היזמים בתגובה לצעדי קבינט הדיור: "המבחן כמו תמיד יהיה מבחן הביצוע"
חדשות    

היזמים בתגובה לצעדי קבינט הדיור: "המבחן כמו תמיד יהיה מבחן הביצוע"

היזמים מגיבים היום לצעדי קבינט הדיור, שאישר העברת מנהל התכנון במשרד הפנים לאוצר, ומדגישים כי אף על פי שהם מברכים על אישור התוכנית - הם בעיקר ממתינים לתוצאות

ישיבת קבינט הדיור הראשונה בראשות שר האוצר משה כחלון הסתיימה באישור העברת מינהל התכנון במשרד הפנים לידי כחלון באוצר, וכן הקמת מטה דיור במשרד האוצר. בנוסף, אושרו מתחמים לכ-20 אלף יח"ד. היזמים מגיבים היום לצעדי קבינט הדיור, ומדגישים כי אף על פי שהם מברכים על אישור התוכנית – הם בעיקר ממתינים לתוצאות.

לדברי רוני בריק סגן נשיא התאחדות בוני הארץ "ועדת זיילר שהוקמה אחרי אסון ורסאי המליצה על ריכוז הסמכויות בענף הנדל"ן בידי גוף אחד. ראינו איך בממשלה הקודמת על אף שהוקם קבינט דיור כל שר יזם תוכנית דיור משלו ובמבחן התוצאה התוכניות כשלו כאשר כל אחד ניסה להכשיל את התוכנית של רעהו. כעת  נראה שכחלון פועל בכיוון הנכון אולם גם הוא יצטרך לעמוד במבחן הביצוע".

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק נדל"ן אמר כי "אני שמח שמישהו בממשלה שמע את תפלתנו והחליט לאחר את כל הגופים שעוסקים בשוק הנדל"ן תחת משרד אחד. המבחן כמו תמיד יהיה מבחן הביצוע. או שתהיה הצלחה גדולה מכיוון שכל הגופים מרוכזים תחת סמכות אחת ללא משחקי אגו ופוליטיקה בין משרדי הממשלה או שזה יהיה כישלון גדול כי שום דבר לא יזוז. אני מקווה שהשר כחלון אכן יתמקד בהגדלת ההיצע ולא בהגדלת נטל המס או הפיכה של ציבור מסוים כמו ציבור המשקיעים לשעיר לעזאזל.

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: הכוונה טובה אבל התוצאות יהיו גרועות. בשוק הדיור קיימות בעיות מבניות והעבודה שעד כה חוק התכנון והבנייה לא יושם וקצה שיווק הקרקעות איטי להחריד, לא תשתנה כתוצאה מהחלטה טכנית להעביר סמכויות למשרד האוצר. רק הפרטת המינהל לשיווק מאסיבי של קרקע מתוכננת לבנייה יוציא את השוק מן הבוץ.

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה: צעד זה רק יחמיר שבעתיים את משבר הדיור. במקום להעניק הרבה יותר סמכויות לשלטון המקומי ובמקום ללכת על תכנית פינוי-בינוי ממלכתית מקיפה, שתקדם לאלתר מאות אלפי יחידות דיור, יגרום הצעד האחרון לתקיעת מקל נוסף בגלגלי עגלת הנדל"ן המקרטעת, יגרום לקיפאון מחודש בשוק בחודשים הקרובים ולעליות מחירים נוספות.

גלעד יפרח, מבעלי חברת גלעד מאי הבונה בפריפריה: צעד זה הוא סתימת הגולל האחרון על קבורת חלון הדיור בפריפריה. הוא ייצר ב"הפוך על הפוך" ביקושים חזקים עוד יותר לדיור במרכז הארץ, לא יפתור בעיות דוגמת תעסוקה ונגישות תחבורתית לפריפריה והמרווחים הגדולים היו כרגיל, עשירי "מדינת תל-אביב".

אדריכל עדן בר, בעלי בר-לוי אדריכלים: מדינת ישראל זקוקה לאנטיביוטיקה ולא לאספירין. האנטיביוטיקה היא הקמת מועצה עליונה שתשלב נציגי ממשל, שלטון מקומי ונציגי ציבור ותחליט ברמה האסטרטגית "לאן פנינו". כל עוד מהלך שכזה לא יתבצע, שוק הדיור ימשיך להיות מעוות ולשרת קבוצות מועדפות ויהווה סימפטום להקצנת הקיטוב החברתי והכלכלי במדינת ישראל.

בבית ההשקעות תפנית דיסקונט מתייחסים היום לשוק הנדל"ן, ומציינים כי "בינואר-אפריל חלה עליה של כ-15% בכמות המבוקשת לדירות חדשות לעומת אשתקד. ניכר כי להשפעת ביטול המע"מ אפס על דירות חוברת גם ההערכה כי יחולו שינויים במיסויי הנדל"ן על-ידי הממשלה החדשה, אשר גורמת ל"יושבים על הגדר" להקדמת הרכישה". כך כותבים בבית ההשקעות תפנית דיסקונט – ניהול תיקי השקעות.