מדריכי דירה ומשכנתא    

הוצאה לפועל בגין חוב משכנתא – מה עושים?

קרדיט: pixabay

מה הפעולות שאפשר לנקוט כשהבנק רוצה למכור את הדירה בגין חוב משכנתא

אם לקחתם משכנתא ולא הצלחתם להחזיר את ההלוואה, הבנק רשאי לפתוח לכם תיק בהוצאה לפועל. המשמעות של זה שהוא יוכל למכור את הדירה שלכם כדי לכסות את החוב. כיוון שאלפי משפחות נקלעות למצב זה שבו אפשר לגרשן מביתם, החוק קובע כמה תנאים שרק אחריהם  יוכל הבנק לפעול נגד החייב.

כך אסור לו לפתוח תיק נגד החייב אלא אם כן חלפו שישה חודשים ממועד החוב, כמו כן אפשר להגיש בקשה בהוצאה לפועל שייפתח תיק רק על החוב שבפיגור ולא על כל יתרת החוב

אם אתם זכאים של משרד בינוי ושיכון, יש ועדת חריגים המטפלת בנושא בזה.

אם כבר נפתח נגדכם תיק תוכלו לפעול בכמה מישורים, להתנגד לביצוע שטר המשכנתא אם לא התקיימו התנאים לביצועה, התנגדות בטענה כי פרעתם את החוב בטענה כי כבר שילמתם או תשלום החוב במועד המוזכר בהודעה.

אם אתם מעוניינים לשלם את החוב ממכירת הדירה ובכונותכם למכור אותה בעצמכם, תצטרכו להודיע על כך מראש להוצאה לפועל.

אם בית המשפט מינה כונס נכסים, תוכלו להימנע ממכירת הדירה אם ייפרע חצי מהחוב בתוך 90 יום. אם כבר הוחלט לקיים דיון במכירת הדירה, תוכלו להשהות את ההחלטה עד שימונה לכם או תמנו בעצמכם עורך דין. אתם זכאים למינוי עורך דין חינם אם אין באפשרותכם לממן מכיסכם.

כמו כן אם לא ניתנה לכם האפשרות לטעון את טענתכם נגד מכירת הדירה, אתם רשאים להגיש בקשה לביטול להוצאה לפועל. אם רשם ההוצאה לפועל מסרב, תוכלו לערער לבית המשפט על עצם ההחלטה.

שימו לב שעצם הגשת הערעור אינה עוצרת את תהליך המכירה, ויש להגיש בקשה לעיכוב הליכים להוצאה לפועל או לבית המשפט. אם איחרתם במילוי הבקשה תוכלו להגיש בקשה להארכת מועד  להוצאה לפועל.

בכל מקרה, אסור לפנותכם מביתכם עד שיימצא לכם בית חלופי

מה ההבדל בין הליך פשיטת רגל להוצאה לפועל

מדריך הוצאה לפועל – זה לא חייב להיות סוף העולם