חדשות    

ההפרשה לפנסיה תעלה ביולי – איך זה ישפיע על התלוש ועל הקצבה בפנסיה?

צילום - shutterstock

בחודש הבא (יולי)  תתבצע הפעימה הראשונה בהעלאת ההפרשה לפנסיה, ובחודש ינואר 2017 תתבצע הפעימה השנייה.

ההפרשות לפנסיה כיום הינם בשיעור כולל של 17.5% מהשכר –  5.5% על חשבון העובד, 6% הפרשות המעסיק לתגמולים ו-6% נוספים, הפרשות המעביד לפיצויים. בפעימה הראשונה והשנייה יוגדלו ההפרשות ב-0.5% (בכל פעם), ובסה"כ תגדל ההפרשה ל-18.5% (הנה ההסכם להעלאת הפנסיה)

ביולי יועלו תשלומי המעסיק לקרן הפנסיה מ-6% ל-6.25% מהשכר, ובהתאמה יעלו ההפרשות של העובד מ-5.5% ל-5.75%. בעוד חצי שנה יועלו הפרשות המעסיק לקרן הפנסיה ל-6.5%, והפרשות העובד ל-6%, ואז סך ההפרשות יעמוד על 18.5% (הפרשות העובד – 6%, הפרשות המעסיק – 12.5% – 6% תגמולים ו-6.5% לפנסיה)

העלייה בהפרשה לפנסיה היא בהתאם להבנות בין ההסתדרות לבין נשיאות הארגוניים העסקיים, אבל האם זה באמת טוב לעובדים? לא בטוח. ככלל, גידול בהפרשה לפנסיה הוא מצוין לעתיד העובדים, כי הכספים שמופרשים היום ישמשו אותם בעתיד (בתקופת הפנסיה), כשבנוסף העובדים נהנים מהפרשה של המעביד (ולא רק שלהם) וכן הם נהנים מהטבות מס על ההפרשה. על פי ההערכות התוספת לקצבה בפנסיה כתוצאה מהמהלך הזה תהיה בממוצע 5%-6%, ומנגד השכר יירד בפחות מ-0.5% (סכום ההפרשה בניכוי הטבת המס).

אבל צריך להיזהר עם ממוצעים – ככל שגיל החוסך גבוה יותר, כך התרומה תהיה קטנה יותר, וככל שהשכר נמוך יותר כך התרומה קטנה יותר. למעשה, שלאנשים בשכר הנמוך הגידול בפנסיה יכול דווקא להזיק. הם בעצם מפרישים סכום נוסף, ועל הסכום הזה אין להם הטבה (כי הם לא מגיעים למדרגות תשלום המס). הסכום הזה חשוב להם היום, ולא בעוד כמה עשרות שנים, כך שהתועלת במקרים רבים לא ממש ברורה.

זאת ועוד – יש עובדים (לא מעטים) שהשכר שלהם נמוך מאוד ואז כשהם יוצאים לפנסיה הם מקבלים ביטוח לאומי (כמו כולם בהתקיים עמידה בתנאים), וגם השלמת הכנסה. מה שיקרה עכשיו בעקבות הגדלת ההפרשה – הם יקבלו פחות בנטו השוטף שלהם, אבל הם עדיין יצטרכו השלמת הכנסה – במילים פשוטות, הם לא ייהנו מגידול בקצבה בפנסיה בעקבות הגידול בהפרשה השוטפת לפנסיה.

ומעבר לכך –  גם מחקרים שבדקו את העלאת הפנסיה הקודמת (ב-2008) מצאו שהסדר הפנסיה החדש לא הביא תועלת לאוכלוסייה גדולה.  העלאת הפנסיה, וליתר דיוק – קביעת פנסיית חובה בשנת 2008,  פגעה בעובדים שלא הפרישו בעבר וזאת מכיוון שהם צריכים את הכסף עכשיו, ולא בעוד כמה עשרות שנים. אז נכון שחיסכון לפנסיה הוא מבורך, אבל יש רבים שלא גומרים את החודש, וכשלוקחים להם מהנטו ואומרים להם שהם יקבלו את זה בעוד 30 שנה, זה לא ממש מעניין אותם, הם צריכים כסף למחייה.

מדריכי פנסיה:

קרן הפנסיה ביררת מחדל – מה זה? והאם זה מתאים לכם?

לאחד את חשבונות הפנסיה  – זה חוסך הרבה כסף!

מחשבון קצבה בפנסיה 

הפנסיה שלכם תתכווץ!