תיירות    

הזמנתם כרטיס, ארזתם לבד ואז הטיסה בוטלה: מה מגיע לכם וכמה

מעודכן ל-03/2023

הקיץ הגיע, הילדים יצאו לחופש הגדול, ואתם מחליטים לנסוע לחו"ל, או שאולי בכלל הקדמתם ותכננתם את הכל חודשים מראש. בחרתם יעד, הזמנתם טיסה ומלונות, עשיתם ביטוח נסיעות לחו"ל, בדקתם שהדרכון בתוקף כי להוציא דרכון דיגיטלי חדש ובזמן זאת גם משימה קשה כיום, ארזתם (לבד!), ואתם כבר כמעט "על המזוודות", ואז מודיעים לכם שהטיסה בוטלה.

זה כבר הפך למכה, שלא לומר מגיפה. אחרי משבר הקורונה, שסגר רבים ברחבי העולם בבתיהם או לפחות במדינתם ללא יכולת לצאת, אנשים בכל העולם מבקשים לנסוע להתאוורר בחו"ל, וחברות התעופה במקרים רבים אינן מצליחות לעמוד בביקושים, בעיקר בגלל מחסור בכוח אדם גם אצלן וגם בנמלי התעופה, שעובדים רבים עזבו אותם בסגרים של הקורונה, ולא חזרו.

ואז, פעמים רבות, אחרי שהזמנתם ושילמתם על כרטיסי הטיסה, חברות התעופה מודיעות על ביטול הטיסה. מקרה נדיר יותר של ביטול טיסה יכול לקרות למשל בעת הכרזה על שביתה בנמל התעופה. אירוע שכזה התרחש בישראל, כאשר בסוף מרץ 2023 הודיעה רשות שדות התעופה על סגירת נתב"ג בהמשך להכרזת ההסתדרות על שביתה כללית במשק בעקבות התקדמות הממשלה בתוכניתה לבצע רפורמה מקיפה במערכת המשפט.

מה עושים במקרה כזה, מה מגיע לכם לפי החוק וכמה? כאן תמצאו את כל התשובות.

החוק הרלוונטי הוא חוק שירותי תעופה שנחקק בשנת 2012. בשנת 2020, בעקבות מגיפת הקורונה, הוכנסו בו כמה שינויים בהוראת שעה, אך אלה התקיימו עד מרץ 2021, כך שכיום החוק חזר למתכונתו המקורית. החוק מגדיר מהי טיסה שבוטלה, ואת כל הפיצויים שמגיעים לנוסעים בגין הביטול.

וכך מגדיר החוק טיסה שבוטלה:

  1. טיסה שלא התקיימה
  2. טיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה

חשוב להדגיש כי החוק חל על טיסה שתוכננה להמריא מישראל או לנחות בישראל, כולל טיסות עם חניות ביניים, והוא חל הן על חברות ישראליות והן על חברות זרות.

אז מה מגיע לכם במקרה שטיסתכם בוטלה?

על פי החוק, נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה לטיסה שבוטלה, יהיה זכאי לקבל ממפעיל הטיסה או מהמארגן את ההטבות הבאות:

  1. שירותי סיוע – ואלה הם:
  • מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה שלכם
  • אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר או אם נדרשת שהייה ארוכה מהשהייה שתכננתם
  • שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון שבו אתם שוהים. אם בחרתם לשהות במקום אחר במרחק סביר משדה התעופה, אתם זכאים לשירותי הסעה בין אותו מקום לשדה התעופה
  • שתי שיחות טלפון, וכן משלוח הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני לפי בחירתכם
  1. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתכם.

על פי החוק, השבת התמורה, כלומר ההחזר הכספי, ייעשו בסכום ששולם בעד כרטיס טיסה, לרבות אגרות, היטלים, מסים ותשלומי חובה אחרים. את ההחזר אתם אמורים לקבל בתוך 21 יום מהמועד שבו פניתם לחברת התעופה.

כאמור, באפשרותכם לבחור גם בכרטיס טיסה חלופי, בדגש על כך שהבחירה היא בידיכם, ואסור לחברת התעופה לכפות עליכם קבלת כרטיס טיסה חלופי במקום החזר כספי. מנגד, אם בחרתם בכרטיס טיסה חלופי, ברור שלא תקבלו החזר כספי.

  1. פיצוי כספי

בנוסף להשבת התמורה מגיע לכם גם פיצוי כספי, שמחושב על פי מרחק הטיסה שבוטלה.

הסכומים מתעדכנים ב-1 בינואר מדי שנה, בהתאם לשיעור עליית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי.

אלה התעריפים, נכון ל-2022:

1,250 שקל לטיסה של עד 2,000 ק"מ

2,120 שקל לטיסה של עד 4,500 ק"מ

3,180 שקל לטיסה של יותר מ-4,500 ק"מ

את הפיצוי הכספי נדרשת חברת התעופה לשלם לכם בתוך 45 יום מהרגע שפניתם אליה התשלום ייעשה במזומן, בהעברה בנקאית או בצ'ק, לפי בקשתכם, או בכל דרך אחרת, אבל רק אם הסכמתם לכך.

במקרה שחברת התעופה לא נתנה לכם את ההטבות שמגיעות לכם, תוכלו לתבוע אותה, ובית המשפט יוכל לפסוק לכם סכום של עד 10,590 שקל (נכון ל-2022) ללא הוכחת נזק מצדכם.

ביטוח נסיעות לחו"ל – שאלות ותשובות

כמה עולה להוציא דרכון ומה זה דרכון דיגיטלי