מדריכי השקעות    

הוראות מסחר או פקודות מסחר – את אלו אתם חייבים להכיר

מעודכן ל-07/2020

בעידן האינטרנט כל אחד יכול לסחור בבורסה מכל מקום, בבית או דרך בטלפון. לשם כך צריך להכיר את פקודות המסחר. ככל שתכירו יותר את פקודות המסחר, תתמצאו יותר בבורסה ותצליחו להפיק יותר.

פקודות מסחר

לימיט

היום לא חייבים לחכות שעות כדי שהמניה תגיע למחיר המתאים. במקום זאת אפשר לתת למערכת פקודת לימיט – כך שהמערכת תקבע את מחיר המניה שהמערכת תקנה אותה עבורכם, או תמכור. אפשר לקבוע רף מחיר מינימלי או מקסימלי, וכן את הכמויות. כך, אתם יכולים להחליט שאתם קונים 200 מניות רק כשיגיעו למחיר של 100 שקל. חשוב לציין שאם רק חלק מהמניות יהיו זמינות, לא תתבצע רכישה במלואה.

LMO ו-LMC

LMO ו-LMC הן למעשה פקודות ספציפיות של לימיט. המסחר מתחלק לפתיחת יום המסחר, אמצע יום המסחר וסגירת המסחר. LMO היא פקודת לימיט המתנה קנייה או מכירה של מניה בפתיחת המסחר ובמחיר מסוים, ו-LMC בדיוק להפך – לימיט לרכישה בסיום יום המסחר. בשני המקרים אם הפקודה לא מצליחה להתבצע, היא תבוטל.

מרקט

פקודת מרקט היא פקודה הרבה יותר מסוכנת כי היא קונה את המניה במחיר הנוכחי בלי לחכות לתזמון שתרד או תעלה. כך, אם אתם בוחרים לקנות 100 מניות של חברה מסוימת בפקודת מרקט, כדאי להיזהר ולהסתכל על המחיר.

פקודות לימיט ומרקט מורכבות

קיימות פקודות שהן פקודות לימיט ומרקט מורחבות. כמו:

פקודת IOC – בצע מיד או בטל. זו  פקודת לימיט מיידית, ואם לא ניתן לבצע אותה בשלמותה, היא תבוטל. במקרה של ביצוע חלקי, החלק שלא בוצע יבוטל.

פקודת FOK  – לבצע מיד והכל. זו פקודת לימיט שיש לבצע מיד רק אם ניתן להשלים אותה במלואה. אם לא – גם במקרה שאפשר לקבל ביצוע חלקי – הפקודה תבוטל.

פקודת ICE – הקרחון. קוראים לה ככה כי קרחונים נמסים לאט – ו-ICE מבוצעת בהדרגה. אלה הן פקודות לימיט בכמות גדולה, כאשר בתחילה מבוצעת הפקודה רק על חלק מהכמות שהוגדרה מראש, ורק לאחר השלמת פעולה זו, מתבצעת הפקודה על שאר הכמות – גם כן בשלבים. בפקודה זו נדרש להזמין כמות כללית של ההוראה לימיט לביצוע ההוראה ושני פרמטרים נוספים: כמות ראשונה להצגה וכמות נוספת שתופיע לאחר ביצוע הכמות הראשונה.

stop loss

הוראת Stop היא הוראת טריגר לביצוע במחיר שוק. ההוראה מוזרמת לשוק רק כאשר המחיר של נייר הערך מגיע למחיר הטריגר שנקבע מראש. יש להגדיר רק מחיר אחד, מחיר הטריגר, שהוא המחיר שבו תופעל הפקודה. במסחר בבורסות וול-סטריט הטריגר מופעל לרוב לפי מחיר הביקוש/היצע הראשון הקיים בשוק בשלב המסחר.

השימוש הנפוץ להוראת Stop הוא כפקודת מכירה במטרה להגן מירידות. בבורסות וול סטריט ניתן לעשות בהוראה שימוש גם לפקודת קנייה.

OCO זו הוראה מורכבת שמאפשרת לשלב שתי פקודות מקבילות כשביצוע אחת מהן מבטל את ההוראה השנייה. אם למשל קניתם מניה, ואתם מעוניינים למכור אותה ברווח אם היא תעלה, ובמקביל אינכם רוצים להיות חשופים לירידות חדות בנייר – במקרה זה תשלחו הוראת OCO שתכיל הוראת מכירה בלימיט במחיר הגבוה ממחיר המניה ובנוסף הוראת STOP LOSS במחיר הנמוך ממחיר המניה. אם תתבצע פקודת הלימיט, תבוטל אוטומטית פקודות הסטופ ולהיפך.

פקודות בהתניה

פקודות אלה מתבצעות רק בהתמלא תנאים שונים שהוגדרו מראש בפרמטרים של הפקודות.

Stop Limit

גם זו סוג של פקודת לימיט המתבצעת רק כאשר שער המניה גבוה, נמוך או שווה לשער מסוים שהוגדר מראש. למשל לקבוע שאם מניה מסוימת יורדת, למכור אותה מתחת לרף מחיר מסוים. כך למשל, אם החזקתם במניה שמחירה 50 שקל, ואתם לא רוצים לספוג ירידה של יותר מ-20% – תנו פקודת סטופ לימיט שתופעל כאשר שער המניה יהיה שווה או נמוך מ-40 שקל . במקרה כזה, תופעל הוראת מכירה מסוג לימיט, בהתאם למחיר שהגדרתם ראש.

Trailing Stop

זו הוראת סטופ לימיט מורכבת, ובה אפשר להגדיר למשל שמניה מסוימת תימכר בשוק במקרה שתרד בסכום מסוים או ב-15% מהשער הגבוה ביותר שאליו הגיעה מהרגע שנשלחה ההוראה.

Take Profit 

זוהי פקודה הפוכה מסטופ לימיט, כך שאם מניה עולה, תוכלו להגדיר שתמכרו אותה רק כשהיא תגיע למחיר מסוים.

Buy Above

מטרת הפקודה היא לקנות את המניה רק לאחר שהיא חוצה רף מחיר מסוים, המוגדר בהוראות הפקודה. בנוסף לרף המחיר, מגדיר הסוחר גם את המחיר המרבי שהוא מוכן לשלם עבור המניה – כך שהפקודה תבוצע רק בתנאים אלה.

מי אחראי לתנודתיות החזקה בשווקים? המכונות

בנק ישראל – "חלק מהבנקים לא מפקחים מספיק על פעילות הנגזרים של חדרי המסחר שלהם"