חדשות    

היועצים למל"ל: איבדנו שליטה במגיפה, התוצאות יהיו הרסניות למשק ולחברה"

Pete Linforth Pixabay
מעודכן ל-06/2020

ראש צוות המומחים פנה אתמול במכתב לנתניהו ולשר הבריאות יולי אדלשטיין וביקש כי יתערבו במשבר מיידית, על רקע הגידול המהיר בקצב ההדבקה "בהיעדר פעולה נגיע לסגר תוך שבועות ספורים", הזהיר

גרף העלייה המהיר בקצב הנדבקים בנגיף מדאיג את צוות המומחים היועצים למל"ל בנושא משבר הקורונה על כל היבטיו. אתמול פנה פרופ' אלי וקסמן, שעמד בראש צוות המומחים שייעץ למל"ל בעניין, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הבריאות יולי אדלשטיין והפציר בהם להתערב באופן מיידי במשבר. פרופ' וקסמן כתב לשניים בשם שאר חברי הצוות כי נדרשת פעולה מיידית והתריע  מפני הידרדרות נוספת שתביא ל"פגיעה הרסנית בכלכלת ישראל".

"נדרשת פעולה מיידית לטיפול בגידול המסוכן של קצב התפשטות המגפה", כתב וקסמן, והוסיף "בשבועות האחרונים איבדנו שליטה במגפה".

וקסמן מגבה את דבריו החמורים בנתונים וטוען כי מספר החולים החדשים היומי גבוה וגדל באופן עקבי. לטענתו, החולים החדשים מפוזרים בארץ, ואין בידי הממשלה יכולת אפקטיבית לקטיעת שרשראות הדבקה.

קצב הגידול בחודש האחרון עומד על הכפלה כל 12 יום (גידול יומי של 1.06) – כלומר נמוך מאשר במרץ (הכפלה ב- 3 ימים) וגם שיעור החולים המגיעים למצב קשה נמוך מעט מאשר במרץ (כ-2% לעומת כ-3%). לדבריו של וקסמן, "נתונים אלה יוצרים חלון הזדמנות לפעולה, אשר יש בכוחה לשנות את המגמה. אולם הוא מזהיר כי "בהיעדר פעולה שתהפוך את מגמת הגידול לירידה, המשך המגמה הנוכחית יצריך הטלת סגר נוסף תוך שבועות ספורים, שתוצאותיו תהיינה הרסניות למשק ולחברה".

במכתבו מפרט וקסמן את הצעדים שבהם צריך לדעתו לנקוט על מנת לצמצם את ההדבקה: בשלב ראשון, לדבריו, יש להגביל פעילות חברה ופנאי ולשמר את יכולת העבודה של המשק, לאסור התכנסות של עשרות רבות של אנשים שהן בעלות ערך משקי נמוך וסיכון גבוה. "את הרווח העיקרי מפעולה מהירה היום תקצור הכלכלה", הוא מסביר לנתניהו, ומוסיף כי "צמצום בפעילויות הפנאי יגן על מקומות העבודה ויאפשר המשך תפקוד של המשק".

וקסמן: להקים יחידת חירום ולקטוע שרשראות הדבקה

וקסמן מבקר את התנהלות המדינה בחודשיים האחרונים – שבהם היה מספר מועט של חולים, שיצר לדבריו "חלון הזדמנות", וטוען כי ברשות מדינת ישראל קיימים כלים וידע, אשר היו מאפשרים למנוע אובדן שליטה במגפה, אך "הם אינם מיושמים באופן אפקטיבי בשל קשיים ניהוליים".

על רקע הדוחות שחיבר עם צוותו, ממליץ פרופ' וקסמן לנקוט שני צעדים מידיים: הראשון, הפעלה יעילה של מכלול התחקור וקטיעת שרשראות ההדבקה – הכוללת זיהוי ובידוד של לפחות 80% מהמגעים, תוך 48 שעות מרגע הגדרת חולה מאומת. לדבריו, היעדר יכולת זו כיום נובעת בעיקר "מצעדים והנחיות מגבילות של הנהלת השירות לבריאות הציבור לאורך החודשים האחרונים, ומהווה סיבה מרכזית לאבדן השליטה במגפה".

לכן, וקסמן מפציר "להעביר מיד את סמכויות הפעלת מערך הבדיקות-תחקור-בידוד מידיו של השירות לבריאות הציבור ל'מכלול' שנבנה במשרד הבריאות לצורך קטיעת שרשראות הדבקה".

הצעד השני שוקסמן מציע הוא הקמת יחידת חירום בניהול מוביל בדרג סמנכ"ל בעל ניסיון ניהול מערכתי משמעותי, אשר יהיה אחראי על כל עבודת המשרד האופרטיבית הנדרשת לטיפול במגפת הקורונה ועל הנחיית הגופים הרלוונטיים במשרד (רכש) והגופים החיצוניים (משטרה, פקע"ר וכו').

לדבריו, "היחידה תבנה ותציע למנכ"ל צעדים לניהול המאבק, בהתייעצות עם השירות לבריאות הציבור, ותקיים דיון יומי של המנהל הבכיר (שר הבריאות וראש הממשלה), שבו יוצגו מדדים כמותיים יומיים להתפתחות המגפה ולתפקוד מכלול התחקור. מדדים אלה יכללו את היעילות והמהירות של תהליך קטיעת שרשראות ההדבקה".

בהמשך לביקורת הנוקבת בשבועות האחרונים סביב התנהלותו של משרד הבריאות בכלל ושל פרופ' סדצקי בפרט, וקסמן כותב לראש הממשלה כי "המכלול ומרכז השליטה לא קיבלו כל סמכויות, ועל כן אינם מתפקדים, ולא מונה מנהל יחידת חירום בעל יכולות וניסיון מתאימים. ניהול המאבק בפועל נותר בידי השירות לבריאות הציבור וללא שינוי מאז חודש מרץ – ללא עבודת מטה מקצועית ומקיפה הכוללת את כל היבטי המאבק ובוחנת את הצעדים הנדרשים לאור ההתפתחויות, ללא יעדים ומדדים כמותיים, וללא הפעלה ותפקוד יעיל של הגורמים השונים".

לאומי שוקי הון: עלייה בקצב ההדבקה עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלה

חזר לכם צ'ק בגלל המצב הכלכלי הנוכחי? חשבונכם לא יוקפא