליקה והסירוב ייחשב כסביר". עוד הוסיף היועמ"ש כי יש לאפשר לחברות הסליקה שיקול דעת בנוגע לבתי עסק כאלה, ולדבריו, במקרה של חברות מקס ו-Help PC – התעורר חשש ממשי כזה.

במקרים שבהם הכספים נגבים באמצעות כרטיסי אשראי, בתי העסק נזקקים לשירותיהן של חברות האשראי. עד לאחרונה חברות האשראי נתנו שירותי סליקה לחברות החשודות בעוקץ קשישים, על אף תלונות שהצטברו נגדן. בדצמבר 2018 הוציאה המפקחת על הבנקים חוזר, לפיו במקרים שמתעורר חשש ממשי כי בית עסק מטעה את הציבור או משפיע השפעה בלתי הוגנת, רשאית חברת הסליקה לסרב להמשיך את שירותי הסליקה וסירוב זה ייחשב סביר, לגיטימי וכזה שאינו מנוגד לדין.

מקס כמו שאר חברות האשראי, אישרה את העסקאות במשך תקופה ארוכה. ח"כ מירב כהן (כחול לבן) שמובילה את המאבק נגד עוקץ קשישים, סיפרה כי היה קשה מאוד לבטל מול חברות האשראי עסקאות שקשישים טענו שנעשו בתנאים של עושק. ח"כ איציק שמולי (העבודה) יזם הצעת חוק שיקל על ביטול עסקאות אשראי כאלה.

על הדבש ועל העוקץ: כך תישמרו מהונאות בקנייה ברשת

הונאת כרטיסי אשראי – מה זה? ואיך נמנעים מכך?