חדשות    

החל מהלילה בחצות הבידוד יקוצר ל-12 יום

pixabay

בהנחיית שר הבריאות יולי אדלשטיין, ולאחר עבודת מטה שהוביל מנכ"ל משרד הבריאות והמלצות אנשי המקצוע של המשרד על מנת להקל על הציבור הנמצא בבידוד – יצא נוהל קיצור בידוד שייכנס לתוקף מהלילה בחצות. כשהעידכון על ימי הבידוד יחול גם רטרואקטיבית, על מי שכבר נמצא בבידוד היום.

פרטי הנוהל:

  1. אדם המצוי בבידוד עקב חשיפה לחולה מאומת או חזרה מחו"ל, יוכל לסיים את תקופת הבידוד בתוך 12 יום, בתנאים הבאים:

    • ירשם כמבודד במאגר משרד הבריאות, בטופס המקוון או באמצעות מוקד קול הבריאות.
    • יבצע בדיקת PCR ראשונה לקורונה מוקדם ככל האפשר לאחר כניסתו לבידוד.
    • יבצע בדיקת PCR שניה לקורונה מהיום ה-10 לאחר המגע האחרון עם החולה או הכניסה לישראל, ולפחות 24 שעות לאחר ביצוע הבדיקה הראשונה.
    • אם שתי הבדיקות יהיו שליליות, יישלח למבודד אישור (במסרון או בשיחה טלפונית), והוא יוכל לצאת מבידוד 12 ימים לאחר המגע האחרון עם החולה או החזרה מחו"ל.
  2. יש לבצע את הבדיקות בנקודות "היבדק וסע" (drive in) או בנקודות ייעודיות למבודדים.
  3. אם למבודד מופיעים תסמינים בכל זמן במהלך הבידוד, אין לקצר בידוד ויש להיבדק שוב.

נושא צמצום ימי הבידוד כבר נדון במשך מספר חודשים, בעבר פנה ח"כ האוזר למשרד האוצר וביקש נתונים על העלות למשק. מהנתונים שקיבל עולה כי עלות הבידוד למשק בחודש היא כ-549 מיליון שקל. כשיום בידוד אחד למשק עולה כ-78 מיליון שקלים ועל כן אם יקוצרו שני ימי בידוד, החיסכון יהיה 156 מיליון שקלים לחודש.

חישוב נוסף שערך ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של לה"ב(לשכת ארגוני העצמאים), של מספר מקרי הבידוד מתחילת המגיפה בישראל, בהנחה שזמן הבידוד הממוצע לעובד הינו שבעה עד עשרה ימים, מעלה כי עלות דמי המחלה בגין ימי הבידוד למעסיקים עד כה עמדה על בין 1.83 ל-2.9 מיליארד שקל. ארגוני מעסיקים ותעשיינים מעריכים כי המספר מגיע אף ל-3-3.5 מיליארד שקל – אותם הם דורשים חזרה מהמדינה עבור כל המעסיקים שנאלצו לשאת בהם עד כה. ד"ר רובי נתנזון סיכם כי "יש לשקול קיצור של ימי הבידוד המחויבים עקב מגע אפשרי עם חולה מאומת ל-12 יום. קיצור כזה היה חוסך למעסיקים עד כה מעל ל-587 מיליון שקל".

הקיצור מגיע ברקע המחלוקת על תשלום עבור ימי הבידוד. לאחר שהושגה הסכמה ראשונית כי המדינה והמעסיקים יישאו במשותף בעלות ימי הבידוד, יו"ר ועדת העבודה ח"כ חיים כץ סירב להסדר ודורש שהמדינה תישא בעלות כולה, לפחות לגבי עסקים קטנים. התוצאה היא שכרגע אין שום הסדר תקף המחייב גורם כלשהו לממן לעובד את ימי הבידוד. וכל זאת לאחר שבג"ץ קבע כי מתאריך 29 לאוקטובר עובדים שנכנסים לבידוד אינם זכאים לכל פיצוי מהמדינה או המעסיק.