שוק ההון    

הזדמנות קנייה באיטליה? כנראה שלא

האנליסטים של בנק לאומי בדעה נחרצת. האירועים האחרונים באיטליה אינם מהווים הזדמנות קנייה.

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים, בלאומי שוקי הון מתייחס למצב הבנקים באיטליה בעקבות הטלטלה הפוליטית במדינה: "מניות שני הבנקים האיטלקיים אוניקרדיט ואינטסה סאנפאולו איבדו בתוך שבועיים כ – 20% מערכם. המשבר הפוליטי מתנקז לבורסה האיטלקית בכלל ובעיקר למניות הבנקים. הלחץ על הבנקים האיטלקיים עולה בגלל כמה גורמים שחוברים יחד:

  1. הבנקים האיטלקיים עדיין מחזיקים בכמות גדולה של אג"ח ממשלת איטליה שסופגות ירידות מחירים חדות בימים האחרונים. הבנקים מחזיקים 345 מיליארד אירו של אג"ח ממשלת איטליה, לצורך העניין ההון העצמי של שני הבנקים הגדולים באיטליה הוא 112 מיליארד אירו. מחיר אג"ח ממשלת איטליה לעשר שנים ירד בשבועות האחרונים ירד בקצת יותר מ – 10%. זו מכה כבדה לבנקים.
  2. ממשלה פופוליסטית צפויה להגדיל את הגירעון ולחרוג מהמגבלות שמציב האיחוד האירופאי, במקרה כזה תיתכן הפחתת דירוג למדינה וגם לבנקים (מודיס המדרגת את אג"ח ממשלת איליה ב – Baa2 כבר הפחיתה את אופק הדירוג לשלילי לפני כמה ימים)
  3. החרפת הפגיעה הכלכלית תפחית את מחירי ההלוואות הרעות ותאלץ את הבנקים להגדיל את המחיקות
  4. הפחתת מס צפויה (כאשר ייפתר המשבר וימונה ראש ממשלה) צפויה להפחית את הערך של נכסי המס שהבנקים צברו. זה יכול לייצר פגיעה של בין 0.5 אחוז ל – 1 אחוז בהון הליבה של הבנק

"קשה לראות כרגע טריגר שיחזיר את השקט לאיטליה, גם כאשר תקום ממשלה וימונה ראש ממשלה הבעיות ייותרו על כנן בגלל המדיניות הצפויה של הגדלת הגירעון. החשש מהתפצלות איטליה מגוש האירו לא יעלם גם אחרי הקמת ההמשלה ואולי אף יגבר. אנחנו לא  רואים בירידות האחרונות באיטליה הזדמנות קנייה".