חדשות    

הטבות מס לפריפריה – האם הן יקטנו?

הטבות המס לתושבי הפריפריה צפויות לרדת, אבל ועדת הכספים של הכנסת מתכוונת לשמור על הטבות המס של ישובי הפריפריה, כשבסה"כ יעלו הטבות המס האבסולוטיות. נשמע מסובך, אבל המשמעות היא שצפויה פגיעה בהטבות מס לאנשים (דרך הטבות מס בשכר), אבל באופן כללי הפריפירה תזכה לתמיכה גדולה יותר (מהמדינה), כך שהסה"כ יהיה עלייה בתמיכה (ובתמריצי המס).

לאחרונה, פורסם המדד הפריפריאלי והמדרג החברתי-כלכלי המעודכן ע"י הלמ"ס. על פי הדוח נוספו עוד למעלה מ- 100 יישובים ב- 2018, מה שמשנה את שעיורי ההטבות ליישובים השונים – אחרי הכל יש עוגה וצריך לחלק אותה על פני יותר ישובים. וועדת הכספים מתכוונת להשאיר את הטבת המס הספציפית לישוב כפי שהיה בעבר.

מדריך מס בפריפריה – אל תוותרו על הזכויות שלכם

   בעקבות פרסום המדד הפריפריאלי והמדד הסוציו-אקונומי החדשים ע"י הלמ"ס ולקראת פקיעת התוקף של הוראת השעה בנושא הטבות המס ליישובים בפריפריה, שאושרה לאחר חקיקת חוק הטבות המס לפני כשנתיים, החלה ועדת הכספים, לדון בדרכים למנוע פגיעה בתושבי היישובים ששיעורי הטבות המס שניתנו להם עשויים לקטון. זאת בין השאר, גם בשל כניסת יישובים רבים נוספים למסגרת ההטבות.

בדיון שקיימה  הוועדה היתה תמימות דעים בקרב חברי הכנסת, כי יש לבצע תיקונים במתווה על-מנת לפצות יישובים, שלדעתם כולם, צריכים לקבל את ההטבות בשיעורים גבוהים, כדוגמת נהריה ויישובים שהם צמודי גדר ממש. דיונים קודמים של ועדת הכספים בנושא.

   יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר ש"נוכח שינויים במתווה הטבות המס ליישובים בפריפריה שיחולו כבר בשנת המס 2018 בעקבות חקיקת החוק בעניין ע"י ועדת הכספים לפני כשנתיים ולאור העובדה שהוראת השעה שאישרנו על-מנת להקטין את הפגיעה ולתת 'תקופת הסתגלות' לרשויות שנפגעו מחקיקת החוק, יש לוודא שלא תהיה עתה פגיעה קשה ביישובים מסוימים. בעקבות חקיקת החוק לפני כשנתיים נוספו יותר מפי-שניים יישובים זכאים להטבות והמספר כיום עומד על 407 יישובים.

עתה, בשנת המס 2018, בעקבות פרסום המדדים החדשים, ייכללו במפת ההטבות עוד למעלה ממאה יישובים ובסה"כ 516 יישובים. בפעם הקודמת, גדלה המסגרת התקציבית מ- 800 מיליון ₪ ל- 1.2 מיליארד ₪. אלא שעוד מאה יישובים זה אומר פחות כסף ליותר יישובים".

  גפני הוסיף: "חקיקת החוק היתה הדבר הנכון לעשות, דבר שכל הממשלות נמנעו מלעשות, אף אחד לא רצה לגעת בנושא. מצד שני, היה ברור שאם לא נעשה משהו, בג"צ היה פוסל את על נושא הטבות המס ואז כולם היו נפגעים. ועדת הכספים עשתה את שלה בעניין, עשינו חוק טוב. אך מכאן ואילך שראשי הרשויות יתמודדו עם הבעיות שמתעוררות מעת לעת. בחוק חילקנו את המדד הפריפריאלי והסוציו-אקונומי באופן כזה שכל יישוב עומד לעצמו וכבר לא תלוי בהשתייכותו למועצה אזורית מסוימת. אני שמח על היישובים שנוספו, כי אני חושב שיש לסייע לכל התושבים באזורים המרוחקים. יחד עם זאת יש דברים שנצטרך לתקן.

 ב- 2019 הולכת להיות נפילה מבחינת יישובים מסוימים ויש להכין את ראשי הרשויות. יהיו ראשי רשויות שייפגעו. ועדת הכספים לא תוכל ללוות את הנושא הזה עד אינסוף. למשל, יש את עין גדי שרחוקה מהגבול 7.2 ק"מ, כלומר 200 מטר יותר ממה שהוגדר בחוק כמקנה את ההטבות המלאות. על זה תושביו יאבדו את הטבות המס שקיבלו עד כה ויש לזה משמעות גדולה. בעיה נוספת, כשרשות מקומית עולה במדד הסוציו-אקונומי היא מקבלת פחות הטבות. במקרה הזה זה בעייתי, כי לא מדובר ביישובים במרכז הארץ, אלא בפריפרי. ועדת הכספים תיכנס לעובי הקורה ואני מקווה שנגיע לפתרון מוסכם המציאות של הטבות המס לא פשוטה כי בג"צ מסתכל עלינו ואם נעשה משהו לא נכון עשוי לפסול את זה".

     ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "חייבים לעשות תיקון, למשל במקרה של נהריה, עיר שספגה את רוב הטילים בצפון זו נהריה, סיירתי שם והלכנו לראות את הבתים שספגו את הרוב הפגיעות בזמן אמת, ואם היה נלקח בחשבון לא היתה מגיעה למצב שבו נמצאת היום. לכן השיקול הזה חייב לבוא הפעם. נהריה מרוחקת יותר מ- 7 ק"מ מהגבול,  9 ק"מ ולא יתכן שהיא תיפגע בשל כך. חלק מזה שנותנים הטבות מס כדי להרים את היישובים הפריפריאליים ולתת עידוד. ולא יכולים להוריד אותם. על-מנת שהעיר הזאת תגדל ותפרח".

     ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "קיבלתי פניות משני יישובים שמרגישים שנפגעו, שמרוחקים ב- 2 מטר מהמרחק הקבוע בחוק לצורך דבלת ההטבות המלאות. אני מסכים עם הקביעה שחייבים להיעשות תיקונים במתווה".           ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "הייעוד המקורי של הטבות המס – בראש וראשונה מטעמים ביטחוניים, כי יש אינטרס ביטחוני שבקו העימות יהיו יישובים וזה גם חוסך כסף, כי אם אוריד את שלומי ואת חניתה ואת נהריה, אצטרך לשים פלוגות צבא. הכנסנו את המדד הסוציו-אקונומי והפריפריאלי אז רצו למשוך אוכלוסייה חזקה אז באו והמדד עולה ואז הם מאבדים את הזכות להטבות".

     ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "השיקולים שהיו בהוראת השעה היו נכונים כתוצאה ממפה שלא היתה ברורה עד הסוף. השיקולים האלה לא השתנו ואף יישוב לא זז וגם האיום הביטחוני רק מתגבר. ויש המשך הגירה שלילית. לא השתנה משהו בבסיס הנתונים. לכן לקראת תקציב 2019 מציע לא לוותר על המפה של הוראת השעה ואני מקווה שהממשלה לא תעשה שינויים במפות העדיפות והמפה כיום לפני השינויים היא מפה טובה. במקור – יישובים עד 9 ק"מ מהקו צריך ממ"ד מחוזק יותר ועלות גבוהה יותר והמדינה לא מסבסדת באופן מלא. לכן יש טעות עקרונית, קו עימות הוא קו עימות לא חשוב סוציו-אקונומי ומי שיושב על הגדר מקבל את המקסימום גם אם הוא יישוב חזק. קו גדר הוא קו גדר ולא פוגעים בו. איומי מנהרות, נק"ל וכד'".

     ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני): "אכן צריך לתקן את העיוותים. אין ספק שהקביעה, בעיקר של נהריה, שעפ"י נגזרת זמן יורד אחוז הפטור, זה לא הגיוני ואנשים לא יכולים לעשות תכנון לטווח ארוך. בכל מקרה של עיוותים צריך ללכת לקולא, כי מדינת ישראל חזקה כלכלית ולכן צריך לתמות ביישובים האלה ולא לתת להם ליפול".

    ח"כ רועי פולקמן (כולנו):  "אכן זו בעיה שהחוק מתגמל לרעה יישוב שמתחזק ועולה במדד הסוציו-אקונומי ואז מאבד את ההטבות. בכל מקרה הפתרון האמיתי והמלא לא צריך לבוא מהטבות מס אלא מהשקעה ישירה. אם היו עוד 100 מיליון ₪ ישירות לחיזוק ביה"ח לגליל, אזור ההיי-טק בר לב וכד', זה היה עדיף על הטבות המס הנוספות. הטבות מס לא מושך אוכלוסיות לאורך זמן".

     ח"כ מוסי רז (מר"צ): "השיטה שלנו לתת זיכויים במס מחזקת את החזקים ומחזקת היישובים האלה אך חייבים למצוא דרך לסייע למוחלשים באותם יישובים שלא משלמים מס, אולי במס הכנסה שלילי או בדרך של שירותים וכד'".           רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "מדינת ישראל החליטה לתת הטבות מס לעידוד ההתיישבות בפריפריה. אז יד אחת נותנת ויד שנייה לוקחת. באים לעיריית נהריה ואומרים לה אם אתם גדלים מעל 75 אלף תושבים לוקחים לכם את הטבות המס זה עיוות וחלמאות. פעם שניה, לידה יש קיבוץ במרחק מטרים, קיבוץ סער, זוכה להטבות מס מפליגות ונהריה לא. אז אם אני בוחר לעבור לאזור, ברור שאבחר בקיבוץ סער. ההטבה מגיעה למי שבאמת מרוויחים קצת כסף, מעל שכר מינימום ומעלה. יבחר האם לגור בקיבוץ סער או בנהריה, שם מקבל תנאים יותר טובים והטבות. זה חלמאות, עיוות שנדרש לתקן. דוגמה נוספת לעיוותים; העיר נתיבות. אופקים צמחה ובצדק ויש לסייע לה לגדול בעזרת הטבות המס, אבל את נתיבות שזו עיר זהה לחלוטין לאופקים, אותה כמות תושבים אותן בעיות, אופקים על 18% (בונוס של 6% על ה- 12%) ונתיבות 13%. נתיבות צריכה להיות זהה לאופקים. מועצות אזוריות הבאנו תיקון שאם 50% מהיישובים נכללים בתוך מפת היישובים, כל היישובים ייכללו, הרי איך יסביר ראש מועצה שיישוב אחד כן מקבל ואחר לא. חייבים לבצע תיקונים במתווה".

    ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני): "קווי העימות נשארו כפי שהם. ויש התחזקות של הפריפריה ותהיה טעות מרה להכות ביישובים האלה, למשל רופאים שלא מוכנים להגיע ללא הטבות המס".

   יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם (הליכוד): "הטבות המס זו לא המצאה מהשנים האחרונות, אני מכיר את זה הרבה שנים. יש להפריד: יש עיריית חזקות עם אוכלוסייה חלשה והפוך. זה נושא מז'ורי ואני מתכוון להיכנס לעובי הקורה בעניין, יחד עם יו"ר ועדת הכספים. מדברים בעיקר על תיקונים למעלה ולא למטה, כי יש לזה השלכות במיוחד בשנת בחירות ברשויות המקומיות".

 סגן השר, ג'קי לוי (הליכוד): "נדרשים תיקונים במפת העדיפות ברור שנדרש תיקון העיוותים. זה לא יהיה לא קל. צריכים להגיע להסכמות כי יש לזה השלכות רוחב".

  נציגת רשות המיסים, נטליה מירנצ'וב: "השנה נבחן את אפקטיביות הטבות המס, דבר שהחוק מחייב. צריך לבחון האם זה יעיל בהשוואה לחלוקות אחרות של תקציבים. למשל, הטבות המס לא עוזרות למי שלא מגיע לסף המס".

      דבריה של נציגת רשות המיסים עוררו תרעומת בקרב חברי הכנסת. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, אמר ש"אכן החוק קובע ש- 3 שנים מיום כניסת החוק לתוקף, ייבחן בנק ישראל את השפעות מתן הטבות המס ליישובים על תחומי רווחה וחינוך, הכנסנו את קיום המחקר. יחד עם זאת, אין לי ספק, כמו גם לשאר חברי הוועדה שההטבות המס חיוניות לחיזוק הפריפריה, זה לא נוגעת לצורך לתקצב ישירות פיתוח תשתיות, ותחומים אחרים". בסיכום אמר: "ועדת הכספים תשוב ותתכנס על-מנת לדון בתיקונים הנדרשים על-מנת למזער את הפגיעה ביישובים".

 

מדריך מס בפריפריה – אל תוותרו על הזכויות שלכם