חדשות    

ההתלהבות הייתה מוקדמת מדי? הפד' נגד הליברה

בנאום בפני הסנאט הסביר הנגיד פאוול שפייסבוק תצטרך לתת תשובות בנוגע לסיכונים של מטבע הליברה

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאו, קרא  לעצור את פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ליברה. במשך יומיים הסביר לסנאט כי התוכנית של פייסבוק לבניית מטבע דיגיטלי "לא יכולה להימשך בלי פתרון  לסיכונים משמעותיים, בהם, בין היתר, היציבות של המערכת הפיננסית.

"ליברה מעלה חששות רבים בנוגע לפרטיות, הלבנת הון, הגנת הצרכן ויציבות פיננסית", אמר פאואל בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי. "אני לא חושב שהפרויקט יכול להתקדם בלי להתייחס לחששות האלה".

 פאוול נשא את הדברים לקראת השימוע שצפוי לקיים בית הנבחרים האמריקאי על המטבע הדיגיטלי של פייסבוק כבר בשבוע הבא.  ועדת הבנקאות של הסנאט צפויה לדון בנושא, ולאחר מכן ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים אמורה לקיים דיון נפרד.

החששות הם, בנוסף להפרות פרטיות, הם שימוש של גורמים עבריינים במטבע ללא פיקוח, מהלבנת הון, עד סחר בסמים וטרור. פייסבוק מצדה יכולה לטעון שארגון ליברה המפקח על המטבע נמצא תחת שני גופים פיננסים גדולים ומוכרים כמו מאסטקארד וויזה, ולכן החשש מופחת לעומת מטבעות קריפטו אחרים.

פאואל הסביר כי הוא לא מתנגד לחדשנות פיננסית, כל עוד יש התייחסות לסיכונים הכרוכים בה. עם זאת, הבחין בין הפלטפורמה של פייסבוק לבין כל מטבע דיגיטלי אחר. "לפייסבוק יש כמה מיליארדי משתמשים, אז אני חושב שיש כאן אפשרות בפעם הראשונה לראות אימוץ נרחב של מטבע דיגיטלי", אמר. לדבריו, כל בעיה שעלולה לצוץ בעקבות ליברה, "תעלה לרמות חשובות רק בגלל עצם גודלה של פייסבוק".

פאואל אומר את הדברים בהמשך לדאגה שהביעו בנקאים נוספים בעולם, החל מהבנקים המרכזיים של בריטניה, צרפת והבנק המרכזי האירופי (ECB) וכלה באלה של סינגפור וסין.  מעניין לציין כשיצאה הסנטורית האמריקנית מקסין ווטרס נגד השקת ליברה ללא פיקוח, פאוול גילה כי פייסבוק כן התייעצה עם הפד' לפני ההשקה.