ההמלצה של בנק ישראל להורדת מחירי הדיור: פיקדון צמוד למחירי הדירות
חדשות    

ההמלצה של בנק ישראל להורדת מחירי הדיור: פיקדון צמוד למחירי הדירות

FREEPIK
מעודכן ל-01/2023

בנק ישראל ממליץ לממשלה על צעד שעשוי למתן את עליית מחירי הדיור. על פי המלצת הבנק המרכזי, על הממשלה להציע פיקדון הצמוד למחירי הדירות לאוכלוסייה מוגדרת היטב מחוך חסרי דירה בבעלות. על פי ההמלצה, הפיקדון יוצע דרך הבנקים, שיתחרו על גובה הריבית, אבל הממשלה תבטיח את ההצמדה.

המלצת בנק ישראל מגיעה במסגרת תוכנית אסטרטגית שהכין להאצת הצמיחה במשק והגיש לשרי הממשלה. תכנית הבנק כוללת שישה נושאים נדרשים לקידום הכלכלה: פיתוח הון האנוש, תשתיות תחבורה, שוק הדיור, אנרגיה ואקלים, תשתיות דיגיטליות והמלצות הבנק לטיפול ביוקר המחיה. המלצות הבנק הוצגו על ידי הנגיד לראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ', שר הכלכלה ברקת ושורה של שרים נוספים.

במכתב שצירף לתוכנית האסטרטגית נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, נכתב, בין היתר: "שלל ההתפתחויות העולמיות והמקומיות בשנה שחלפה הראו כי אין רגע דל בכלכלה של ימינו. אירוע רודף אירוע והשפעותיהם האפשריות על המשק העולמי והישראלי נרחבות. בשנה  האחרונה האינפלציה עלתה במהירות, פרץ משבר עולמי של היצע חומרי אנרגיה ומזון, שווקי  ההון ספגו ירידות חדות, מתחוללת מלחמה באירופה ואירועי אקלים פקדו מקומות שונים בעולם. אלה חידדו ביתר שאת את חשיבותה של מדיניות כלכלית אחראית, הרואה את צורכי השעה ובה בעת צופה את פני העתיד. עיצובה ויישומה של מדיניות כזאת מתבססים על מחויבות ארוכת שנים לטפל באתגרים למשק כתוצאה מהתפתחויות דמוגרפיות, טכנולוגיות, חברתיות וסביבתיות.

במסגרת התוכנית מסביר בנק ישראל את הרציונל שמאחורי ההמלצה על הפיקדון. לדבריו, הקושי להיחשף למחירי הדירות ללא רכישת דירה עלול להוביל להקדמת הביקוש לרכישתה, בעיקר בקרב זוגות צעירים. פיקדון בנקאי צמוד למחירי הדירות עשוי למתן את הקדמת הביקוש לרכישת דירה. הסיכון לממשלה מוגבל עקב מלאי הקרקעות הגדול המוחזק והממומש על ידי המדינה ועקב הכנסות המדינה ממסי נדל"ן. המכשיר המוצע יצמצם במעט את הפוזיציה של המדינה בשוק הדיור ועשוי להקטין את התלות של הכנסות המדינה במחירי הדירות.

בנק ישראל מצרף גם המלצות ליישום צעדים מבניים בשוק הדיור:

  1. יש לשמר רמה גבוהה של היצע הדיור בכל שלבי שרשראות האספקה, ולפעול להגמשה מרבית של שרשרת ההיצע כדי להתאים את ההיצע למצב המשק המשתנה, לדוגמא על ידי הגדלת המלאי התכנוני.
  2. על מנת לאפשר היצע גבוה, יש להרחיב ולסנכרן את התשתיות תומכות הדיור במקומות בהם צפויות התחלות הבנייה כגון – תחבורה, שירותים ציבוריים ובפרט חינוך, חשמל, ביוב וכדומה.
  3. כדי להסיר תמריצים שליליים לקידום בניה למגורים חשוב להגדיל את הכנסות הרשויות המקומיות מכל תושב ולהקטין את הכנסותיהן מעסקים, במקביל ניתן להגדיל את ההכנסות הממשלתיות מעסקים לשם מימון ההעברות לרשויות בגין גידול אוכלוסייה.
  4. יש לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בקנה מידה גדול במרכזי המטרופולינים. לשם כך יש לשקול צעדים כמו מיסוי על חוסר מימוש של פוטנציאל התחדשות עירונית, בעיקר באזורים שבהם התועלת הכלל מׁשקית מקידום מהיר של תהליכים אלה רבה (אזורים בעלי נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית ולתעסוקה איכותית).
  5. מומלץ להפחית חסמים להרחבת היצע שכירות