חדשות    

הוזלה שכבר קיימת – הממונה על שוק ההון מציע הפחתת דמי ניהול לפנסיורים

תמונה:PIXABAY

הממונה על שוק ההון,  משה ברקת, הבטיח בוועדת הכספים שיפעל להפחתת דמי הניהול הנגבים מהפנסיונרים. הסיבה היא תופעה מעצבנת שלפיה דמי ניהולל תופחים דוקא כשיוצאים לגמלאות לאחר שהפנסיונרים איבדו את  כוח המיקוח, ודמי הניהול מטפסים למקסימום – 0.5% מהסכום הצבור בכל קרנות הפנסיה הגדולות.

למרות שהקרנות לא פעלו מיוזמתם, הפתרון וההוזלה כבר קיימים, אלא שהאקטיביות של החוסכים נמוכה ואם לא תשתנה הפתרון לא יצליח. הפתרון הוא אצל קרנות פנסיית ברירת המחדל של האוצר – אלשטולר שחם, פסגות, הלמן-אלדובי ומיטיב דש. אלו התחייבו לדמי ניהול מוזלים לכל מי שיצטרפו אליהן בשלוש השנים הקרובות (תוך התחייבות לעשר שנים לדמי הניהול המופחתים). במכרז האחרון שאליו הצטרפו קרנות פנסיה חדשות נכללה גם הבטטחה לדמי ניהול מוזלים לפנסיונרים: 0.3% – הנחה של 40% לעומת הממוצע בשוק. כלומר. . דמי הניהול שתגבה חברה מנהלת של קרן נבחרת בשל מקבלי קצבת זקנה לא יעלו על שיעור של 0.3% מהצבירה.

מי שמרוויח מהפתרון הזהו הוא הקרנות המוזלות שא האוצר. אלו יכולות להציע יתרון תחרותי לעומת שאר קרנות הפנסיה ולגייס חוסכים מבוגרים. אין מניעה שחוסכים בגילי 60 ומעלה יעבירו  את החיסכון מקרן הפנסיה שלהם לאחת הקרנות המוזלות. כך ייהנו גם מדמי הניהול בפרישה וגם מדמי ניהול מוזלים עד הפרישה.
דמי הניהול אינם השיקול היחידי אלא גם התשואות שהקרן מצליחה להשיג לאורך זמן וגם רמת השירות. אבל בכל מקרה כל עובד שכיר שלא בוחר אקטיבית בקרן פנסיה ישויך אוטומטית לאחת מקרנות הפנסיה המוזלות. ברגע שהרבה חוסכים יכריזו על מעבר לקרנות הפנסיה המוזלות, אין סיבה ששאר הקרנות לא יורידו מחירים למחירים ריאליים יותר לקהל הפנסיונרים.

כדי שזה יקרה לא מספיק שרק חוסכים שנרשמו אוטומטית יעברו לקרנות הפנסיה המוזלות, אלא יותר ויותר  ידרשו לעבור קרן, גם אם מדובר בקרן שבה החזיקו שנים. הפנסיונרים הם קהל רצוי מאוד לקרנות, משום  שיש להם סכומים מצטברים גבוהים ומכאן שהשיעור הנומנילי של דמי הניהול גבוה, גם אם הופחתו דמי הניהול. לא שווה לותר עליהם.